Nederlandse bazen vergeten massaal secretaressedag

Bijl pr

Kwart secretaresses regelt eigen cadeautje
Nederlandse bazen vergeten massaal secretaressedag

Rotterdam - Bijna de helft van alle bazen vergeet de secretaresse op secretaressedag - de dag waarop zij in het middelpunt zou moeten staan. Van de management assistenten die op 20 april wel een attentie ontvangen, moet 24% het zelf regelen, zo blijkt uit onderzoek van Pluimen, marktleider op het gebied van beleveniscadeaus. Bovendien worden de meeste cadeaus pas op het laatste moment aangeschaft.

'De derde donderdag in april vestigt zich al aardig als de nationale secretaressedag: de dag dat de ruggengraat van iedere geoliede organisatie in het zonnetje wordt gezet. Daarom is het best opvallend dat Nederlandse bazen pas op het laatste moment beseffen dat er een cadeautje gekocht moet worden. Nog gekker is het natuurlijk om de secretaresse haar eigen bloemetje te laten halen. Nog steeds het meest gegeven cadeau,' zegt Joren van der Pluijm, directeur van Pluimen, 'Een bloemetje is wel een leuke attentie,' maar het ultieme cadeau is altijd nog het persoonlijke cadeau. Omdat de relatie met een secretaresse toch vooral zakelijk is, zijn al te persoonlijke cadeaus vaak moeilijk. Een cadeau waarbij de ontvanger zelf kan kiezen, is een schot in de roos.'

Omdat de Nederlander steeds avontuurlijker en ondernemender wordt, zal deze trend ook het cadeau voor secretaressedag beïnvloeden. Ten opzichte van 2004 steeg het aantal mensen dat voor een avontuurlijk cadeau kiest met bijna 90%. Pluimen speelt hierop in met de Secretaresse Pluim, waarmee de secretaresse zelf de keuze heeft wat voor leuks ze gaat beleven: een behandeling bij de kapper, een workshop discodansen, sieraden maken of een geboortehoroscoop. Vorig jaar waren bij Pluimen het dagje thermen, de museumjaarkaart en de manicurebehandeling populair. Dit jaar zijn de beautybehandeling, tangodansen en het ontbijt op bed in trek.

Dankbetekenis.
De secretaresse is de spil van het bedrijf en een complimentje op zijn tijd misstaat niet. Vanuit deze gedachte is secretaressedag ontstaan. In 1952 werd in Amerika de National Secretaries Week gelanceerd. Een onderdeel van deze week was de Professional Secretaries Day met als doel bewustwording te creëren voor de grote bijdrage van secretarieel personeel. Eind jaren tachtig werd de secretaressedag in Nederland geïntroduceerd. Bij ons kreeg de dag vooral een dankbetekenis. Managers bedanken hun rechterhand met een attentie.

Over Pluimen.
Pluimen geeft sinds 1997 beleveniscadeaus 'de Pluim' uit aan bedrijven en particulieren. Pluimen is toonaangevend als het gaat om creatieve belevenismomenten en marktleider op het gebied van relatiegeschenken en incentives. De belevenis als geschenk wordt steeds vaker ingezet door de meest uiteenlopende bedrijven.
Pluimen werkt samen met een steeds groeiende kring van bedrijven en instellingen die een kwalitatief hoogstaand product leveren, continuïteit garanderen en een landelijke dekking bieden.
De verfrissende aanpak van Pluimen is niet onopgemerkt gebleven. Zo won Pluimen in 2001 de BKD Business Award en werd Pluimen genomineerd voor de Rotterdamse Ondernemersprijs 2003. Voor meer informatie: www.pluimen.nl en www.secretaressedagnietvergeten.nl


Noot voor de redactie,