D66
Alexander Pechtold: "De duur van de huidige procedure vind ik een
sta-in-de-weg bij het zoeken naar aansluiting met de eisen die de
samenleving mag stellen aan adequate grondrechtsbescherming". Ik vind
dat het eenvoudiger moet zijn om de Grondwet te wijzigen. Dit moet in
de toekomst mogelijk zijn in één kabinetsperiode, dus zonder
tussenkomst van verkiezingen". Pechtold ziet voldoende waarborgen om
er voor te zorgen dat de Grondwet geen prooi wordt van de politieke
waan van de dag. Zoals een verplichte heroverweging van de voorstellen
door het parlement, en het vereiste van een tweederde meerderheid.
"Voor een verplichte heroverweging is ontbinding van de Tweede Kamer
ook niet nodig. Ook de Eerste Kamer heroverweegt in tweede lezing
zonder tussentijdse ontbinding. Het schrappen van de verplichte
tussentijdse ontbinding van de Tweede Kamer is daarom een aanmerkelijk
minder vergaande stap dan op het eerste gezicht lijkt. De tweede
lezing begint dan direct na afronding van de eerste lezing, in
verenigde vergadering bijvoorbeeld."
(zie verder toespraak)
Speech Alexander Pechtold
bij ontvangst boek over Grondwet van Henk te Velde op donderdag 20
april in Den Haag
Allereerst hartelijk dank voor dit eerste exemplaar. Goed dat u het
initiatief heeft genomen voor deze uitgave. Hoe meer we de Grondwet
toegankelijk kunnen maken, hoe beter.
U constateert in deze uitgave en ik parafraseer: de Grondwet is nog
teveel voer voor een kleine groep geïnteresseerden. Vooral
geïnteresseerden in het staatsrecht. Het is te weinig de Grondwet van
het volk. Ten onrechte want zij is het fundament van onze
democratische rechtsstaat. De Grondwet krijgt echter alleen betekenis
als zij wordt gekend, erkend en gedragen door de burgers.
Dat zijn woorden naar mijn hart.
Ik ben nu ruim een jaar minister met de grondrechten in zijn
portefeuille. Noem mezelf hoeder van dat kostbare tafelzilver.
Hoeder of ook wel bewaker; dat klinkt een beetje verdedigend. Alsof
het iets is wat ergens onaantastbaar in een vitrine ligt en waar je
niet aan mag komen. Geen goed beeld wat mij betreft.
Om twee redenen niet.
Ten eerste. Als ik één ding meer onder de mensen wil krijgen dan zijn
het wel de waarden van onze Grondwet. Die zijn allesbehalve
vanzelfsprekend. Denk aan de discussie over de veiligheid, de druk op
de persoonlijke levenssfeer en individuele vrijheid, de toegenomen
pluriformiteit van onze samenleving. Met dat in het achterhoofd mogen
we best uitspreken waarvoor de Grondwet staat. Trots zijn op ons
erfgoed.
In dagelijks denken en doen fungeren burgers, beleidsmakers en
rechters als slijpsteen voor de waarden die in dat erfgoed besloten
liggen. We vragen ons af welk goed wordt beschermd. Waar de grenzen
van het betamelijke liggen. Mag een bioscoop een grote groep
gehandicapten weigeren, omdat zij een veiligheidsrisico vormt, doordat
zij bij brand niet op tijd weg kan? Mag bepaalde medicatie of
vaccinatie goedkoper of zelfs gratis worden aangeboden aan
homoseksuelen? Mag de NS op een chipkaart al mijn reisgegevens opslaan
zodat ik me altijd gecontroleerd weet - maar ook kan profiteren van op
maat gesneden aanbiedingen? En mag je nou wel of niet een spotprent
maken over een profeet of over je eigen baas?
Dat is het soort concrete vragen die we in de praktijk zien en waar de
Grondwet voor de burger betrekking op heeft. Zo krijgen de
grondrechten gestalte. Maar er is meer. Ook de grondwetgever moet het
erfgoed up-to-date houden.
