Bestuursakkoord 'in de geest van BurgerServiceCode'
Burger@overheid.nl
Smeerolie voor e-Overheidmotor
Gemeenten, provincies, ministeries en waterschappen zijn allemaal op eigen houtje bezig
met de invoering van de elektronische overheid. Daardoor dreigt de e-overheid tot
stilstand te komen. Dit was onlangs te lezen in een studierapport over effectievere regie
op de digitale overheid. Een dergelijke waarschuwing is al verschillende keren eerder
gegeven. Maar de overheid lijkt ervan geleerd te hebben: in het Overhedenoverleg op 18
april hebben rijk, provincies, gemeenten en waterschappen afgesproken gezamenlijk de
e-overheid een nieuwe impuls te geven. Dit Bestuursakkoord is gesloten 'in de geest van'
de BurgerServiceCode. Deze door Burger@Overheid.nl opgestelde gedragscode zal worden
gebruikt als de smeerolie die de motor van de e-Overheid op gang moet houden.
Gemeenten hebben talrijke initiatieven genomen om de dienstverlening en de organisatie van
de overheid te digitaliseren, maar door het gebrek aan samenwerking met andere overheden
'dreigt de vooruitgang tot stilstand te komen', aldus het rapport van WagenaarHoes en het
Expertisecentrum. Volgens het rapport staan eigen belangen van de verschillende overheden
voorop, en wordt niet gewerkt aan het gezamenlijk inrichten van de elektronische
overheid. Om hier verandering in te brengen, is een eensluidende visie van alle overheden
op de elektronische overheid nodig. Daarbij gaat het vooral om andere verhoudingen tussen
overheden.
Dit besef is voor het ministerie van Binnenlandse Zaken, gemeenten en provincies
aanleiding geweest afspraken te maken om de digitalisering van burger- en
bedrijfsgegevens en de kaart- en perceelgegevens voor bestemmings- en streekplannen op
elkaar af te stemmen. In het Bestuursakkoord dat is ondertekend door minister Pechtold,
voorzitter van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten Deetman, voorzitter van het
Interprovinciaal Overleg Franssen en voorzitter van de Unie van Waterschappen Schaap,
staat : 'Om daarbij het perspectief van burgers en bedrijven leidend te maken, gaan (wij)
in de geest van de BurgerServiceCode van Burger@Overheid.nl uit van een het volgende
toekomstbeeld', waarna de meeste normen van de code worden genoemd. In de
Uitvoeringsagenda bij het akkoord staan 'werkafspraken waarvoor partijen zich laten
beïnvloeden door de toekomstperspectieven uit de Voortgangsrapportage Elektronische
Overheid, de BurgerServiceCode en het advies van de Commissie Jorritsma'.
De BurgerServiceCode laat zien hoe een slimme overheid goed op mondige burgers is
voorbereid. In deze gedragscode staan de kwaliteitsnormen voor de digitale overheid. De
burger kan de overheid aanspreken op deze normen. De overheid kan deze normen gebruiken
om haar digitale contacten te verbeteren. Marjet van Zuijlen van Burger@Overheid.nl heeft
in september 2005 de code uitgereikt aan minister Alexander Pechtold. Van Zuijlen moedigde
de minister hierbij aan om de BurgerServiceCode binnen de overheid breed aan te prijzen.
Pechtold reageerde daar enthousiast op. Hij noemde het een goed initiatief, vooral omdat
het dóór en vóór de burger is opgezet. De aanmoediging aan
minister Pechtold is kennelijk niet aan dovemansoren besteed, want de verschillende
overheidslagen hebben nu min of meer afgesproken dat de BurgerServiceCode zal worden
gebruikt als de smeerolie van de e-Overheidmotor.
-----------------------------------------