Chronisch zieken en Gehandicapten Raad Nederland

Persbericht

Nieuw hulpmiddel voor toetsing kwaliteit reïntegratiebedrijf Stichting Cliënten Kwaliteitskeurmerk Reïntegratie (CKR) heeft een hulpmiddel gepubliceerd die het cliënten mogelijk maakt de kwaliteit van een reïntegratiebedrijf zelf te toetsen. Dit hulpmiddel, de CKR Quickscan, is een vragenlijst die cliënten kunnen gebruiken om de juiste vragen te stellen bij het maken van een keuze uit het enorme aantal reïntegratiebedrijven. Sinds de invoering van de Individuele Reïntegratieovereenkomst (IRO) van UWV worden veel mensen voor deze lastige keuze gesteld.

Transparantie reïntegratiemarkt
De reïntegratiemarkt is niet transparant voor de burgers. Er zijn vele honderden bedrijven die IRO-trajecten aanbieden. UWV beoordeelt deze bedrijven niet echt op kwaliteit, maar stelt bijna uitsluitend financieel- administratieve eisen. Naast de reïntegratiebedrijven die al langer actief waren, zijn er tal van nieuwkomers op deze groeimarkt. Dit zijn veelal kleine, startende bedrijven. Het enorme aanbod aanbieders van reïntegratietrajecten wisselt zeer in werkwijze en in kwaliteit. Informatie over de aanpak van een traject is bovendien niet helder. Dit maakt een keuze voor een cliënt niet eenvoudig. De belangen voor cliënten om een geschikt bedrijf te vinden zijn echter groot. Indien een cliënt niet op tijd werk vindt, heeft dit financiële consequenties. Een bedrijf, dat aansluit bij de eigen wensen en situatie vergroot de motivatie en daarmee het succes van het reïntegratietraject. Dat de IRO-trajecten zo populair zijn, verbaast Stichting CKR niet. Mensen willen graag zelf verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen reïntegratie. De Tweede Kamer stimuleert dit streven dan ook terecht. De hulpmiddelen die bij het keuzeproces de mondige burger ondersteunen, zijn nog echter nauwelijks ontwikkeld.

CKR Quickscan
Cliënten kunnen de CKR Quickscan gebruiken om snel zelf te oordelen over de kwaliteit van een reïntegratiebedrijf. De CKR Quickscan bestaat uit een lijst vragen die tijdens het kennismakingsgesprek met het reïntegratiebedrijf aan de orde kunnen komen. Zo krijgt de cliënt inzicht in een aantal belangrijke punten en verschillen, zoals de mogelijkheden voor eigen inbreng, de doelgroep(en) waarvoor het bedrijf werkt en de vraag of er vaste contactpersonen zijn. De antwoorden kunnen een klant helpen een eigen oordeel over de kwaliteit van het bedrijf te vormen. Stichting CKR ziet dit hulpmiddel niet als een 'af' product, maar wil het met cliëntgroepen de komende maanden verder ontwikkelen.

De CKR Quickscan is gebaseerd op de kwaliteitscriteria van het Cliënten Kwaliteitskeurmerk Reïntegratie (CKR). Deze criteria zijn in overleg met cliënten opgesteld. Ook het cliëntenkeurmerk is een hulpmiddel bij het zoeken van een geschikt reïntegratiebedrijf. Bij bedrijven met een CKR, heeft een extern onderzoeksbureau getoetst of het bedrijf voldoet aan de CKR-kwaliteitscriteria.

De CKR Quickscan is beschikbaar op de website: www.ckrweb.nl.

Telefoon : 020 4800380 of 06 23717122.
E-mail : info@ckrweb.nl
Website : www.ckrweb.nl