Gemeente Hellendoorn


Hoofdlijnenakkoord coalitiepartijen CDA, PvdA/GL en ChristenUnie

In de komende raadsperiode staan we voor grote uitdagingen. We willen dat alle burgers actief kunnen meedoen aan de lokale samenleving, waarbij er bijzondere aandacht zal zijn voor de zwakkeren. Hiertoe zijn werkgelegenheid, vrijwilligerswerk, betaalbare woningen, veiligheid, ondersteuning en activering van burgers alsmede goede betaalbare voorzieningen, op tenminste het huidige niveau, de beste voorwaarden. Daarnaast is het van groot belang dat onze gemeente als vestigingsplaats voor bedrijven en burgers aantrekkelijk blijft. Hiervoor zijn een goed vestigingsklimaat, goede voorzieningen en een kwalitatief hoogwaardige leefomgeving noodzakelijk. Ook willen we de besluiten die ten aanzien van de strategische projecten zijn genomen, volledig tot uitvoering brengen.

Daarom het motto: Samen Sociaal en Solide naar 2010

In dit hoofdlijnenakkoord zijn die onderwerpen opgenomen die tijdens het proces van coalitievorming door de partijen zijn ingebracht. Het is derhalve geen uitputtende opsomming van beleidsonderwerpen. Voor zover relevant zullen deze naderhand verder uitgewerkt worden.

Openbare orde en veiligheid

Een veilige leefomgeving is de basis voor leefbaarheid. Burgers moeten bij de prioriteitstelling van politietaken betrokken worden. We kiezen voor een aanpak waarbij het tegengaan van overlast en criminaliteit samengaat met preventieve maatregelen door te investeren in jongerenwerk.

Nulbeleid coffeeshops

Het tot nu toe gevoerde nulbeleid voor coffeeshops blijft gehandhaafd. Daarnaast zullen de volgende zaken worden aangepakt:


* Harddrugsbestrijding;


* bestrijding van overlast op de plekken waar gedeald wordt;


* intensivering van de verslavingszorg: daarbij moet niet alleen aan drugs, maar ook aan alcohol - en gokverslaving worden gedacht.

Leefbaarheid

De Wijk OntwikkelingsPlannen (WOP's) en Dorps OntwikkelingsPlannen (DOP's) worden verder ontwikkeld en er worden prestatieafspraken gemaakt met de partners en de bevolking. Naast de WOP's en DOP's zullen ook Buurt OntwikkelingsPlannen (BOP's) worden opgesteld met inbreng van de bewoners van de buurtschappen.

Jeugd, ouderen, gezinsbeleid en maatschappelijke ondersteuning

We willen investeren in de toekomst van onze jongeren en dat samen met hen doen. Zowel vorming, onderwijs, een jongerencentrum als Jongeren Ontmoetingsplekken (JOP's) zijn belangrijk.

We hebben oog en oor voor de snel groter wordende groep van ouderen die een beroep op zorg moet doen. De invoering van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) zal in nauw overleg met de ouderenorganisaties plaatsvinden waarbij alle aspecten van ouderenzorg samenhangend (integraal) worden betrokken.

WMO

Het opstellen van het beleid met betrekking tot de WMO zal blijven plaatsvinden met de andere in dit project deelnemende gemeenten in het Werkgebied Midden Overijssel. Bij de invulling van het beleid zal Hellendoorn een eigen weg (blijven) volgen. Qua niveau van uitvoering heeft elke gemeente zijn eigen vrijheid. Het beleidsveld WMO moet worden ondergebracht in één portefeuille. Specifieke aandacht voor de mantelzorgers, in de vorm van een steunpunt of mantelzorghuis, is gewenst.

Jeugdbeleid

Het opzetten van een goed jeugdbeleid werkt preventief. Het op zo jong mogelijke leeftijd signaleren van problemen is gewenst. In dit verband moet de signaalfunctie worden versterkt en moeten netwerken beter worden benut. Een hiervoor op te stellen notitie zou de naam kunnen dragen van "Jong beginnen".

Sociale voorzieningen

De burger die aangewezen is op sociale voorzieningen kan ten volle op onze steun blijven rekenen. Cliëntengroepen, kerken en maatschappelijke organisaties blijven onze overlegpartners.

Armoedebeleid

Het huidige armoedebeleid wordt in stand gehouden, waarbij minimaal de huidige voorzieningen blijven gehandhaafd en zo mogelijk worden uitgebreid. Daar de indruk bestaat dat er veel onwetendheid is met betrekking tot het bestaan van de regelingen op dit gebied, zal meer aandacht worden geschonken aan de communicatie.

Welzijn en sport

Deelname aan sport- en welzijnswerk is een belangrijke vorm van meedoen aan de samenleving. Dat willen we blijven bevorderen.

