Gemeente Amsterdam



Jaarverslag 2005 Gemeentelijke Ombudsman

19 april 2006
-

De Gemeentelijke Ombudsman, Ulco van de Pol, 12 april zijn jaarverslag 2005 aan de bestuurders van de aangesloten gemeenten tijdens de officiële opening van het nieuwe kantoor aan het Singel 250 in Amsterdam.

Dit gebeurde tijdens de officiële opening van het nieuwe kantoor aan het Singel 250 in Amsterdam.
Het jaarverslag heeft een nieuwe thematische indeling gekregen en is in een nieuw jasje gestoken, vanwege een vernieuwing van de huisstijl. Ook wordt de vernieuwde website gepresenteerd.

2005-2006

De ombudsman heeft een turbulent jaar achter de rug. In maart 2005 begon Ulco van de Pol als nieuwe ombudsman voor Amsterdam, Almere, Waterland, Weesp en Zaanstad. In 2006 werd zijn bevoegdheid uitgebreid met de gemeenten Landsmeer en Oostzaan. In Almere en Zaanstad werd gestart met spreekuren op locatie ter verbetering van dienstverlening aan de inwoners van deze gemeenten.

Ulco van der Pol Ook werd er een `front office' ingericht die de eerste publiekscontacten verzorgt. Verder sprak de ombudsman de ambitie uit een actiever onderzoeksbeleid te willen voeren: eind 2005 presenteerde hij het Onderzoeksplan 2006 waarin een aantal onderwerpen wordt genoemd waarnaar hij op eigen initiatief onderzoek start in 2006. Begin maart 2006 verliet de ombudsman het Amsterdamse stadhuis en verhuisde met de medewerkers naar het Singel 250 in Amsterdam. Daarmee wordt de onafhankelijke positie van de ombudsman nog eens benadrukt.

Officiële opening nieuwe kantoor

De bestuurders uit de aangesloten gemeenten zijn uitgenodigd om op woensdag 12 april de officiële opening van het nieuwe kantoor bij te wonen. De ombudsman presenteert zijn jaarverslag en overhandigt het eerste exemplaar aan Ruud Nederveen, voorzitter van het Presidium van de gemeenteraad. Burgemeester Cohen houdt vervolgens een toespraak over `Dienstverlening aan de burger in Amsterdam'. Met een korte film is een compilatie gemaakt van de dienstverlening in andere, aangesloten gemeenten. Ten slotte wordt het kantoor bezichtigd.

Jaarverslag 2005

Een aantal opmerkingen van de Gemeentelijke Ombudsman uit het Jaarverslag 2005:

Dienst Werk en Inkomen

De ombudsman is onder de indruk van de ernst van de problemen bij de Dienst Werk en Inkomen. De klachten over deze dienst vormen nog steeds de grootste bron van klachten. 2006 wordt het jaar van de waarheid voor de DWI. De ombudsman heeft vertrouwen in de nieuwe directie, maar het komt nu op de uitvoering aan.

Stadsdelen

De ombudsman benadrukt de noodzaak om beleid en uitvoering in de verschillende stadsdelen beter op elkaar af te stemmen en het perspectief van de burger daarbij voor ogen te houden. De burger heeft namelijk veelal te maken met verschillende stadsdelen en begrijpt de onderlinge verschillen in de uitvoering niet.

Basisregistratie

Er is gebleken dat de registratie van gegevens van burgers niet altijd overeenstemmen met de werkelijke gegevens. Het wijzigen van onjuiste gegevens kan leiden tot ernstige problemen. De ombudsman vindt dit een belangrijk onderwerp ter verbetering.

Contact center gemeente

Een centaal contact center kan de dienstverlening van de gemeente bevorderen, maar kan ook genadeloos zwakheden van het niet op elkaar afgestemd zijn van diensten en/of stadsdelen blootleggen.

Neem klachten serieus

Klachten zijn belangrijke signalen voor problemen. Ambtenaren en bestuurders moeten klachten serieus nemen en ze als een toetssteen gebruiken voor de uitvoering van regels en beleid. Voor de burger telt de uitvoering.

Website

De website www.gemeentelijkeombudsman.nl heeft niet alleen een nieuw uiterlijk gekregen. Naast nieuws en een column van de ombudsman kan de bezoeker met behulp van een vragenmodule nagaan of hij met zijn klacht bij de ombudsman terecht kan. Ook kan men via een klachtenformulier direct een klacht beschrijven en versturen.

Verder heeft de website handige verwijzingen naar andere klachteninstanties en gemeentelijke instanties. Alle rapporten van de ombudsman worden (geanonimiseerd) gepubliceerd op de website. Verder vindt de bezoeker een aantal praktijkvoorbeelden van klachten die de ombudsman heeft behandeld, waarbij drie onderdelen van een klacht in beeld worden gebracht: de klacht van de burger, het standpunt van de Gemeentelijke Ombudsman en de reactie van de dienst waarover wordt geklaagd.