Gemeente Hellendoorn
Hoofdlijnenakkoord coalitiepartijen CDA, PvdA/GL en ChristenUnie
In de komende raadsperiode staan we voor grote uitdagingen. We willen
dat alle burgers actief kunnen meedoen aan de lokale samenleving,
waarbij er bijzondere aandacht zal zijn voor de zwakkeren. Hiertoe
zijn werkgelegenheid, vrijwilligerswerk, betaalbare woningen,
veiligheid, ondersteuning en activering van burgers alsmede goede
betaalbare voorzieningen, op tenminste het huidige niveau, de beste
voorwaarden. Daarnaast is het van groot belang dat onze gemeente als
vestigingsplaats voor bedrijven en burgers aantrekkelijk blijft.
Hiervoor zijn een goed vestigingsklimaat, goede voorzieningen en een
kwalitatief hoogwaardige leefomgeving noodzakelijk. Ook willen we de
besluiten die ten aanzien van de strategische projecten zijn genomen,
volledig tot uitvoering brengen.
Daarom het motto: Samen Sociaal en Solide naar 2010
In dit hoofdlijnenakkoord zijn die onderwerpen opgenomen die tijdens
het proces van coalitievorming door de partijen zijn ingebracht. Het
is derhalve geen uitputtende opsomming van beleidsonderwerpen. Voor
zover relevant zullen deze naderhand verder uitgewerkt worden.
Openbare orde en veiligheid
Een veilige leefomgeving is de basis voor leefbaarheid. Burgers moeten
bij de prioriteitstelling van politietaken betrokken worden. We kiezen
voor een aanpak waarbij het tegengaan van overlast en criminaliteit
samengaat met preventieve maatregelen door te investeren in
jongerenwerk.
Nulbeleid coffeeshops
Het tot nu toe gevoerde nulbeleid voor coffeeshops blijft gehandhaafd.
Daarnaast zullen de volgende zaken worden aangepakt:
* Harddrugsbestrijding;
* bestrijding van overlast op de plekken waar gedeald wordt;
* intensivering van de verslavingszorg: daarbij moet niet alleen aan
drugs, maar ook aan alcohol - en gokverslaving worden gedacht.
Leefbaarheid
De Wijk OntwikkelingsPlannen (WOP's) en Dorps OntwikkelingsPlannen
(DOP's) worden verder ontwikkeld en er worden prestatieafspraken
gemaakt met de partners en de bevolking. Naast de WOP's en DOP's
zullen ook Buurt OntwikkelingsPlannen (BOP's) worden opgesteld met
inbreng van de bewoners van de buurtschappen.
Jeugd, ouderen, gezinsbeleid en maatschappelijke ondersteuning
We willen investeren in de toekomst van onze jongeren en dat samen met
hen doen. Zowel vorming, onderwijs, een jongerencentrum als Jongeren
Ontmoetingsplekken (JOP's) zijn belangrijk.
We hebben oog en oor voor de snel groter wordende groep van ouderen
die een beroep op zorg moet doen. De invoering van de Wet
Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) zal in nauw overleg met de
ouderenorganisaties plaatsvinden waarbij alle aspecten van ouderenzorg
samenhangend (integraal) worden betrokken.
WMO
Het opstellen van het beleid met betrekking tot de WMO zal blijven
plaatsvinden met de andere in dit project deelnemende gemeenten in het
Werkgebied Midden Overijssel. Bij de invulling van het beleid zal
Hellendoorn een eigen weg (blijven) volgen. Qua niveau van uitvoering
heeft elke gemeente zijn eigen vrijheid. Het beleidsveld WMO moet
worden ondergebracht in één portefeuille. Specifieke aandacht voor
de mantelzorgers, in de vorm van een steunpunt of mantelzorghuis, is
gewenst.
Jeugdbeleid
Het opzetten van een goed jeugdbeleid werkt preventief. Het op zo jong
mogelijke leeftijd signaleren van problemen is gewenst. In dit verband
moet de signaalfunctie worden versterkt en moeten netwerken beter
worden benut. Een hiervoor op te stellen notitie zou de naam kunnen
dragen van "Jong beginnen".
Sociale voorzieningen
De burger die aangewezen is op sociale voorzieningen kan ten volle op
onze steun blijven rekenen. Cliëntengroepen, kerken en
maatschappelijke organisaties blijven onze overlegpartners.
Armoedebeleid
Het huidige armoedebeleid wordt in stand gehouden, waarbij minimaal de
huidige voorzieningen blijven gehandhaafd en zo mogelijk worden
uitgebreid. Daar de indruk bestaat dat er veel onwetendheid is met
betrekking tot het bestaan van de regelingen op dit gebied, zal meer
aandacht worden geschonken aan de communicatie.
Welzijn en sport
Deelname aan sport- en welzijnswerk is een belangrijke vorm van
meedoen aan de samenleving. Dat willen we blijven bevorderen.
