Secretarie
Communicatiebureau/Bestuur
persbericht
|20 april 2006
G4: "NIEUWE WET LUCHTKWALTEIT STAP VOORUIT VOOR LUCHT ÈN BOUWPROJECTEN"
De nieuwe Wet luchtkwaliteit biedt de beste oplossing om de lucht in Nederland schoner te maken en tegelijkertijd de blokkades voor ruimtelijke ontwikkelingen op te heffen. Dat is de kern van het betoog dat Yet van den Bergh, wethouder Verkeer, Vervoer en Milieu van gemeente Utrecht, vanmiddag namens de G4 zal houden tijdens een rondetafelgesprek van de Tweede Kamercommissies van VROM, V&W en VWS.
Toch plaatsen de G4 ook kanttekeningen bij de nieuwe wet en moeten nog enkele vragen worden beantwoord. Zo vinden de G4 het van groot belang dat het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL) dat in de nieuwe wet als toetsingskader voor bouwprojecten wordt geïntroduceerd, ook daadwerkelijk zo gebruikt gaat worden. Het NSL moet juridisch houdbaar zijn om te voorkomen dat bij gerechtelijke procedures over individuele projecten alsnog rechtstreeks aan de grenswaarden gaat worden getoetst.
Ondanks de positievere cijfers van het Milieu en Natuur Planbureau (MNP) van begin maart, blijft streng bronbeleid door het Rijk onverminderd noodzakelijk. De knelpunten in de grootste steden blijken namelijk ook met de nieuwe cijfers nog zeer groot. Daarom moeten vooral lokale maatregelen in de grote steden worden genomen om de luchtkwaliteit daar tijdig aan de normen te laten voldoen. Voor het treffen van die maatregelen zijn aanvullende financiële middelen nodig waarvoor de G4 op korte termijn een extra rijksbijdrage van minimaal E100 miljoen vragen.
De G4 willen verder dat alle overheden gezamenlijk optrekken bij het invullen van het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit en het uitwerken van de regelingen die samenhangen met de nieuwe wet. De G4 pleiten voor besluitvorming over wijzigingen in het programma na instemming van alle betrokken overheden. Ook steunen de G4 de inzet van het Rijk richting Europa. Het is van groot belang de huidige richtlijn en de gehanteerde meet- en rekenmethoden in verschillende Europese landen op korte termijn goed te evalueren. Daarnaast zijn forse bronmaatregelen vanuit de EU nodig en willen de G4 uitstel van een scherpere normering voor fijn stof en NO2 tot 2015. Het Rijk moet verder aandringen op internationale regelgeving voor schonere voertuigen en schepen.
Steden en regio's investeren al flink in maatregelen om de luchtkwaliteit te verbeteren en het aantal blootgestelden aan luchtverontreiniging te verminderen. Zo investeren de G4 in een schoon eigen wagenpark, milieuzones voor vrachtverkeer, energiebesparing, goed openbaar vervoer, verbeteren fietsmogelijkheden en vervoermanagement. Daarnaast moet het Rijk haar verantwoordelijkheid nemen voor die onderdelen waarvoor zij verantwoordelijk is: het treffen van generieke maatregelen zoals het stimuleren van alternatieve brandstoffen, het verplicht stellen van roetfilters, de invoering van de kilometerheffing en het treffen van maatregelen om de negatieve effecten van uitbreiding van rijkswegen en projecten van nationaal belang (2e Maasvlakte, uitbreiding Schiphol, Stationsgebied Utrecht) te compenseren. De G4 benadrukken dat alleen door een gezamenlijke aanpak de programma-aanpak een kan succes worden.
Noot voor de media:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Casper van Riet, bestuurscommunicatie tel. (030) 286 11 48.
|Postbus 16200 |
| |3500 CE UTRECHT | | |Telefoon: (030) 286 11 32 | | |Fax: (030) 286 11 43 | | |Internet: www.utrecht.nl |
---- --