---
Nieuwe regiodirecteur Syntens in Noord&Oost Nederland
Onlangs trad John Joosten aan als nieuwe regiodirecteur van Syntens in
Noord&Oost Nederland. Hij zal zich de komende tijd verdiepen in het
innovatiebeleid van deze regio.
Joosten studeerde bedrijfskunde aan de universiteit van Nijenrode.
Hij begon zijn loopbaan bij lâOréal, waar hij verantwoordelijk was
voor de verkoop van cosmeticaproducten. Hoewel de eerste baan van
Joosten vrij weinig met innovatie te maken had, verdiepte hij zich in
zijn verdere carrière steeds meer in dit onderwerp. Zo stond hij aan
de wieg van âpay per viewâ en was hij betrokken bij verschillende
innovatieve bedrijven. Hij werkte onder meer voor Casema, Essent
Kabelcom, en was oprichter van @home. Voor hij bij Syntens aan de slag
ging, was hij commercieel directeur van Tiscali.
Belang van het MKB
Het feit dat hij een aantal spin-off bedrijfjes uit de grond heeft
gestampt, verklaart zijn betrokkenheid bij het MKB. Joosten: âDeze
bedrijven vielen allemaal binnen het MKB. Ik heb met veel plezier de
groeitrajecten van deze ondernemingen meegemaakt. Bovendien heeft mijn
vrouw jarenlang een eigen bedrijf gehad.â De waarde van het MKB voor
de Nederlandse economie is groot, vindt Joosten. âDe meeste bedrijven
in ons land vallen onder deze noemer. Daarmee is het belang van het
MKB voor de Nederlandse economie volgens mij direct aangetoond. Het is
gewoon de grootste groep bedrijven.â
Toekomst
Dat vernieuwing noodzakelijk is, staat volgens Joosten als een paal
boven water. âZonder innovatie staat de economie stil. Daarnaast heeft
het zijn charme niet te weten wat de toekomst gaat brengen en waar je
over tien jaar staat.â Hoewel hij nog aan het aftasten is wat er in de
regio Noord-Oost speelt op het gebied van MKB heeft Joosten een
positieve indruk. âVolgens mij is deze regio al erg actief op dit
gebied en zijn er zeker mooie initiatieven gaande. Het is zeker een
regio die voor innovatie openstaat.â
Geen woorden, maar daden
Zijn eigen rol binnen de organisatie is volgens Joosten vooral een
ondersteunende. âIk wil de adviseurs zo breed mogelijk bijstaan in hun
werk, zodat zij dat goed kunnen uitvoeren. Op die manier kunnen we de
klant uiteindelijk het beste bedienen.â Het concreet maken van het
beleid zoals dat door Syntens geformuleerd is, is een tweede
speerpunt. Geen woorden maar daden dus. Joosten: âWe werken immers met
belastinggeld. Dat moet goed besteed worden.â Syntens is volgens
Joosten een organisatie die bol staat van de enthousiaste adviseurs.
âDe kracht van de organisatie zit hem in het feit dat de adviseurs
veel activiteiten bij de klant op de werkvloer ondernemen. Ze zijn
betrokken en ervaren zo direct de meerwaarde van het werk dat ze
doen.â
Syntens zet ondernemers aan tot succesvol innoveren, waarbij het gaat
om vernieuwing van product, dienst, proces of organisatie. Dat gebeurt
op basis van adviezen, voorlichtingsbijeenkomsten en doorverwijzing
naar een netwerk van experts en kennisinstellingen. De -veelal
kosteloze- activiteiten worden mogelijk gemaakt door het Ministerie
van Economische Zaken.
Syntens