April 2006
Campagne Marokko geeft je kleur' van start
Doelstelling groei naar 10 miljoen buitenlandse toeristen in 2010
Het blauw van de Atlantische oceaan en het roze van de keizerlijke
stad Marrakech. Het geel van de woestijn en de sneeuwwitte toppen van
het Atlas-gebergte. `Marokko geeft je kleur' is niet voor niets het
thema voor de gloednieuwe campagne van het Nationaal Marokkaans
Verkeersbureau. Een persbijeenkomst in Marokkaanse sferen op dinsdag
18 april vormde het startschot voor deze campagne. Het bureau wil
Marokko in de Benelux op de kaart zetten als uniek vakantieland.
Afbeelding
Prachtig beeld van de fraaie stad Marrakech
In het sfeervolle Marokkaanse restaurant Safir in het Rotterdamse
Entrepot schetste Khalid Tijani, directeur Benelux van het
verkeersbureau, wat Marokko de vakantieganger te bieden heeft. Ook de
activiteiten van de Marokkaanse overheid om het toerisme de komende
jaren verder te ontwikkelen, kwamen uitgebreid aan bod.
Groei
Toerisme is in Marokko de belangrijkste bron van inkomsten. In het
jaar 2000 deden 4,4 miljoen mensen Marokko aan als vakantieland. Met
`Visie 2010' wil de Marokkaanse overheid naar maar liefst tien miljoen
toeristen in het jaar 2010. Hiervoor is een bedrag van ruim acht
miljard euro uitgetrokken.
Nederland
Het is de bedoeling dat ook het aantal Nederlandse bezoekers flink
stijgt. In 2005 bezochten 80.000 toeristen met een Nederlands paspoort
Marokko. Dit jaar, 2006, zijn het er waarschijnlijk zo'n 95.000 en in
2010 naar verwachting 300.000.
Afbeelding Benelux
Met de nieuwe campagne richt het Nationaal Marokkaans Verkeersbureau
zich voor het eerst specifiek op de Benelux. In slechts twee tot drie
uur vliegen zijn toeristen uit de Benelux in Marokko.
Cultuurliefhebber of zonaanbidder, sportfanaat of fijnproever;
iedereen vindt in het land wat van zijn gading. Naast 3.500 kilometer
kustlijn en prachtige stranden biedt Marokko majestueuze gebergten,
fascinerende keizersteden en een prettig, gematigd klimaat.
Groeipotentieel
In de wereldwijde markt voor toerisme heeft Marokko nu een aandeel van
slechts 0,7 procent. Er is dus nog volop groeipotentieel. De overheid
wil dit optimaal benutten en lanceerde onder andere Plan Azur.
Dit plan voorziet onder meer in de ontwikkeling van zes complete
badplaatsen. Hoogbouw wil de overheid niet. Het accent ligt
nadrukkelijk op authenticiteit. All-inclusive-reizen maken deel uit
van de opzet, maar dan gericht op de toerist die graag verder kijkt
dan de grenzen van het resort.
Kust
Aan de Atlantische en Middellandse Zeekust in Marokko zijn volop
prachtige stranden. Fervente strandgangers maar ook kite- en
windsurfers kunnen hier hun hart ophalen. De bestaande badplaatsen
Agadir, Tanger en Tétouan worden de komende jaren geherstructureerd.
Daarnaast komen er vele nieuwe bij. Doel is om hiermee 45.000 extra
bedden te realiseren.
Cultuur en keizersteden
Kleurrijke soeks en middeleeuwse medina's zijn belangrijke
trekpleisters in Marokko. Daarnaast bieden de vier keizersteden Rabat,
Fès, Meknès en Marrakech een rijke historie. Verschillende culturen,
waaronder Afrikaanse en Arabische, komen hier samen. De keizersteden
bieden tal van conferentie- en congresmogelijkheden waar de overheid
in de toekomst verder in investeert.
Afbeelding
Skiën
Ook voor sportieve toeristen heeft Marokko veel in petto. Het land
staat bekend om zijn fraai aangelegde golfbanen. Op dit moment zijn
het er 20 en voor 2010 staan er acht extra banen gepland. Met het oog
op wintersporters gaat de overheid het skigebied 80 kilometer ten
noorden van Marrakech flink uitbreiden. Om het Rif- en Atlas-gebergte
aantrekkelijker te maken voor backpackers, krijgt het aantal routes en
verblijfplaatsen hier uitbreiding.
Charters
Op dit moment biedt Transavia tweemaal per week vluchten vanuit
Amsterdam. Daarnaast verzorgt Atlas Blue sinds kort aantrekkelijk
geprijsde vluchten vanuit Brussel. Goed nieuws voor toeristen is dat
het aantal chartervluchten naar verwachting verder groeit.
Open Sky
Marokko heeft in 1995 namelijk een open sky-overeenkomst gesloten met
de Europese Unie. Hierdoor zullen meer vliegmaatschappijen het land
als bestemming opnemen in hun aanbod. Voor Benelux-inwoners komt een
boeiend land met een geheel eigen, aansprekende cultuur zo steeds
dichterbij.
2006-04-20