Dat is de eerste reden waarom ik het beeld van een onaanraakbare
Grondwet wil bestrijden.
De tweede reden is dat ik vind dat het eenvoudiger moet zijn om de
Grondwet te wijzigen. Dit moet in de toekomst mogelijk zijn in één
kabinetsperiode, dus zonder tussenkomst van verkiezingen. U weet dat
er nu een verplichte ontbinding is vereist tussen de eerste en tweede
lezing.
Wil ik dan dat de Grondwet een prooi wordt van de politieke waan van
de dag? Natuurlijk niet. En ik zie daar afdoende waarborgen voor.
Zoals een verplichte heroverweging van de voorstellen door het
parlement, en het vereiste van een tweederde meerderheid.
Voor een verplichte heroverweging is ontbinding van de Tweede Kamer
ook niet nodig. Ook de Eerste Kamer heroverweegt in tweede lezing
zonder tussentijdse ontbinding. En: wie laat nou zijn stemgedrag bij
de nieuwe verkiezing nu mede beïnvloeden door de voorgestelde
Grondwetwijziging?
Precies, niemand.
Het schrappen van de verplichte tussentijdse ontbinding van de Tweede
Kamer is daarom een aanmerkelijk minder vergaande stap dan op het
eerste gezicht lijkt. Maar wel een wenselijke stap, omdat aan de
huidige voorgeschreven ontbinding één belangrijk nadeel kleeft: de
procedure duurt langer dan nodig en wenselijk is. De tweede lezing
begint dan direct na afronding van de eerste lezing, in verenigde
vergadering bijvoorbeeld.
De duur van de huidige procedure vind ik een sta-in-de-weg bij het
zoeken naar aansluiting met de eisen die de samenleving mag stellen
aan de adequate grondrechtsbescherming.
We hebben in de afgelopen decennia wel een aantal grondwetswijzigingen
gehad. Denk aan de vervanging van de leden van de Tweede en Eerste
Kamer, van de Provinciale Staten en de gemeenteraden in verband met
zwangerschap en bevalling. Het huisrecht heeft een nadere verfijning
ondergaan, en recentelijk hebben we artikel 23 aangepast aan de eisen
die de huidige samenleving stelt.
Dat zijn nog onderwerpen waar het om rechten gaat die de burger iets
bíeden. En verder? Wat kommas en punten, spreekrecht van ministers, de
voogdij over de minderjarige koning en een wijziging van additionele
artikelen.
Met andere woorden: de Grondwet moet up-to-date blijven. Het is geen
dood materiaal. De Grondwet staat weliswaar als een huis, maar ook de
Grondwet is - net als een huis - soms toe aan periodiek onderhoud.
Waarom maken we dit dan zo moeilijk?
We zijn bovendien en dat lijkt me heel terecht zeer kritisch op
voorstellen tot wijziging van een artikel uit de Grondwet. Neem
artikel 1. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging,
politieke gezindheid ras, geslacht, of op welke grond dan ook, is niet
toegestaan.
Ik heb laten uitzoeken of het nodig is om dit artikel uit te laten
breiden met andere gronden. Vorige week kreeg ik het advies om dit
niet te doen. Het artikel is met de toevoeging of op welke grond dan
ook krachtig genoeg.
Ik zie zelf de gronden die wel in artikel 1 staan als voorbeelden.
Historisch gegroeid en bedoeld om duidelijk te maken waar we het over
hebben. Ze maken de essentie toegankelijk.
En dat is van groot belang. De Grondwet is van iedereen, en niet
alleen van juristen.
Daarom ben ik ook blij met deze uitgave.
Ik heb in januari nog gepleit voor een renaissance van de Grondwet.
Een pleidooi voor meer kennis, bewustzijn en trots.
Een renaissance dus. Het is nu drie maanden later, en ik houd al een
boek in mijn hand over de Grondwet. Ik moet zeggen: ik wilde dat al
mijn pleidooien zo effectief waren!
Dank u wel.
20-4-2006 16:45