DAF Trucks PERSBERICHT

Ultra-modern en veel aandacht voor het milieu:

DAF start bouw 'state-of-the-art' motorentestlaboratorium

DAF Trucks N.V. neemt eind 2007 een compleet nieuw, 'state-of-the-art' motorentestlaboratorium in gebruik. Het nieuwe complex zal hypermodern geoutilleerd worden en twintig testcellen tellen voor de beproeving van motoren met een maximum vermogen tot ruim 800 pk. DAF's nieuwe motorenlaboratorium zal werk bieden aan ruim zeventig hoogwaardig geschoolde medewerkers.

Met een jaarproductie van zo'n 40.000 motoren, behoort DAF Trucks N.V. in Europa tot de grote fabrikanten van dieselmotoren voor trucks. Om tegemoet te komen aan de steeds strengere emissie-eisen en ook in de toekomst toonaangevend te blijven op het gebied van betrouwbaarheid, duurzaamheid en brandstofverbruik, blijft motorenontwikkeling een prominente plaats innemen binnen de onderneming. De capaciteit van de bestaande motorentestfaciliteiten is ontoereikend voor het aantal lopende en toekomstige motorenprojecten, reden om de capaciteit aanzienlijk te uit te breiden naar in totaal 34 testcellen.

Zeven dagen per week
Het nieuwe motorenlaboratorium wordt momenteel gebouwd op het terrein van DAF Trucks in Eindhoven. Het zal twintig testcellen bevatten, als aanvulling op de reeds bestaande testfaciliteiten van DAF. In het nieuwe complex zal een aantal cellen worden ingericht voor duurproeven, waarbij motoren zeven dagen per week, 24 uur per dag draaien bij omgevingstemperaturen tot 50o Celsius. Ook koude-tests - bij temperaturen tot min 20o Celsius - , en het complete scala aan geluid-, vermogens- en emissiemetingen zullen in het nieuwe motorenlaboratorium volgens de laatste stand der techniek kunnen worden uitgevoerd. Het laboratorium is bovendien voorbereid om beproevingen onder wisselende atmosferen te doen om zo hoogteverschillen te kunnen simuleren.

Bovengronds tankpark
Naast twintig testcellen met bijbehorende controlekamers zal het nieuwe gebouw beschikken over een ruimte waar de beproevingen worden voorbereid en over een compleet ingerichte werkplaats. Daar worden motoren en technologieën gebouwd en geïnspecteerd, die in ontwikkeling zijn en die aan zware beproevingen worden onderworpen, deels ook in de praktijk bij klanten. Direct naast het nieuwe laboratorium komt een bovengronds tankpark, waar alle voor motortesten benodigde vloeistoffen - zoals brandstoffen, ureum en koelvloeistof - centraal worden opgeslagen.

Veel aandacht voor milieu
Bij het ontwerp van de nieuwe motorentestfaciliteiten stond niet alleen de toepassing van de meest geavanceerde technologieën voorop, maar is ook veel aandacht besteed aan het milieu. In plaats van de in de truckindustrie meer gebruikelijke waterremmen, wordt in de testcellen gebruik gemaakt van elektrische rem-units. Tijdens de beproevingen belasten die de motoren vergelijkbaar aan omstandigheden uit de praktijk, maar tegelijkertijd fungeren ze als dynamo's. Gezamenlijk zullen deze rem-units de capaciteit hebben om twintig procent van de totale elektriciteitsbehoefte van DAF in Eindhoven te leveren.

36.000m3 lucht per uur per cel
Het nieuwe gebouw, dat ruim 60 bij 130 meter groot wordt, zal bestaan uit twee lagen; de eerste verdieping wordt geheel in beslag genomen door apparatuur voor lucht- en waterbehandeling. Deze is in staat om per uur 36.000 m3 lucht per testcel te laten recirculeren, de motoren met water te koelen, verbrandingslucht geconditioneerd aan te voeren en uitlaatgassen gecontroleerd - gedempt qua geluid - af te voeren.

De bouw van de nieuwe, 'state-of-the-art' motorentestfaciliteiten onderstreept DAF's positie als 'Center of Excellence' op het gebied van motorenontwikkeling binnen moedermaatschappij PACCAR, met de merken DAF, Peterbilt en Kenworth een van de grootste truckproducenten ter wereld.

Eindhoven, 19 april 2006




DAF Trucks