Betaalbaar houden van sport en sportvoorzieningen

Hoge prioriteit wordt gegeven aan het nemen van beslissingen over eventuele tegemoetkoming in de lasten van verenigingen. Het is gewenst in deze het onderzoek naar de lasten van de sport- verenigingen af te wachten. De sportvoorzieningen zullen voor een ieder betaalbaar moeten blij- ven. Dit om belemmeringen voor sportdeelname te voorkomen. De ambitie is de sportdeelname van de bevolking te verhogen van 70 naar 75%. Sport is van groot belang voor de mens en daarom is het van belang dat er zoveel mogelijk mensen aan meedoen.

Zwembad en sporthal

Zowel het huidige zwembad als de sporthal Noetsele zijn technisch versleten. Samenvoegende nieuwbouw vinden wij de beste garantie voor een optimaal uitvoeringsniveau en is op termijn goedkoper en duurzamer.

Het zwembad en sporthal is één project en moet als zodanig worden gerealiseerd. De aangewe- zen locatie voor deze voorziening is "Het Ravijn". Voor de gewenste uitvoering wordt als uit- gangs punt gekozen voor de basisvariant plus (een groot wedstrijdbad van 21 x 33,3 m, buiten- bad van 525 m2 en uitvoering in roestvaststaal). Bij de definitieve keuze is het beschikbare budget maatgevend, in relatie tot aanvaardbare exploitatielasten. Indien er geen extra en voldoende middelen beschikbaar komen, dan wordt teruggegaan in keuze ("afpellen"). De realisering van de extra's mag niet ten koste gaan van de doelstelling om de algemene sportdeelname te verhogen van 70 naar 75%. De plussen en minnen in de opzet en uitvoering komen ten goede c.q. ten laste van dit project. De extra baten uit teruglevering vanuit de bio-energie installatie aan het energienet worden "geoormerkt".

Gagelman

Het is gewenst een gezamenlijke visie te ontwikkelen voor het gehele gebied in relatie met de omgeving.

Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu

De realisatie van goede (levensloopbestendige) en betaalbare woningen wordt een steeds groter probleem voor met name starters en ouderen. Daarnaast zullen we uit oogpunt van milieu- en energiebeheer extra aandacht schenken aan de duurzaamheid en energieprestaties van woningen.

Realiseren starterswoningen en seniorenwoningen

Het realiseren van starterswoningen en woningen voor senioren krijgt de extra noodzakelijke aandacht. Om te komen tot het realiseren van extra woningen voor deze doelgroepen worden de uitkomsten van het woningbehoeftenonderzoek als uitgangspunt gehanteerd. Verder zal een maximale inspanning voor de benutting en verkrijging van de op dit terrein aanwezige instrumenten en/of financiële middelen worden gepleegd.

Hellendoorn-noord

Gezien de mogelijkheid van vestiging van bedrijven in leegkomende (agrarische) gebouwen, wordt de te bebouwen grond in het plan gebied uitsluitend bestemd voor woningbouw. Initiatieven hiertoe zal de gemeente bevorderen.

Milieubeleid

Het milieubeleid zal verder vorm moeten worden gegeven, met name duurzame energie en bouw. Bij duurzaam bouwen spelen de volgende aspecten een rol:


* gebruik van duurzame materialen;


* levensloopbestendig (de woning moet geschikt zijn voor elke bewoner in elke leeftijdsfase);


* bouwen met woonkeur.

Milieubeleid moet onderdeel gaan uitmaken van de integrale afweging in het besluitvormingsproces. Bij de voorbereiding van raadsbesluiten zal aandacht worden besteed aan milieuaspecten (bijvoorbeeld door standaard het onderdeel milieuaspecten in het raadsvoorstel op te nemen).

Verkeer

De verkeersveiligheid is de gezamenlijke verantwoordelijkheid van de weggebruiker en van de overheid. De verkeersintensiteit blijft groeien. Met name voetgangers en fietsers zijn kwetsbare weggebruikers en moeten beschermd worden.

Lokaal mobiliteitsplan

Op basis van het door de gemeente op te stellen Lokaal Mobiliteitsplan (LMP) zullen er uitvoe- ringsprogramma's worden opgesteld met o.a. aandacht voor fiets- en voetgangersvoorzieningen en openbaar vervoer.

Noord-zuidverbinding

Een goede noord-zuidverbinding is noodzakelijk voor het verkeer en de leefbaarheid in Nijverdal, Hulsen en Hellendoorn. Daarom streven we een zo spoedig mogelijke realisatie van deze weg na.

