Nieuwsbericht Watersportverbond
20-4-2006
Watersportverbond dringt aan op nader onderzoek dode hoek beroepsvaart
Het Watersportverbond wil dat de Minister van Verkeer en Waterstaat
onderzoekt wat er gedaan kan worden aan de dode hoek van lege
binnenvaartschepen. Aanleiding is het ernstige ongeval op het
Maas-Waalkanaal afgelopen woensdag, waarbij een motorjacht werd
overvaren door een binnenvaartschip. De twee opvarenden van het
pleziervaartuig kwamen daarbij om het leven.
Lege binnenvaartschepen, maar ook binnenvaartschepen met een hoge
deklast hebben soms een dode hoek van enige honderden meters. Dit is
de afstand voor de boeg van het schip die de schipper vanuit zijn
stuurhut niet kan overzien. Wettelijk mag deze afstand voor geladen
schepen 350 meter en voor ongeladen schepen 250 meter zijn. Voor het
uitzicht schuin vooruit of opzij van het binnenschip gelden geen
regels. Naar aanleiding van soortgelijke ongevallen als het ongeval
van gisteren, drong de Raad voor de Transportveiligheid in 2003 al aan
om binnenvaartschepen te verplichten cameras op de boeg te
installeren. Met behulp van de cameras wordt het vaarwater rondom het
schip beter zichtbaar voor de beroepsschipper. Het Watersportverbond
vraagt de Minister nu dat advies versneld uit te voeren.
Het betreffende ongeval gebeurde onder goede weersomstandigheden op
het rechte Maas-Waalkanaal. De schipper van het lege binnenvaartschip
heeft verklaard het motorjacht niet gezien te hebben. Nader technisch
onderzoek zal meer duidelijkheid moeten geven over de toedracht van
het ongeval. Als inderdaad blijkt dat de dode hoek van het
binnenvaartschip mede de oorzaak van het ongeval was, wordt het hoog
tijd dat de Minister actie onderneemt om de kans op dit soort
ongevallen te verkleinen.
Het ongeval onderstreept nog eens dat ook de watersporter goede
uitkijk moet houden en vooral regelmatig achterom moet kijken. Het
gevaar op het water komt, anders dan op de weg, veelal van achteren.
Met het stimuleren van vaaropleidingen en door voorlichtingscampagnes
(Varen doe je samen) wijst het Watersportverbond, in samenwerking met
de Koninklijke Schuttevaer en Rijkswaterstaat, daar regelmatig op.
KNWV