Syntens


---

Nieuwe regiodirecteur Syntens in Noord&Oost Nederland

Onlangs trad John Joosten aan als nieuwe regiodirecteur van Syntens in Noord&Oost Nederland. Hij zal zich de komende tijd verdiepen in het innovatiebeleid van deze regio.

Joosten studeerde bedrijfskunde aan de universiteit van Nijenrode. Hij begon zijn loopbaan bij lâOréal, waar hij verantwoordelijk was voor de verkoop van cosmeticaproducten. Hoewel de eerste baan van Joosten vrij weinig met innovatie te maken had, verdiepte hij zich in zijn verdere carrière steeds meer in dit onderwerp. Zo stond hij aan de wieg van âpay per viewâ en was hij betrokken bij verschillende innovatieve bedrijven. Hij werkte onder meer voor Casema, Essent Kabelcom, en was oprichter van @home. Voor hij bij Syntens aan de slag ging, was hij commercieel directeur van Tiscali.

Belang van het MKB
Het feit dat hij een aantal spin-off bedrijfjes uit de grond heeft gestampt, verklaart zijn betrokkenheid bij het MKB. Joosten: âDeze bedrijven vielen allemaal binnen het MKB. Ik heb met veel plezier de groeitrajecten van deze ondernemingen meegemaakt. Bovendien heeft mijn vrouw jarenlang een eigen bedrijf gehad.â De waarde van het MKB voor de Nederlandse economie is groot, vindt Joosten. âDe meeste bedrijven in ons land vallen onder deze noemer. Daarmee is het belang van het MKB voor de Nederlandse economie volgens mij direct aangetoond. Het is gewoon de grootste groep bedrijven.â

Toekomst
Dat vernieuwing noodzakelijk is, staat volgens Joosten als een paal boven water. âZonder innovatie staat de economie stil. Daarnaast heeft het zijn charme niet te weten wat de toekomst gaat brengen en waar je over tien jaar staat.â Hoewel hij nog aan het aftasten is wat er in de regio Noord-Oost speelt op het gebied van MKB heeft Joosten een positieve indruk. âVolgens mij is deze regio al erg actief op dit gebied en zijn er zeker mooie initiatieven gaande. Het is zeker een regio die voor innovatie openstaat.â

Geen woorden, maar daden
Zijn eigen rol binnen de organisatie is volgens Joosten vooral een ondersteunende. âIk wil de adviseurs zo breed mogelijk bijstaan in hun werk, zodat zij dat goed kunnen uitvoeren. Op die manier kunnen we de klant uiteindelijk het beste bedienen.â Het concreet maken van het beleid zoals dat door Syntens geformuleerd is, is een tweede speerpunt. Geen woorden maar daden dus. Joosten: âWe werken immers met belastinggeld. Dat moet goed besteed worden.â Syntens is volgens Joosten een organisatie die bol staat van de enthousiaste adviseurs. âDe kracht van de organisatie zit hem in het feit dat de adviseurs veel activiteiten bij de klant op de werkvloer ondernemen. Ze zijn betrokken en ervaren zo direct de meerwaarde van het werk dat ze doen.â

Syntens zet ondernemers aan tot succesvol innoveren, waarbij het gaat om vernieuwing van product, dienst, proces of organisatie. Dat gebeurt op basis van adviezen, voorlichtingsbijeenkomsten en doorverwijzing naar een netwerk van experts en kennisinstellingen. De -veelal kosteloze- activiteiten worden mogelijk gemaakt door het Ministerie van Economische Zaken.