D66
Fatma Koser Kaya, 19 april 2006
AO Indicatiestelling/zorgzwaartebekostiging
Door de invoering van de zorgzwaartebekostiging is het de bedoeling
dat voortaan de cliënt centraal staat bij de vraag naar zorg en krijgt
deze meer keuzemogelijkheden binnen het geïndiceerde pakket. D66 kan
zich goed vinden in het besluit de zorg meer te organiseren rondom de
patiënt, in plaats van rondom de zorgaanbieders of rondom het systeem.
Bij de precieze uitvoering en invulling heb ik echter nog wel een paar
vragen en kanttekeningen.
Budgetneutraal
In haar plannen geeft de stas aan dat de indicatiestelling leidend is
voor de pakketten die de aanbieder gaat leveren en betaald krijgt. Dit
kan ik echter niet verenigen met het gegeven dat de invoering van de
zorgzwaartefinanciering budgetneutraal moet gebeuren. Dat betekent dan
toch dat de bovengrens van de indicatie wordt bepaald door de
financiële ruimte en niet door de behoefte van de cliënt?
Voorzitter, wanneer de indicatie gekoppeld wordt aan de
budgetneutraliteit wordt de zorgkloof uit het systeem weggedefinieerd,
maar hiermee veranderd de zorgbehoefte van een cliënt toch niet? De
zorgbehoefte van de cliënt dient leidend te zijn.
Graag hoor ik het van de stas als ik dit anders moet zien.
Flexibiliteit of onduidelijkheid
De invulling van de Zorgzwaartepakketten wordt aan het veld
overgelaten. Dat biedt grote voordelen, maar ik zie ook gevaren. Kan
de staatssecretaris mij uitleggen hoe zij gaat voorkómen dat er niet
een te hoge prijs betaald wordt voor de winst aan flexibiliteit? Hoe
gaat de stas voorkomen dat de eenheid aan taal in de sector verloren
gaat? Hoe wil de stas de prestaties van de zorgorganisaties met elkaar
blijven vergelijken? Hoe draagt de stas er zorg voor dat de
zorgzwaartepakketten blijven kloppen met de bestaande praktijk met
zoveel flexibiliteit? Hoe zorgt de stas ervoor dat de branche niet
ongewild ontransparant wordt? Graag een reactie hierop.
Cliëntenorganisaties
Voorzitter, de cliënt moet straks aan de hand van een globaal
indicatiebesluit onderhandelen met één of meerdere zorgaanbieders. Om
dit te kunnen is het noodzakelijk dat de indicatiestelling op basis
van zorgzwaartepakketten helder en inzichtelijk is. Het verbaast me
dan ook hogelijk dat de cliëntenorganisaties nauwelijks zijn betrokken
bij de ontwikkeling van de zorgzwaartepakketten. Ik dring er bij de
stas op aan het overleg met patientenorganisaties over de
zorgzwaartepakketten zo snel mogelijk op te pakken. Voor cliënten moet
duidelijk zijn waar ze recht op hebben.
Indicatiestelling
Die duidelijkheid moet trouwens al betracht worden bij de
indicatiestelling. Er moeten criteria vastgesteld worden aan de hand
waarvan een indicatie afgegeven wordt en deze criteria moeten ook aan
de cliënt kenbaar worden gemaakt.
Rol zorgkantoor
Voorzitter, tot slot kom ik op de rol van het zorgkantoor. Ik ben hier
niet gerust op, sterker ik maak met er ernstig zorgen over. Met de
toestand in het Tepeklooster, waar licht verstandelijk gehandicapte
cliënten niet de zorg kregen waarvoor ze wel betaalden, hebben we
gezien hoe het fout kan gaan als de enige controle op de geleverde
zorg uitgevoerd wordt door het zorgkantoor. Het zorgkantoor checkt
alleen of de zorg die op de rekening vermeld staat klopt met de
geïndiceerde zorg. Dit zegt niets over de daadwerkelijk geléverde
zorg. Het zorgkantoor geeft zelf aan niet voldoende te zijn toegerust
om een controle uit te voeren op de kwantiteit en de kwaliteit van de
geleverde zorg. En deze zou er natuurlijk wel moeten zijn! Ik dring er
bij de stas op aan de inspectie ook nadrukkelijk een rol toe te
bedelen in deze. De inspectie heeft wel de juiste instrumenten en
bevoegdheden een goede en gedegen controle uit te voeren. Graag een
reactie hierop.
20-4-2006 14:23