Renault Modus 1.5 dCi 85 Quickshift: rijplezier en gebruiksgemak
(4/20/2006)
De Renault Modus krijgt een gerobotiseerde versnellingsbak met 5
versnellingen in combinatie met de 1.5 dCi dieselmotor met 85 pk. Deze
versnellingsbak kan automatisch of handmatig worden gebruikt en
beschikt over de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van
gebruiksgemak en - veiligheid. De Modus 1.5 dCi 85 Quickshift is
geprijsd tussen de 21.795 en 23.395 euro.
De Quickshift wordt al verkocht op de Twingo en de nieuwe Clio en zal
vanaf 21 april 2006 ook leverbaar zijn voor de Modus 1.5 dCi 85. Voor
het eerst biedt Renault hiermee een gerobotiseerde versnellingsbak aan
voor een personenauto met dieselmotor. Deze gerobotiseerde
versnellingsbak met sequentiële bediening combineert de kracht en
zuinigheid van een handbak met het gebruiksgemak van een automaat. Op
de Modus profiteert de bak met name van ontwikkelingen die van invloed
zijn op gebruiksgemak en -veiligheid.
Naast de functie die handmatig schakelen mogelijk maakt, biedt de
Quickshift de bestuurder ook de mogelijkheid tot automatisch schakelen
met 5 versnellingen. Zes auto-adaptieve programmaâs garanderen
efficiënt gebruik van de gebruikte versnelling afhankelijk van de
rijstijl en het wegdek. De kick-downfunctie zorgt voor onmiddellijk
terugschakelen als er plotseling vol gas wordt gegeven. Bij het remmen
anticipeert de functie âbrake assistanceâ op het terugschakelen door
op de motor af te remmen en wordt de beste versnelling gekozen om
opnieuw te accellereren. Bij plotseling remmen schakelt de
versnellingsbak twee versnellingen terug om meer af te remmen op de
motor zodat de remweg korter wordt.
Eén van de belangrijkste ontwikkelingen die deze gerobotiseerde
versnellingsbak heeft ondergaan betreft de mogelijkheid om te allen
tijde te kunnen schakelen zonder de automatische functie te moeten
verlaten. Hierdoor kan het rijgedrag worden âgepersonaliseerdâ en kan
er proactief worden gereageerd op een onvoorziene situatie.
De functie âsneeuwâ die met een speciale knop kan worden geactiveerd
als er weinig grip is, maakt het voortaan mogelijk om in de 2^e
versnelling weg te kunnen rijden en laat de koppeling geleidelijker
opkomen om doorslippen van de wielen te minimaliseren. In deze functie
zijn ook speciale schakelmomentprogrammaâs van toepassing.
Ten slotte is er de functie âkruipenâ (handig bij het wegrijden op een
helling of het inparkeren) waarin er nog vloeiender wordt geschakeld.
Intuïtieve werking
De Quickshift wordt gekenmerkt door gebruiksgemak. In de handbediende
functie schakelt de bestuurder door een eenvoudige druk op een knop op
de versnellingspook: De pook moet naar voren (+) worden geduwd om op
te schakelen en naar achteren worden gedrukt (-) om terug te
schakelen. Hiermee kunnen ook versnellingen worden âovergeslagenâ: Als
de auto bijvoorbeeld in de 5^e versnelling rijdt, hoeft de bestuurder
maar drie keer aan de âjoystickâ versnellingspook te trekken om meteen
naar de 2^e versnelling terug te schakelen. In tegenstelling tot
handgeschakelde versnellingsbakken kunnen deze handelingen worden
uitgevoerd zonder dat de bestuurder zijn voet van het gaspedaal hoeft
te halen.
Bovendien voorkomt de rekeneenheid van de Quickshift verkeerd
schakelen van de bestuurder: er kan onmogelijk naar een lagere
versnelling worden geschakeld als er kans op overtoeren bestaat.
Daarnaast kan de motor nooit afslaan.
Overgaan van de semi-automatische naar de automatische modus en
omgekeerd kan door de versnellingspook naar links te bewegen. Zodra de
auto stil staat, schakelt de bak automatisch terug naar de 1^e
versnelling.
Het ontwerp van de Quickshift JA5 is gebaseerd op dat van de
handgeschakelde 5 versnellingsbak (JRQ) van de Modus 1.5 dCi. Op die
manier werd het bekende wrijvingsverlies van de automatische
versnellingsbakken met koppelomvormer voorkomen. Het verbruik bij
gecombineerd gebruik bedraagt slechts 4,5 l/100 km, ofwel net zo
zuinig als de handgeschakelde bak.
De Modus 1.5 dCi Quickshift trekt op van 0 tot 100 km/uur in 14,8
seconden en toont zich daarmee ook overtuigend op het gebied van
pittig rijgedrag.
De Modus wordt geproduceerd in de Renault fabriek in het Spaanse
Valladolid. Sinds de introductie op de markt in september 2004 rolden
er overigens al meer dan 280.000 stuks van de band.
Prijzen Nederland
Modus 1.5 dCi 85 Quickshift
Consumentenprijzen (in ⬠incl. BPM/BTW)
Air - série limitée 21.795,00
Expression Luxe 22.595,00
Dynamique 23.395,00
BedrijfsautoRAI.nl
AutoRai