Persbericht
Nieuw hulpmiddel voor toetsing kwaliteit reïntegratiebedrijf
Stichting Cliënten Kwaliteitskeurmerk Reïntegratie (CKR) heeft een
hulpmiddel gepubliceerd die het cliënten mogelijk maakt de kwaliteit van
een reïntegratiebedrijf zelf te toetsen. Dit hulpmiddel, de CKR Quickscan,
is een vragenlijst die cliënten kunnen gebruiken om de juiste vragen te
stellen bij het maken van een keuze uit het enorme aantal
reïntegratiebedrijven. Sinds de invoering van de Individuele
Reïntegratieovereenkomst (IRO) van UWV worden veel mensen voor deze lastige
keuze gesteld.
Transparantie reïntegratiemarkt
De reïntegratiemarkt is niet transparant voor de burgers. Er zijn vele
honderden bedrijven die IRO-trajecten aanbieden. UWV beoordeelt deze
bedrijven niet echt op kwaliteit, maar stelt bijna uitsluitend financieel-
administratieve eisen. Naast de reïntegratiebedrijven die al langer actief
waren, zijn er tal van nieuwkomers op deze groeimarkt. Dit zijn veelal
kleine, startende bedrijven. Het enorme aanbod aanbieders van
reïntegratietrajecten wisselt zeer in werkwijze en in kwaliteit. Informatie
over de aanpak van een traject is bovendien niet helder. Dit maakt een
keuze voor een cliënt niet eenvoudig. De belangen voor cliënten om een
geschikt bedrijf te vinden zijn echter groot. Indien een cliënt niet op
tijd werk vindt, heeft dit financiële consequenties. Een bedrijf, dat
aansluit bij de eigen wensen en situatie vergroot de motivatie en daarmee
het succes van het reïntegratietraject. Dat de IRO-trajecten zo populair
zijn, verbaast Stichting CKR niet. Mensen willen graag zelf
verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen reïntegratie. De Tweede Kamer
stimuleert dit streven dan ook terecht. De hulpmiddelen die bij het
keuzeproces de mondige burger ondersteunen, zijn nog echter nauwelijks
ontwikkeld.
CKR Quickscan
Cliënten kunnen de CKR Quickscan gebruiken om snel zelf te oordelen over de
kwaliteit van een reïntegratiebedrijf. De CKR Quickscan bestaat uit een
lijst vragen die tijdens het kennismakingsgesprek met het
reïntegratiebedrijf aan de orde kunnen komen. Zo krijgt de cliënt inzicht
in een aantal belangrijke punten en verschillen, zoals de mogelijkheden
voor eigen inbreng, de doelgroep(en) waarvoor het bedrijf werkt en de vraag
of er vaste contactpersonen zijn. De antwoorden kunnen een klant helpen een
eigen oordeel over de kwaliteit van het bedrijf te vormen. Stichting CKR
ziet dit hulpmiddel niet als een 'af' product, maar wil het met
cliëntgroepen de komende maanden verder ontwikkelen.
De CKR Quickscan is gebaseerd op de kwaliteitscriteria van het Cliënten
Kwaliteitskeurmerk Reïntegratie (CKR). Deze criteria zijn in overleg met
cliënten opgesteld. Ook het cliëntenkeurmerk is een hulpmiddel bij het
zoeken van een geschikt reïntegratiebedrijf. Bij bedrijven met een CKR,
heeft een extern onderzoeksbureau getoetst of het bedrijf voldoet aan de
CKR-kwaliteitscriteria.
De CKR Quickscan is beschikbaar op de website: www.ckrweb.nl.
Telefoon : 020 4800380 of 06 23717122.
E-mail : info@ckrweb.nl
Website : www.ckrweb.nl
Chronisch zieken en Gehandicapten Raad Nederland