AutoRai

Renault Modus 1.5 dCi 85 Quickshift: rijplezier en gebruiksgemak

(4/20/2006)
De Renault Modus krijgt een gerobotiseerde versnellingsbak met 5 versnellingen in combinatie met de 1.5 dCi dieselmotor met 85 pk. Deze versnellingsbak kan automatisch of handmatig worden gebruikt en beschikt over de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van gebruiksgemak en - veiligheid. De Modus 1.5 dCi 85 Quickshift is geprijsd tussen de 21.795 en 23.395 euro.
De Quickshift wordt al verkocht op de Twingo en de nieuwe Clio en zal vanaf 21 april 2006 ook leverbaar zijn voor de Modus 1.5 dCi 85. Voor het eerst biedt Renault hiermee een gerobotiseerde versnellingsbak aan voor een personenauto met dieselmotor. Deze gerobotiseerde versnellingsbak met sequentiële bediening combineert de kracht en zuinigheid van een handbak met het gebruiksgemak van een automaat. Op de Modus profiteert de bak met name van ontwikkelingen die van invloed zijn op gebruiksgemak en -veiligheid.

Naast de functie die handmatig schakelen mogelijk maakt, biedt de Quickshift de bestuurder ook de mogelijkheid tot automatisch schakelen met 5 versnellingen. Zes auto-adaptieve programmaâs garanderen efficiënt gebruik van de gebruikte versnelling afhankelijk van de rijstijl en het wegdek. De kick-downfunctie zorgt voor onmiddellijk terugschakelen als er plotseling vol gas wordt gegeven. Bij het remmen anticipeert de functie âbrake assistanceâ op het terugschakelen door op de motor af te remmen en wordt de beste versnelling gekozen om opnieuw te accellereren. Bij plotseling remmen schakelt de versnellingsbak twee versnellingen terug om meer af te remmen op de motor zodat de remweg korter wordt.

Eén van de belangrijkste ontwikkelingen die deze gerobotiseerde versnellingsbak heeft ondergaan betreft de mogelijkheid om te allen tijde te kunnen schakelen zonder de automatische functie te moeten verlaten. Hierdoor kan het rijgedrag worden âgepersonaliseerdâ en kan er proactief worden gereageerd op een onvoorziene situatie.

De functie âsneeuwâ die met een speciale knop kan worden geactiveerd als er weinig grip is, maakt het voortaan mogelijk om in de 2^e versnelling weg te kunnen rijden en laat de koppeling geleidelijker opkomen om doorslippen van de wielen te minimaliseren. In deze functie zijn ook speciale schakelmomentprogrammaâs van toepassing.

Ten slotte is er de functie âkruipenâ (handig bij het wegrijden op een helling of het inparkeren) waarin er nog vloeiender wordt geschakeld.

Intuïtieve werking
De Quickshift wordt gekenmerkt door gebruiksgemak. In de handbediende functie schakelt de bestuurder door een eenvoudige druk op een knop op de versnellingspook: De pook moet naar voren (+) worden geduwd om op te schakelen en naar achteren worden gedrukt (-) om terug te schakelen. Hiermee kunnen ook versnellingen worden âovergeslagenâ: Als de auto bijvoorbeeld in de 5^e versnelling rijdt, hoeft de bestuurder maar drie keer aan de âjoystickâ versnellingspook te trekken om meteen naar de 2^e versnelling terug te schakelen. In tegenstelling tot handgeschakelde versnellingsbakken kunnen deze handelingen worden uitgevoerd zonder dat de bestuurder zijn voet van het gaspedaal hoeft te halen.

Bovendien voorkomt de rekeneenheid van de Quickshift verkeerd schakelen van de bestuurder: er kan onmogelijk naar een lagere versnelling worden geschakeld als er kans op overtoeren bestaat. Daarnaast kan de motor nooit afslaan.

Overgaan van de semi-automatische naar de automatische modus en omgekeerd kan door de versnellingspook naar links te bewegen. Zodra de auto stil staat, schakelt de bak automatisch terug naar de 1^e versnelling.

Het ontwerp van de Quickshift JA5 is gebaseerd op dat van de handgeschakelde 5 versnellingsbak (JRQ) van de Modus 1.5 dCi. Op die manier werd het bekende wrijvingsverlies van de automatische versnellingsbakken met koppelomvormer voorkomen. Het verbruik bij gecombineerd gebruik bedraagt slechts 4,5 l/100 km, ofwel net zo zuinig als de handgeschakelde bak.

De Modus 1.5 dCi Quickshift trekt op van 0 tot 100 km/uur in 14,8 seconden en toont zich daarmee ook overtuigend op het gebied van pittig rijgedrag.

De Modus wordt geproduceerd in de Renault fabriek in het Spaanse Valladolid. Sinds de introductie op de markt in september 2004 rolden er overigens al meer dan 280.000 stuks van de band.

Prijzen Nederland

Modus 1.5 dCi 85 Quickshift
Consumentenprijzen (in ⬠incl. BPM/BTW)
Air - série limitée 21.795,00 Expression Luxe 22.595,00 Dynamique 23.395,00

BedrijfsautoRAI.nl