Ingezonden persbericht


OPDRACHTENDEBAT
over kunst in opdrachtsituaties

multiavond 20 april 20.30 uur

"Het Centrum Beeldende Kunst wil het culturele klimaat in Rotterdam versterken door kunstenaar, stad en bedrijfsleven bijeen te brengen. Bijvoorbeeld via kunst in opdracht. Enerzijds zoeken wij opdrachtgevers, anderzijds begeleiden wij kunstenaars bij het hele traject van het werken in opdracht."

Daarover organiseert het CBK een debat op 20 april, op de multiavond van TENT. Centrum Beeldende Kunst waar tevens de Hans Baaij Essayprijs wordt uitgereikt. Vanaf 20.30 bent u van harte welkom, maar reserveer wel even tevoren. (TENT. tel: 010 4135498)

Met het opdrachtbeleid probeert het CBK opdrachtgevers te werven en aan te sporen te kiezen voor een kunstenaar voor het vinden van een (origineler) aanbod op hun vraag. Zoals de CBK-site als voorbeeld laat zien: kunstenaars kunnen worden ingezet voor het verbeteren van het aanzicht van een oude wijk; het maken van een etalage of het aankleden van een festival. Ook probeert het CBK kunstenaars te motiveren zich meer als ondernemer op te stellen: klanten te vinden en hun creatieve houding op een toegepaste manier in te zetten om aan opdrachten te komen.

Een nobel streven, maar er zijn wat haken en ogen, zo stelt Roeland Otten die het debat organiseert. Hij wil ingaan op een paar vragen, en vraagt kunstenaars om alvast te reageren op een paar stellingen zodat hij deze dan mee kan nemen. Lees de stellingen op www.cbk.rotterdam.nl onder 'Actueel' en stuur jouw reactie in een email aan: com@cbk.rotterdam.nl o.v.v. opdrachtendebat.


1 : Wat is goed opdrachtgeverschap?
Roeland Otten: Het slagen van dit soort projecten is vaak gebaseerd op 'goed opdrachtgeverschap': de opdrachtgever moet weten waar hij aan begint. Kunstenaars zijn doorgaans stronteigenwijs en schuwen het experiment niet. Daarom is het belangrijk dat de opdrachtgever wel duidelijk de voorwaarden schept en formuleert, maar liever niet bij voorbaat in zijn hoofd heeft wat het eindresultaat moet zijn.


2: Hoever moet een kunstenaar gaan in zijn klantvriendelijkheid? Roeland Otten: De kunstenaars moeten zich goed realiseren dat in een opdracht-traject 'de klant' overtuigd moet worden: ze moeten hun best doen het creatieve proces inzichtelijk te maken en vaak meer inlevings-vermogen tonen (klantvriendelijker te werk gaan) dan doorgaans bij de productie van autonoom werk het geval is.

Centrum Beeldende Kunst
Nieuwe Binnenweg 75
(tram 4 / metro Eendrachtsplein)
010 4360288 / 2092142
www.cbk.rotterdam.nl
di - vr 12 - 17 uur
za 10 - 17 uur
zo 12 - 17 uur