Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Digibewust trapt af met DigiRaad en DigiQuest

Bedrijfsleven en overheid tekenen intentieverklaring om Nederland digibewust te maken.

Den Haag, 19 april 2006 - Om mensen beter te informeren over de risicos bij het gebruik van digitale middelen hebben het ministerie van Economische Zaken, ECP.NL, Microsoft, KPN, Waarschuwingsdienst, De consumentenbond, UPC, Kennisnet, TPG Post, VNO-NCW en ANWB het initiatief genomen voor een landelijke publiekscampagne. Daarom hebben de betrokken partijen vandaag een intentieverklaring ondertekend. Gezamenlijk willen zij het digibewust zijn in Nederland bevorderen. De eerste activiteiten van de campagne zijn de DigiRaad en de DigiQuest.

De digitale wereld verandert in hoog tempo. Steeds meer mensen maken gebruik van internet, e-mail en andere digitale toepassingen. Met alle genoegens maar ook ongemakken van dien. Digibewust zijn betekent dat je optimaal gebruik maakt van de mogelijkheden van digitale middelen zoals internet, e-mail, chatten, online betalen et cetera. Terwijl je je tegelijkertijd bewust bent van de mogelijke gevaren en risico's ervan zoals hacking, spam, virussen en het geven van (te veel) persoonlijke informatie, en wat je daaraan kunt doen. Uit onderzoek van Millward Brown, sept 2005 blijkt dat onvoldoende veiligheidsmaatregelen worden genomen bij het gebruik van digitale middelen. De Digibewust publiekscampagne maakt onderdeel uit van het driejarige programma Digibewust. Het is de bedoeling dat naast bovengenoemde partijen ook andere bedrijven en organisaties zich aansluiten.

DigiRaad
Een van de activiteiten binnen de campagne Digibewust is de DigiRaad, een nieuw initiatief vóór en vooral dóór jongeren. Vanaf vandaag kunnen jongeren tussen de 12 en 18 jaar zich via www.digibewust.nl/digiraad aanmelden. De DigiRaad gaat minister Brinkhorst van Economische Zaken adviseren over hoe hij het internet voor jongeren veiliger kan maken. Ook toetst zij nieuwe ideeën zoals filmpjes, quizzen, games en websites. In de praktijk blijkt dat de jeugd te weinig betrokken wordt bij dit soort processen. Door ze wel te betrekken wordt zoveel mogelijk aangesloten bij de belevingswereld en informatiebehoefte van jongeren. De DigiRaad gaat deze rol vervullen. Onder andere MSN, Kennisnet, Kidsweek en Kaboem werken mee om de DigiRaad onder de aandacht te brengen van een groot aantal jongeren. In mei wordt bekend gemaakt wie de twaalf vertegenwoordigers zijn die in de DigiRaad zullen plaats nemen.

DigiQuest
Na de zomervakantie gaat de DigiQuest van start. Dit is een grootse, professioneel opgezette digitale speurtocht voor jongeren op internet, waardoor zij op een interactieve manier kennismaken met de positieve en negatieve aspecten van de digitale wereld en ze spelenderwijs leren hoe ze zich in die wereld het best kunnen gedragen. Bij het maken van de DigiQuest zijn veel marktpartijen en jongerenmedia betrokken die bekendheid zullen geven aan de online speurtocht. Er wordt dan ook verwacht een bereik van honderdduizenden jongeren te halen. Vooraf wordt de DigiQuest uitgebreid getest en beoordeeld door de DigiRaad.


---

Programma Digibewust
Digibewust is een publiekprivaat programma om de bewustwording van veilig gebruik van digitale middelen bij burgers en bedrijven te vergroten. De afgelopen jaren is door verschillende initiatieven gewerkt aan deze bewustwording. Daarmee is al veel bereikt, maar er moet nog veel meer gebeuren. In het Digibewust programma zijn bestaande activiteiten en nieuwe initiatieven ondergebracht. Deze activiteiten komen beter tot hun recht en hebben meer effect in publiekprivate samenwerking. Kijk voor meer informatie op www.digibewust.nl .

Contactgegevens voor de redactie:
Joyce Martina / Inge Aarts, ECP.NL
Telefoon: 070-4190309
Email: joyce.martina@ecp.nl / inge.aarts@ecp.nl