BP Nederland


Nieuwe dubbelwandige smeerolietanker optimaliseert veiligheid voor BP

19-04-2006

Rotterdam, 19 april 2006 Vandaag is in Rotterdam de Vanora, de tweede nieuwe dubbelwandige BP smeerolietanker voor de Nederlandse markt, gedoopt en feestelijk in gebruik genomen. De tanker is gebouwd door en eigendom van BP Shipping en wordt samen met haar zusterschip Victoria
- dat vorig jaar oktober in de vaart kwam - gechartered door BP Marine. De twee nieuwe schepen vervangen drie kleinere, enkelwandige tankers voor de levering van 50.000 ton smeermiddelen aan zeevaartklanten, van kustvaarders tot grote containerschepen, in het Rotterdamse havengebied.

De nieuwe schepen passen in BPs doelstelling versneld over te stappen op dubbelwandige tankers, teneinde de veiligheid en de zorg voor het milieu te optimaliseren. De Vanora en de Victoria voldoen ook aan de toenemende vraag naar grotere leveringen en zullen door de kortere levertijden de operationele efficiëntie vergroten. De nieuwste containerschepen nemen ongeveer 60% meer smeermiddelen in één keer af, hetgeen betekende dat de oudere tankers drie tot vier keer zo vaak naar de raffinaderij terug moesten dan de Victoria en de Vanora.

Kevin James, Chief Executive van BP Marine, zei: De Vanora en Victoria zijn de grootste smeerolietankers ter wereld en zijn een uiting van BPs wens de industrienorm te verbeteren. EU wetgeving stelt dubbele wanden voor schepen boven 600 DWT verplicht per 2008 BP is echter van plan om op de gestelde deadline vooruit te lopen.

De Vanora (1.300 DWT) is bijna 70 meter lang en 11 meter breed en heeft een diepgang van 2.95 meter. De tanker heeft een laadvermogen van 1.500 kubieke meter en is uitgerust met 17 aparte tanks en kan derhalve een breed scala aan smeeroliën vervoeren om zo op een flexibele manier in te spelen op de behoefte van de klant.

De Vanora en de Victoria zijn voorzien van de laatste technische snufjes die de operationele efficiëntie zullen vergroten. Zij zijn voorzien van een 30 meter lange giek waardoor zij grote containerschepen en andere hoge schepen kunnen beleveren. De boegschroeven zorgen voor een grote wendbaarheid en flexibiliteit, hetgeen essentieel is bij het opereren in havengebieden. Beide schepen zijn voorzien van de laatste technologie die de meest strenge normen op het gebied van gezondheid en veiligheid overstijgt.

Het casco van de Vanora is in Roemenië gebouwd en vervolgens naar Breko Nieuwbouw B.V. in Papendrecht vervoerd, alwaar het in drie maanden tijd is afgebouwd. Hetzelfde patroon werd eerder gevolgd voor de Victoria. Beide schepen worden door de Verenigde Tankrederij (VT) geëxploiteerd.

In toevoeging op deze speciale tankers, zal BP Shipping tussen 2001 en 2010 haar vooruitstrevende groeiprogramma afronden en haar vloot (owned & operated & time chartered) uitbreiden tot ongeveer 120 dubbelwandige schepen.

Contactgegevens
Voor algemene vragen betreffende de activiteiten van BP in Nederland kunt u contact opnemen met Jacoline Poldervaart (Hoofd afdeling Communications & External Affairs)

Afdeling Communications & External Affairs
Rivium Boulevard 301
2909 LK Capelle aan den IJssel
Postbus 1131
3000BC Rotterdam
T 010 - 249 1000
F 010 - 249 1150
E info@bp.nl

Voor vragen die betrekking hebben op de BP Groep kunt u rechtstreeks contact opnemen met het Press Centre in Londen, +44 (0) 207 496 4076

Persberichten BP Groep

terug naar boven
© 2004 BP Nederland B.V. | Juridische Verklaring | Uw Privacy