BP Nederland
Nieuwe dubbelwandige smeerolietanker optimaliseert veiligheid voor BP
19-04-2006
Rotterdam, 19 april 2006 Vandaag is in Rotterdam de Vanora, de tweede
nieuwe dubbelwandige BP smeerolietanker voor de Nederlandse markt,
gedoopt en feestelijk in gebruik genomen. De tanker is gebouwd door en
eigendom van BP Shipping en wordt samen met haar zusterschip Victoria
- dat vorig jaar oktober in de vaart kwam - gechartered door BP
Marine. De twee nieuwe schepen vervangen drie kleinere, enkelwandige
tankers voor de levering van 50.000 ton smeermiddelen aan
zeevaartklanten, van kustvaarders tot grote containerschepen, in het
Rotterdamse havengebied.
De nieuwe schepen passen in BPs doelstelling versneld over te stappen
op dubbelwandige tankers, teneinde de veiligheid en de zorg voor het
milieu te optimaliseren. De Vanora en de Victoria voldoen ook aan de
toenemende vraag naar grotere leveringen en zullen door de kortere
levertijden de operationele efficiëntie vergroten. De nieuwste
containerschepen nemen ongeveer 60% meer smeermiddelen in één keer af,
hetgeen betekende dat de oudere tankers drie tot vier keer zo vaak
naar de raffinaderij terug moesten dan de Victoria en de Vanora.
Kevin James, Chief Executive van BP Marine, zei: De Vanora en Victoria
zijn de grootste smeerolietankers ter wereld en zijn een uiting van
BPs wens de industrienorm te verbeteren. EU wetgeving stelt dubbele
wanden voor schepen boven 600 DWT verplicht per 2008 BP is echter van
plan om op de gestelde deadline vooruit te lopen.
De Vanora (1.300 DWT) is bijna 70 meter lang en 11 meter breed en
heeft een diepgang van 2.95 meter. De tanker heeft een laadvermogen
van 1.500 kubieke meter en is uitgerust met 17 aparte tanks en kan
derhalve een breed scala aan smeeroliën vervoeren om zo op een
flexibele manier in te spelen op de behoefte van de klant.
De Vanora en de Victoria zijn voorzien van de laatste technische
snufjes die de operationele efficiëntie zullen vergroten. Zij zijn
voorzien van een 30 meter lange giek waardoor zij grote
containerschepen en andere hoge schepen kunnen beleveren. De
boegschroeven zorgen voor een grote wendbaarheid en flexibiliteit,
hetgeen essentieel is bij het opereren in havengebieden. Beide schepen
zijn voorzien van de laatste technologie die de meest strenge normen
op het gebied van gezondheid en veiligheid overstijgt.
Het casco van de Vanora is in Roemenië gebouwd en vervolgens naar
Breko Nieuwbouw B.V. in Papendrecht vervoerd, alwaar het in drie
maanden tijd is afgebouwd. Hetzelfde patroon werd eerder gevolgd voor
de Victoria. Beide schepen worden door de Verenigde Tankrederij (VT)
geëxploiteerd.
In toevoeging op deze speciale tankers, zal BP Shipping tussen 2001 en
2010 haar vooruitstrevende groeiprogramma afronden en haar vloot
(owned & operated & time chartered) uitbreiden tot ongeveer 120
dubbelwandige schepen.
Contactgegevens
Voor algemene vragen betreffende de activiteiten van BP in Nederland
kunt u contact opnemen met Jacoline Poldervaart (Hoofd afdeling
Communications & External Affairs)
Afdeling Communications & External Affairs
Rivium Boulevard 301
2909 LK Capelle aan den IJssel
Postbus 1131
3000BC Rotterdam
T 010 - 249 1000
F 010 - 249 1150
E info@bp.nl
Voor vragen die betrekking hebben op de BP Groep kunt u rechtstreeks
contact opnemen met het Press Centre in Londen, +44 (0) 207 496 4076
Persberichten BP Groep
terug naar boven
© 2004 BP Nederland B.V. | Juridische Verklaring | Uw Privacy