Ingezonden persbericht
Persbericht / Press report
Sassenheim, 19 April 2006
Sypack directeur Hans Buis: "Snel, efficiënt en zeer praktisch toepasbaar!"
QSN begeleidt Sypack naar ISO 9001 certificering
Sassenheim - Dat je een certificeringtraject snel én hoogwaardig kunt doorlopen, hebben engineeringbedrijf en offshore toeleverancier Sypack samen met adviesbureau QSN onlangs bewezen. Sypack ontwerpt en levert producten voor de offshore industrie. QSN hielp het bedrijf in korte tijd met het optimaliseren van het kwaliteitsmanagementsysteem en stoomde de onderneming klaar voor certificering. QSN en Sypack gingen medio oktober 2005 van start met het opstellen van een toepasbaar kwaliteitshandboek. Nog geen half jaar later kreeg Sypack het ISO 9001:2000 certificaat uitgereikt van het gerenommeerde ABS Quality Evaluations.
"De offshore markt is uiterst competitief, tijd is zeer kostbaar. Wij zijn een relatief kleine speler, maar hebben door onze hoge kwaliteit een respectabele plaats veroverd tussen hele grote partijen. Eigenlijk kun je zeggen dat we al voor 80% conform de kwaliteitsnorm ISO 9001 werkten, maar we wilden dat - mede gezien onze groeiambitie - officieel bevestigd zien", vertelt Hans Buis, directeur en oprichter van Sypack. "In QSN vonden we een partij die ons in no-time kon klaarstomen voor certificering. In de praktijk betekende dat vooral het adequaat documenteren van onze procedures."
"Onze klanten hebben geen behoefte aan bureaucratische rompslomp", stelt Ron Wijling, directeur van QSN. "Wij verstaan de kunst om snel tot de essentie te komen en om dat te vertalen in praktische direct toepasbare aanbevelingen voor onze opdrachtgevers. Sypack had geen behoefte aan vuistdikke manuals, maar aan toegankelijke en werkbare documentatie."
Hoe praktisch en hands-on de aanpak van QSN was, bleek tijdens de officiële audit.
"De kwaliteitsdocumentatie van Sypack bevatte een goed gedocumenteerde referentiematrix", vertelt David Holden van ABS Quality Evaluations. "In die matrix was bijzonder eenvoudig terug te vinden waar de uitwerking van de verschillende vereisten van de ISO 9001:2000 norm terug te vinden waren in het kwaliteitshandboek van Sypack. Zoiets ben ik in de branche nog niet tegen gekomen. De gepresenteerde documentatie was professioneel, goed gestructureerd en zeer praktisch in het gebruik."
Een van de aanpassingen van de dagelijkse gang van zaken bij Sypack was het meten van de klanttevredenheid. "We wisten al dat onze klanten tevreden waren," glimlacht Buis, "Maar QSN wees ons er op dat de officiële overdracht van onze installaties een uitstekend moment is om die klanttevredenheid te meten en vast te leggen." Daarnaast zijn ook de procedures van controles bij werkzaamheden door onderaannemers, zoals assemblage bedrijven, aangescherpt. "Controleren deden we natuurlijk al, maar nu is de verslaglegging daarvan nog nauwkeuriger en formeler. Dat helpt toch ook bij het eerder onderkennen van mogelijke problemen". Meer informatie over Sypack is te vinden op www.sypack.nl , over QSN op www.qsn.nl en over ABS Quality Evaluations op www.abs-qe.com .