Het eerste en laatste deel van deze verbinding staat vast. Met betrekking tot het middendeel worden de resultaten van het nader uit te voeren onderzoek afgewacht. De keuze voor dit middendeel van het traject hangt af van dit onderzoek. Wanneer hierover meer duidelijkheid bestaat wordt gestreefd deze verbinding versneld uit te voeren, zonodig door versoberingen door te voeren. De wijze van uitvoering mag echter niet ten koste gaan van de verkeersveiligheid en de leefbaarheid voor aanwonenden. Wel zal duidelijk moeten zijn wat de kosten zijn en wie betaalt. Het naar voren halen van het middengedeelte is niet in te wisselen tegen andere delen van de strategische projecten.

Combiplan Rijksweg 35

Wij achten het zeer gewenst dat in deze raadsperiode de aansluitende infrastructuur in nauwe samenhang met de uitvoering van het combiplan gelijktijdig wordt ontwikkeld. Speciale aandacht dient er ook te zijn voor de woonomgeving rond het gehele traject, zowel vanwege de bewoners als de kwaliteit van de fysieke omgeving. De gemeente kiest daarom voor de verlengde versie van de tunnel. De inzet van de gemeente zal dan ook gericht zijn op realisatie van een verlengde tunnel.

Onderkend wordt dat de (verkeers)veiligheid ook zeer belangrijk is. De provincie heeft te kennen gegeven een bredere uitvoering van de tunnel gewenst te vinden en zal hiervoor dan ook de financiële middelen beschikbaar stellen.

Plattelandsontwikkeling

De agrarische bedrijven vormen nog steeds een belangrijke economische drager van het buitengebied. De vermindering van het aantal agrarische bedrijven in combinatie met de gevolgen van de reconstructie, maken het noodzakelijk te zoeken naar alternatieve activiteiten die het gebied vitaal houden. Recreatie, toerisme en landschapsbeheer door agrariërs bieden daartoe kansen. Zo zijn er voor het onderhoud van het buitengebied voor grondeigenaren mogelijkheden om van de provincie Overijssel subsidie te krijgen. Het gaat hier om het project "Groene en blauwe diensten". De gemeente zal zich actief inzetten voor benutting van de middelen, die beschikbaar zijn in het kader van het landschapsonderhoud.

Recreatie

De recreatie op het platteland zal moeten worden gestimuleerd. Locaties die mogelijkheden bieden voor verblijfsrecreatie, zijn al aangewezen als recreatiezoekgebieden. Bij de uitvoering zal aandacht worden geschonken aan c.q. worden gelet op inpassing in de omgeving waar dit zal gaan plaatsvinden.

Economische zaken

Masterplan voor het centrum

Wij willen voor onze burgers en toeristen, voor nu en in de toekomst, een aantrekkelijk centrum in Nijverdal realiseren. Het beleid dat is ingezet wordt onverkort uitgevoerd. Deze plannen zijn belangrijke pijlers voor het realiseren van een aantrekkelijk centrum van Nijverdal, zodat het een warm en bruisend hart wordt voor de gehele gemeente. Tot deze plannen behoren ook het bouwen van de geplande parkeergarage en het invoeren van het reeds vastgestelde parkeerbeleid. Dit laatste nadat het Dunantblok, een prachtig winkel- en wooncomplex, is gerealiseerd.

Koopzondagen zullen niet worden ingevoerd.

Financiën

De gemeente Hellendoorn beschikt over een gezonde financiële positie. Dit blijkt uit zowel een sluitende begroting als de omvang van de reserves. Voor de te maken keuzen zal dit hoofdlijnen- akkoord door het college worden doorgerekend op de financiële haalbaarheid. Dit laatste wordt teruggekoppeld naar de raad.

Bestuursafspraken

Een dynamische maatschappij vraagt om een dynamisch college. Daarom zal dit college zich pro-actief opstellen richting de burgers van onze gemeente en daarbij een laagdrempelige uitstraling nastreven.

Vier wethouders

Het te vormen college zal bestaan uit de burgemeester en vier wethouders.

Naast de verantwoording voor grote projecten en het reguliere werk van collegeleden, wordt in onze gemeente ook veel waarde gehecht aan de representatieve functie van een collegelid en directe contacten met de burgers. Dit alles overziend wordt een college met vier wethouders noodzakelijk geacht. Verder wordt vrijwilligerswerk als zeer belangrijk ervaren. Om dit belang te benadrukken wordt van collegeleden verwacht dat zij zich gedurende één dag in de maand inzetten voor de samenleving door het verrichten van vrijwilligerswerk.

Voorzieningenniveau

Het huidige voorzieningenniveau blijft gehandhaafd. Het college zal op korte termijn een notitie opstellen waarin het begrip "huidige voorzieningenniveau" wordt gedefinieerd en zal dit vertalen naar uitgangspunten voor de daarvoor relevante beleidsvelden.

Nijverdal, 18 april 2006.

De fracties van CDA, PvdA/GL en ChristenUnie.