ECA/06/5
Luxemburg, 20 april 2006
Persbericht van de Europese Rekenkamer betreffende Speciaal verslag
nr. 2/2006 over de prestaties van uit TACIS gefinancierde projecten in
de Russische Federatie^
In de periode 1991-2006 heeft de Europese Unie ruim 7 000 miljoen euro
uitgetrokken voor TACIS, het programma voor technische bijstand aan
het Gemenebest van Onafhankelijke Staten. De Russische Federatie heeft
als grootste begunstigde van het TACIS-programma circa 200 miljoen
euro per jaar ontvangen, ofwel 40 % van alle betrokken middelen.
De controle van de Rekenkamer had ten doel, te beoordelen of de door
de Commissie beheerde TACIS-projecten in de Russische Federatie
doeltreffend waren, dat wil zeggen, of de doelstellingen van de
projecten waren gehaald en of de projecten blijvende impact hadden
(duurzaamheid). De Rekenkamer onderzocht een aselecte steekproef van
29 contracten (projecten) die voornamelijk in 2002 en 2003 ten uitvoer
waren gelegd; dit waren de meest recente projecten waarvan de
duurzaamheid kon worden beoordeeld. De totale waarde van de
gecontroleerde contracten beliep 56 miljoen euro, ofwel ruim de helft
van de totale uitgaven voor de relevante projecten.
Over het geheel genomen concludeerde de Rekenkamer dat van negen van
de 29 gecontroleerde projecten de doelstellingen volledig zijn
gehaald. In acht gevallen werden de doelstellingen gedeeltelijk
gehaald en in twaalf gevallen werden de doelstellingen niet gehaald.
Van slechts vijf projecten waren de resultaten duurzaam. Uit
voornoemde controleresultaten blijkt dat de TACIS-middelen in de
Russische Federatie weinig doeltreffend zijn gebruikt. De Rekenkamer
kan derhalve geen positief oordeel geven over de prestatie van
TACIS-projecten in de Russische Federatie. Anderzijds wees de controle
uit dat de prestatie van contractanten en toezichthouders voldeed aan
de gestelde contractuele bepalingen.
De Rekenkamer stelde vast dat de Commissie over uitgebreide
programmeringssystemen beschikt voor het plannen van externe acties.
Het programmeringsproces leidde echter niet tot een echte dialoog
tussen de Commissie en de Russische autoriteiten. Hierdoor aanvaardden
de begunstigden in een aantal gevallen bijstand die zij eigenlijk niet
wensten.
Voorts werd vastgesteld dat (i) projectdoelstellingen soms vaag en
niet meetbaar waren, (ii) onderliggende veronderstellingen in bepaalde
gevallen onrealistisch waren, (iii) de selectie en betrokkenheid van
begunstigden geen succes was, (iv) er zich problemen voordeden in
verband met het bepalen van de grootte van het project wanneer
afzonderlijke projecten werden ondergebracht in één pakket met
onderling weinig samenhangende bestekken, (v) stuurgroepen niet goed
functioneerden, (vi) de tenuitvoerlegging ernstige vertragingen
opliep, (vii) apparatuur niet werd gebruikt voor het doel van het
project, en (viii) er geen beoordeling achteraf (evaluatie) plaatsvond
van de impact van de projecten. De deconcentratie van
projectidentificatie en -beheer naar de delegaties maakte
doeltreffender projectbeheer mogelijk.
De Rekenkamer geeft de Commissie in overweging, (i) de hele planning
van externe-actieprogramma's te baseren op een echte dialoog tussen de
Commissie en de begunstigden, (ii) alleen projecten te financieren met
duidelijke doelstellingen, die door zowel de Commissie als de
begunstigde worden onderschreven, (iii) de potentiële duurzaamheid
realistisch te beoordelen in de planningsfase van de projecten,
(iv) te zorgen voor beoordeling achteraf - of evaluatie - van de
afgeronde projecten en (v) het publiek informatie over de projecten en
hun resultaten te verschaffen met het oog op verspreiding hiervan.
Bij deze controle heeft de Rekenkamer op methodologisch gebied
samengewerkt met de Rekenkamer van de Russische Federatie, de
Russische hoge controle-instantie. De Russische controleurs
verrichtten een parallelle controle van het gebruik van
TACIS-middelen, waarbij zij de prestatie van de Russische autoriteiten
onderzochten. De Russische Rekenkamer publiceerde haar verslag in
februari 2006. De Europese Rekenkamer is van plan, in de nabije
toekomst met de Russische hoge controle-instantie een gezamenlijk
communiqué uit te brengen over de parallelle controles. Dat communiqué
zal er hoofdzakelijk op gericht zijn, een breder beeld te schetsen van
hetgeen met TACIS-middelen in de Russische Federatie is verwezenlijkt.
Speciaal verslag nr. 2/2006:
http://www.eca.eu.int/audit_reports/special_reports/docs/2006/rs02_06n
l.pdf
---
Dit persbericht wil slechts een samenvatting geven. Het door de
Rekenkamer vastgestelde speciaal verslag is beschikbaar op haar
internetsite (http://www.eca.eu.int) en zal binnenkort in het
Publicatieblad van de Europese Unie, serie C, verschijnen.
European Union