European Union



ECA/06/5

Luxemburg, 20 april 2006

Persbericht van de Europese Rekenkamer betreffende Speciaal verslag nr. 2/2006 over de prestaties van uit TACIS gefinancierde projecten in de Russische Federatie^

In de periode 1991-2006 heeft de Europese Unie ruim 7 000 miljoen euro uitgetrokken voor TACIS, het programma voor technische bijstand aan het Gemenebest van Onafhankelijke Staten. De Russische Federatie heeft als grootste begunstigde van het TACIS-programma circa 200 miljoen euro per jaar ontvangen, ofwel 40 % van alle betrokken middelen.

De controle van de Rekenkamer had ten doel, te beoordelen of de door de Commissie beheerde TACIS-projecten in de Russische Federatie doeltreffend waren, dat wil zeggen, of de doelstellingen van de projecten waren gehaald en of de projecten blijvende impact hadden (duurzaamheid). De Rekenkamer onderzocht een aselecte steekproef van 29 contracten (projecten) die voornamelijk in 2002 en 2003 ten uitvoer waren gelegd; dit waren de meest recente projecten waarvan de duurzaamheid kon worden beoordeeld. De totale waarde van de gecontroleerde contracten beliep 56 miljoen euro, ofwel ruim de helft van de totale uitgaven voor de relevante projecten.

Over het geheel genomen concludeerde de Rekenkamer dat van negen van de 29 gecontroleerde projecten de doelstellingen volledig zijn gehaald. In acht gevallen werden de doelstellingen gedeeltelijk gehaald en in twaalf gevallen werden de doelstellingen niet gehaald. Van slechts vijf projecten waren de resultaten duurzaam. Uit voornoemde controleresultaten blijkt dat de TACIS-middelen in de Russische Federatie weinig doeltreffend zijn gebruikt. De Rekenkamer kan derhalve geen positief oordeel geven over de prestatie van TACIS-projecten in de Russische Federatie. Anderzijds wees de controle uit dat de prestatie van contractanten en toezichthouders voldeed aan de gestelde contractuele bepalingen.

De Rekenkamer stelde vast dat de Commissie over uitgebreide programmeringssystemen beschikt voor het plannen van externe acties. Het programmeringsproces leidde echter niet tot een echte dialoog tussen de Commissie en de Russische autoriteiten. Hierdoor aanvaardden de begunstigden in een aantal gevallen bijstand die zij eigenlijk niet wensten.

Voorts werd vastgesteld dat (i) projectdoelstellingen soms vaag en niet meetbaar waren, (ii) onderliggende veronderstellingen in bepaalde gevallen onrealistisch waren, (iii) de selectie en betrokkenheid van begunstigden geen succes was, (iv) er zich problemen voordeden in verband met het bepalen van de grootte van het project wanneer afzonderlijke projecten werden ondergebracht in één pakket met onderling weinig samenhangende bestekken, (v) stuurgroepen niet goed functioneerden, (vi) de tenuitvoerlegging ernstige vertragingen opliep, (vii) apparatuur niet werd gebruikt voor het doel van het project, en (viii) er geen beoordeling achteraf (evaluatie) plaatsvond van de impact van de projecten. De deconcentratie van projectidentificatie en -beheer naar de delegaties maakte doeltreffender projectbeheer mogelijk.

De Rekenkamer geeft de Commissie in overweging, (i) de hele planning van externe-actieprogramma's te baseren op een echte dialoog tussen de Commissie en de begunstigden, (ii) alleen projecten te financieren met duidelijke doelstellingen, die door zowel de Commissie als de begunstigde worden onderschreven, (iii) de potentiële duurzaamheid realistisch te beoordelen in de planningsfase van de projecten, (iv) te zorgen voor beoordeling achteraf - of evaluatie - van de afgeronde projecten en (v) het publiek informatie over de projecten en hun resultaten te verschaffen met het oog op verspreiding hiervan.

Bij deze controle heeft de Rekenkamer op methodologisch gebied samengewerkt met de Rekenkamer van de Russische Federatie, de Russische hoge controle-instantie. De Russische controleurs verrichtten een parallelle controle van het gebruik van TACIS-middelen, waarbij zij de prestatie van de Russische autoriteiten onderzochten. De Russische Rekenkamer publiceerde haar verslag in februari 2006. De Europese Rekenkamer is van plan, in de nabije toekomst met de Russische hoge controle-instantie een gezamenlijk communiqué uit te brengen over de parallelle controles. Dat communiqué zal er hoofdzakelijk op gericht zijn, een breder beeld te schetsen van hetgeen met TACIS-middelen in de Russische Federatie is verwezenlijkt.

Speciaal verslag nr. 2/2006: http://www.eca.eu.int/audit_reports/special_reports/docs/2006/rs02_06n l.pdf

---

Dit persbericht wil slechts een samenvatting geven. Het door de Rekenkamer vastgestelde speciaal verslag is beschikbaar op haar internetsite (http://www.eca.eu.int) en zal binnenkort in het Publicatieblad van de Europese Unie, serie C, verschijnen.