Betaalbaar houden van sport en sportvoorzieningen
Hoge prioriteit wordt gegeven aan het nemen van beslissingen over
eventuele tegemoetkoming in de lasten van verenigingen. Het is gewenst
in deze het onderzoek naar de lasten van de sport- verenigingen af te
wachten. De sportvoorzieningen zullen voor een ieder betaalbaar moeten
blij- ven. Dit om belemmeringen voor sportdeelname te voorkomen. De
ambitie is de sportdeelname van de bevolking te verhogen van 70 naar
75%. Sport is van groot belang voor de mens en daarom is het van
belang dat er zoveel mogelijk mensen aan meedoen.
Zwembad en sporthal
Zowel het huidige zwembad als de sporthal Noetsele zijn technisch
versleten. Samenvoegende nieuwbouw vinden wij de beste garantie voor
een optimaal uitvoeringsniveau en is op termijn goedkoper en
duurzamer.
Het zwembad en sporthal is één project en moet als zodanig worden
gerealiseerd. De aangewe- zen locatie voor deze voorziening is "Het
Ravijn". Voor de gewenste uitvoering wordt als uit- gangs punt gekozen
voor de basisvariant plus (een groot wedstrijdbad van 21 x 33,3 m,
buiten- bad van 525 m2 en uitvoering in roestvaststaal). Bij de
definitieve keuze is het beschikbare budget maatgevend, in relatie tot
aanvaardbare exploitatielasten. Indien er geen extra en voldoende
middelen beschikbaar komen, dan wordt teruggegaan in keuze
("afpellen"). De realisering van de extra's mag niet ten koste gaan
van de doelstelling om de algemene sportdeelname te verhogen van 70
naar 75%. De plussen en minnen in de opzet en uitvoering komen ten
goede c.q. ten laste van dit project. De extra baten uit teruglevering
vanuit de bio-energie installatie aan het energienet worden
"geoormerkt".
Gagelman
Het is gewenst een gezamenlijke visie te ontwikkelen voor het gehele
gebied in relatie met de omgeving.
Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu
De realisatie van goede (levensloopbestendige) en betaalbare woningen
wordt een steeds groter probleem voor met name starters en ouderen.
Daarnaast zullen we uit oogpunt van milieu- en energiebeheer extra
aandacht schenken aan de duurzaamheid en energieprestaties van
woningen.
Realiseren starterswoningen en seniorenwoningen
Het realiseren van starterswoningen en woningen voor senioren krijgt
de extra noodzakelijke aandacht. Om te komen tot het realiseren van
extra woningen voor deze doelgroepen worden de uitkomsten van het
woningbehoeftenonderzoek als uitgangspunt gehanteerd. Verder zal een
maximale inspanning voor de benutting en verkrijging van de op dit
terrein aanwezige instrumenten en/of financiële middelen worden
gepleegd.
Hellendoorn-noord
Gezien de mogelijkheid van vestiging van bedrijven in leegkomende
(agrarische) gebouwen, wordt de te bebouwen grond in het plan gebied
uitsluitend bestemd voor woningbouw. Initiatieven hiertoe zal de
gemeente bevorderen.
Milieubeleid
Het milieubeleid zal verder vorm moeten worden gegeven, met name
duurzame energie en bouw. Bij duurzaam bouwen spelen de volgende
aspecten een rol:
* gebruik van duurzame materialen;
* levensloopbestendig (de woning moet geschikt zijn voor elke bewoner
in elke leeftijdsfase);
* bouwen met woonkeur.
Milieubeleid moet onderdeel gaan uitmaken van de integrale afweging in
het besluitvormingsproces. Bij de voorbereiding van raadsbesluiten zal
aandacht worden besteed aan milieuaspecten (bijvoorbeeld door
standaard het onderdeel milieuaspecten in het raadsvoorstel op te
nemen).
Verkeer
De verkeersveiligheid is de gezamenlijke verantwoordelijkheid van de
weggebruiker en van de overheid. De verkeersintensiteit blijft
groeien. Met name voetgangers en fietsers zijn kwetsbare weggebruikers
en moeten beschermd worden.
Lokaal mobiliteitsplan
Op basis van het door de gemeente op te stellen Lokaal Mobiliteitsplan
(LMP) zullen er uitvoe- ringsprogramma's worden opgesteld met o.a.
aandacht voor fiets- en voetgangersvoorzieningen en openbaar vervoer.
Noord-zuidverbinding
Een goede noord-zuidverbinding is noodzakelijk voor het verkeer en de
leefbaarheid in Nijverdal, Hulsen en Hellendoorn. Daarom streven we
een zo spoedig mogelijke realisatie van deze weg na.
