FNV Bondgenoten: alternatieve offerte voor de aanbesteding van Limburg
Donderdag 13 april om 11.30 uur biedt FNV Bondgenoten gedeputeerde Mat
Vestjens een alternatieve vakbondsofferte aan voor de aanbesteding van
het openbaar vervoer in Limburg. Op die dag moeten voor 12.00 uur alle
offertes voor het multimodaal vervoer door vervoersbedrijven bij de
provincie zijn ingediend.
Het gaat om de grootste aanbesteding tot op heden waarbij 1,2 miljard
euro is gemoeid met een looptijd van 10 jaar.
De alternatieve vakbondsofferte staat voor: kwalitatief goed Limburgs
openbaar vervoer, uitgevoerd door chauffeurs die ervaren zijn en
fatsoenlijk betaald krijgen. Tevreden personeel is de beste waarborg
voor een goede dienstverlening aan de passagier.
De provincie Limburg heeft als eerste in Nederland gekozen voor een
multimodale aanbesteding van het openbaar vervoer. Dit houdt in dat
medio 2006 trein, vraagafhankelijk vervoer en stads- en streekvervoer
gecombineerd worden gegund aan maximaal twee bedrijven. De multimodale
aanbesteding leidt ertoe dat het personeel breed inzetbaar is voor
zowel trein, bus als vraagafhankelijk vervoer. Volgens FNV Bondgenoten
heeft dit verstrekkende gevolgen voor de 2.000 werknemers in het
personenvervoer.
Vakbondsbestuurder Janny Koppens: Er is op zich niets tegen deze
combinatie, maar het personenvervoer in Nederland is momenteel zo nog
niet georganiseerd. Nu gelden er vijf verschillende CAOs met
verschillende pensioenregelingen. Het is de verantwoordelijkheid van
de provincie te voorkomen dat toekomstige vervoerders de slechtste CAO
uitkiezen en het personeel hiervan de dupe wordt. Maar ook de
werkgelegenheid moet de provincie bewaken. Onder geen beding mogen
groepen werknemers hun baan verliezen door deze aanbesteding, Limburg
heeft genoeg dramas te verwerken.
FNV Bondgenoten heeft het aanbestedingsproces met grote belangstelling
gevolgd omdat het aanbestedingstraject in Limburg uniek in zijn soort
is en wellicht veel navolging gaat krijgen. De bond heeft van meet af
aan gesteld dat het kiezen van een uniek traject ook extra
verantwoordelijkheden met zich meebrengt. Temeer omdat de
werkgelegenheid en arbeidsvoorwaarden van de werknemers in het
openbaar vervoer in het geding zijn.
---
FNV