D66

Fatma Koser Kaya, 19 april 2006

AO Indicatiestelling/zorgzwaartebekostiging

Door de invoering van de zorgzwaartebekostiging is het de bedoeling dat voortaan de cliënt centraal staat bij de vraag naar zorg en krijgt deze meer keuzemogelijkheden binnen het geïndiceerde pakket. D66 kan zich goed vinden in het besluit de zorg meer te organiseren rondom de patiënt, in plaats van rondom de zorgaanbieders of rondom het systeem. Bij de precieze uitvoering en invulling heb ik echter nog wel een paar vragen en kanttekeningen.

Budgetneutraal
In haar plannen geeft de stas aan dat de indicatiestelling leidend is voor de pakketten die de aanbieder gaat leveren en betaald krijgt. Dit kan ik echter niet verenigen met het gegeven dat de invoering van de zorgzwaartefinanciering budgetneutraal moet gebeuren. Dat betekent dan toch dat de bovengrens van de indicatie wordt bepaald door de financiële ruimte en niet door de behoefte van de cliënt? Voorzitter, wanneer de indicatie gekoppeld wordt aan de budgetneutraliteit wordt de zorgkloof uit het systeem weggedefinieerd, maar hiermee veranderd de zorgbehoefte van een cliënt toch niet? De zorgbehoefte van de cliënt dient leidend te zijn. Graag hoor ik het van de stas als ik dit anders moet zien.

Flexibiliteit of onduidelijkheid
De invulling van de Zorgzwaartepakketten wordt aan het veld overgelaten. Dat biedt grote voordelen, maar ik zie ook gevaren. Kan de staatssecretaris mij uitleggen hoe zij gaat voorkómen dat er niet een te hoge prijs betaald wordt voor de winst aan flexibiliteit? Hoe gaat de stas voorkomen dat de eenheid aan taal in de sector verloren gaat? Hoe wil de stas de prestaties van de zorgorganisaties met elkaar blijven vergelijken? Hoe draagt de stas er zorg voor dat de zorgzwaartepakketten blijven kloppen met de bestaande praktijk met zoveel flexibiliteit? Hoe zorgt de stas ervoor dat de branche niet ongewild ontransparant wordt? Graag een reactie hierop.

Cliëntenorganisaties
Voorzitter, de cliënt moet straks aan de hand van een globaal indicatiebesluit onderhandelen met één of meerdere zorgaanbieders. Om dit te kunnen is het noodzakelijk dat de indicatiestelling op basis van zorgzwaartepakketten helder en inzichtelijk is. Het verbaast me dan ook hogelijk dat de cliëntenorganisaties nauwelijks zijn betrokken bij de ontwikkeling van de zorgzwaartepakketten. Ik dring er bij de stas op aan het overleg met patientenorganisaties over de zorgzwaartepakketten zo snel mogelijk op te pakken. Voor cliënten moet duidelijk zijn waar ze recht op hebben.

Indicatiestelling
Die duidelijkheid moet trouwens al betracht worden bij de indicatiestelling. Er moeten criteria vastgesteld worden aan de hand waarvan een indicatie afgegeven wordt en deze criteria moeten ook aan de cliënt kenbaar worden gemaakt.

Rol zorgkantoor
Voorzitter, tot slot kom ik op de rol van het zorgkantoor. Ik ben hier niet gerust op, sterker ik maak met er ernstig zorgen over. Met de toestand in het Tepeklooster, waar licht verstandelijk gehandicapte cliënten niet de zorg kregen waarvoor ze wel betaalden, hebben we gezien hoe het fout kan gaan als de enige controle op de geleverde zorg uitgevoerd wordt door het zorgkantoor. Het zorgkantoor checkt alleen of de zorg die op de rekening vermeld staat klopt met de geïndiceerde zorg. Dit zegt niets over de daadwerkelijk geléverde zorg. Het zorgkantoor geeft zelf aan niet voldoende te zijn toegerust om een controle uit te voeren op de kwantiteit en de kwaliteit van de geleverde zorg. En deze zou er natuurlijk wel moeten zijn! Ik dring er bij de stas op aan de inspectie ook nadrukkelijk een rol toe te bedelen in deze. De inspectie heeft wel de juiste instrumenten en bevoegdheden een goede en gedegen controle uit te voeren. Graag een reactie hierop.

20-4-2006 14:23