april 2006
250.000ste bromfietskenteken voor Amsterdamse scholier
Amsterdam, 19 april 2006
De 16-jarige scholier Jordi Wansinck heeft vandaag het 250.000ste
bromfietskenteken gekregen. Op zijn stageplaats, fietsenmaker Dr. Beyk
in Amsterdam, kreeg hij het kenteken uit handen van Froukje de Both.
Zij kreeg op 1 september 2005 het eerste bromfietskenteken. De helft
van alle Nederlandse bromfietsen heeft nu het verplichte kenteken.
Jordi was blij verrast met de uitreiking. âIk had net een nieuwe
scooter gekocht, want mijn vorige was gestolen. Met deze wilde ik
alles netjes volgens de regels doen. Nooit gedacht dat Froukje de Both
mij het kenteken zou geven.â
Met de uitreiking van het 250.000ste kenteken is de helft van de naar
schatting 500.000 Nederlandse bromfietsen gekentekend. âDaarmee ligt
het aantal aanvragen goed op schema,â aldus Johan Hakkenberg, algemeen
directeur van de RDW. âZoals verwacht zien we voor 1 mei een flinke
stijging van het aantal aanvragen. Mensen willen het verlengen van hun
verzekering en het aanvragen van hun kenteken combineren.â
Jongeren vragen te weinig aan
Opvallend is dat jongeren beduidend minder kentekens aanvragen dan
ouderen. De RDW heeft slechts 30.000 eigenaren van 20 jaar of jonger
geregistreerd, terwijl zij volgens onderzoek van de RDW ongeveer de
helft van alle bromfietsgebruikers vormen. âSommige ouders hebben de
bromfiets van hun kind op naam staan,â legt Johan Hakkenberg uit.
âMaar daarmee verklaar je zoân groot verschil niet. Jongeren moeten nu
echt in actie komen en het kenteken aanvragen.â
Bromfietseigenaren die nog geen kenteken hebben aangevraagd, hebben
daarvoor tot en met 31 oktober 2006 de tijd. De eerste stap is een
schouwing bij een erkend schouwbedrijf. Daarna moet het kenteken op
het postkantoor aangevraagd worden. Nadat de RDW het kenteken heeft
opgestuurd, laat de eigenaar een kentekenplaat maken. Als laatste
geeft hij het nieuwe kenteken door aan zijn verzekeraar. Vanaf 1
november kan alleen na een keuring op een van de 16 keuringsstations
van de RDW een kenteken verkregen worden. Dat is lastiger en duurder
dan de aanvraag via het postkantoor. Niet alleen wordt de bromfiets
dan technisch onderzocht, maar kost de keuring ook meer dan 100 euro.
Met het bromfietskenteken wil de overheid diefstal tegengaan. Ook
kunnen opgevoerde en lawaaierige bromfietsen beter opgespoord worden
en helpt het kenteken bij het handhaven van de verzekeringsplicht en
het bestrijden van criminaliteit. De RDW voert de kentekenregistratie
van bromfietsen uit.
RDW