Het eerste en laatste deel van deze verbinding staat vast. Met
betrekking tot het middendeel worden de resultaten van het nader uit
te voeren onderzoek afgewacht. De keuze voor dit middendeel van het
traject hangt af van dit onderzoek. Wanneer hierover meer
duidelijkheid bestaat wordt gestreefd deze verbinding versneld uit te
voeren, zonodig door versoberingen door te voeren. De wijze van
uitvoering mag echter niet ten koste gaan van de verkeersveiligheid en
de leefbaarheid voor aanwonenden. Wel zal duidelijk moeten zijn wat de
kosten zijn en wie betaalt. Het naar voren halen van het
middengedeelte is niet in te wisselen tegen andere delen van de
strategische projecten.
Combiplan Rijksweg 35
Wij achten het zeer gewenst dat in deze raadsperiode de aansluitende
infrastructuur in nauwe samenhang met de uitvoering van het combiplan
gelijktijdig wordt ontwikkeld. Speciale aandacht dient er ook te zijn
voor de woonomgeving rond het gehele traject, zowel vanwege de
bewoners als de kwaliteit van de fysieke omgeving. De gemeente kiest
daarom voor de verlengde versie van de tunnel. De inzet van de
gemeente zal dan ook gericht zijn op realisatie van een verlengde
tunnel.
Onderkend wordt dat de (verkeers)veiligheid ook zeer belangrijk is. De
provincie heeft te kennen gegeven een bredere uitvoering van de tunnel
gewenst te vinden en zal hiervoor dan ook de financiële middelen
beschikbaar stellen.
Plattelandsontwikkeling
De agrarische bedrijven vormen nog steeds een belangrijke economische
drager van het buitengebied. De vermindering van het aantal agrarische
bedrijven in combinatie met de gevolgen van de reconstructie, maken
het noodzakelijk te zoeken naar alternatieve activiteiten die het
gebied vitaal houden. Recreatie, toerisme en landschapsbeheer door
agrariërs bieden daartoe kansen. Zo zijn er voor het onderhoud van
het buitengebied voor grondeigenaren mogelijkheden om van de provincie
Overijssel subsidie te krijgen. Het gaat hier om het project "Groene
en blauwe diensten". De gemeente zal zich actief inzetten voor
benutting van de middelen, die beschikbaar zijn in het kader van het
landschapsonderhoud.
Recreatie
De recreatie op het platteland zal moeten worden gestimuleerd.
Locaties die mogelijkheden bieden voor verblijfsrecreatie, zijn al
aangewezen als recreatiezoekgebieden. Bij de uitvoering zal aandacht
worden geschonken aan c.q. worden gelet op inpassing in de omgeving
waar dit zal gaan plaatsvinden.
Economische zaken
Masterplan voor het centrum
Wij willen voor onze burgers en toeristen, voor nu en in de toekomst,
een aantrekkelijk centrum in Nijverdal realiseren. Het beleid dat is
ingezet wordt onverkort uitgevoerd. Deze plannen zijn belangrijke
pijlers voor het realiseren van een aantrekkelijk centrum van
Nijverdal, zodat het een warm en bruisend hart wordt voor de gehele
gemeente. Tot deze plannen behoren ook het bouwen van de geplande
parkeergarage en het invoeren van het reeds vastgestelde
parkeerbeleid. Dit laatste nadat het Dunantblok, een prachtig winkel-
en wooncomplex, is gerealiseerd.
Koopzondagen zullen niet worden ingevoerd.
Financiën
De gemeente Hellendoorn beschikt over een gezonde financiële positie.
Dit blijkt uit zowel een sluitende begroting als de omvang van de
reserves. Voor de te maken keuzen zal dit hoofdlijnen- akkoord door
het college worden doorgerekend op de financiële haalbaarheid. Dit
laatste wordt teruggekoppeld naar de raad.
Bestuursafspraken
Een dynamische maatschappij vraagt om een dynamisch college. Daarom
zal dit college zich pro-actief opstellen richting de burgers van onze
gemeente en daarbij een laagdrempelige uitstraling nastreven.
Vier wethouders
Het te vormen college zal bestaan uit de burgemeester en vier
wethouders.
Naast de verantwoording voor grote projecten en het reguliere werk van
collegeleden, wordt in onze gemeente ook veel waarde gehecht aan de
representatieve functie van een collegelid en directe contacten met de
burgers. Dit alles overziend wordt een college met vier wethouders
noodzakelijk geacht. Verder wordt vrijwilligerswerk als zeer
belangrijk ervaren. Om dit belang te benadrukken wordt van
collegeleden verwacht dat zij zich gedurende één dag in de maand
inzetten voor de samenleving door het verrichten van
vrijwilligerswerk.
Voorzieningenniveau
Het huidige voorzieningenniveau blijft gehandhaafd. Het college zal op
korte termijn een notitie opstellen waarin het begrip "huidige
voorzieningenniveau" wordt gedefinieerd en zal dit vertalen naar
uitgangspunten voor de daarvoor relevante beleidsvelden.
Nijverdal, 18 april 2006.
De fracties van CDA, PvdA/GL en ChristenUnie.