Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

De Voorzitter van de Tweede Kamer Postbus 90801 der Staten-Generaal 2509 LV Den Haag Anna van Hannoverstraat 4 Binnenhof 1 A Telefoon (070) 333 44 44 2513 AA S GRAVENHAGE Fax (070) 333 40 33 www.szw.nl 2513AA22XA

Ons kenmerk AM/AMI/06/32164 Onderwerp Onderzoeksrapport "De Arbeidsmarktpositie van Datum 19 april 2006 hoger opgeleide vluchtelingen

Hierbij bied ik u het onderzoeksrapport "De arbeidsmarktpositie van hoger opgeleide vluchtelingen" aan. Dit onderzoek is in opdracht van mijn departement door Regioplan verricht.

Drie aspecten staan bij dit onderzoek centraal:

- vaststelling van het aantal hoger opgeleide vluchtelingen in Nederland;
- inzicht geven in de positie van hoger opgeleide vluchtelingen op de arbeidsmarkt;
- in kaart brengen van de belemmeringen om op eigen niveau duurzaam werk te vinden.

Aantallen (hoogopgeleide) vluchtelingen en hun positie op de arbeidsmarkt
· Het totale aantal hoger opgeleide vluchtelingen in Nederland wordt geschat op 30.000. Het aantal hoogopgeleide vluchtelingen dat tussen 1995 en 2005 (periode waar het onderzoek betrekking op heeft) in Nederland toegelaten is, wordt geschat op 13.000.
· De meeste hoger opgeleide vluchtelingen (30%) hebben in het land van herkomst een technische studie gevolgd. Op de tweede plaats staat een opleiding in een economische, administratieve of juridische richting (19%). Ook hebben veel vluchtelingen een (para)medische opleiding afgerond (13%). Relatief weinig vluchtelingen (7%) hebben in het land van herkomst een opleiding tot leerkracht gevolgd.
· De arbeidsmarktpositie van hoger opgeleide vluchtelingen is niet gunstig. De werkloosheidscijfers van hoger opgeleide vluchtelingen liggen beduidend hoger dan die van andere bevolkingsgroepen. Ongeveer een derde (29%) van de hoger opgeleide vluchtelingen is werkloos. Twee derde van de hoger opgeleide vluchtelingen werkt in Nederland onder het niveau waarvoor zij in het land van herkomst zijn opgeleid.
· In deze studie wordt geconstateerd dat het voor vluchtelingen essentieel is om in Nederland een (aanvullende) opleiding te volgen om aan een baan te komen. Vrijwel alle vluchtelingen die in de medische, technische of onderwijssector werkzaam zijn, hebben namelijk een (aanvullende) opleiding in Nederland gevolgd.
· Ongeveer een derde van de hoger opgeleide vluchtelingen heeft een (aanvullende) opleiding in Nederland gevolgd. De meesten hebben in Nederland een technische opleiding

Ons kenmerk AM/AMI/06/32164

gevolgd (41%). Ook hebben relatief veel vluchtelingen een economische (16%) of medische opleiding (14%) gevolgd.

De geconstateerde problemen

· Het traject van Asielzoekerscentra (AZC) naar een baan op niveau is ingewikkeld en langdurig. Vaak kunnen de vluchtelingen vele jaren hun beroep niet uitoefenen, waarmee veel routine verloren is gegaan en ook de kennis lang niet meer up-to-date is.
· Het inschatten van de kennis en ervaring van vluchtelingen vormt een probleem.
· De werkgever kijkt naar aantoonbare kwalificaties. Dit is voor veel vluchtelingen een probleem. Ook komen zogenoemde `culturele botsingen' nogal eens voor tijdens het solliciteren. Beide partijen begrijpen elkaar lang niet altijd even goed, wat te maken heeft met problemen in zowel de verbale als non-verbale sfeer.
· Een grote groep vluchtelingen is onvoldoende ingeburgerd om probleemloos de weg naar werk te kunnen vinden. Dit geldt in het bijzonder voor de kennis van het Nederlands en effectieve zoekstrategieën naar werk.

· In Nederland zijn bijzonder veel beroepen gereglementeerd. Voor vluchtelingen betekent dit dat ze vaak een deel van de Nederlandse opleiding moeten volgen om over een bepaalde bevoegdheid te beschikken. Diverse omstandigheden (zowel in de persoonlijke sfeer als door het gevoerde activeringsbeleid in een gemeente) kunnen ertoe leiden dat vluchtelingen niet in staat zijn een dergelijk opleidingstraject af te leggen.

De belangrijkste beleidsconclusies uit dit onderzoek zijn:
· Aanvullende taaltrajecten met een hoge praktijkcomponent kunnen de beheersing van het Nederlands van de hoger opgeleide vluchtelingen verbeteren en het leerproces versnellen. Bovendien kunnen gemeenten hierin een belangrijke rol spelen door specifieke taal- trajecten aan te bieden.

· Een adequate EVC-procedure kan het proces naar werk versnellen. Dit vergt echter ook flexibiliteit van de instellingen voor hoger onderwijs. Zij dienen te investeren door een groter aanbod van korte trajecten mogelijk te maken voor deze doelgroep.
· Om hoger opgeleide vluchtelingen duurzaam te laten uitstromen uit een uitkering, verdient het aanbeveling dat gemeenten het volgen van een (verkorte) hbo- of wo-opleiding met behoud van uitkering mogelijk maken.

· Het is van groot belang om de hoger opgeleide vluchtelingen in beeld te brengen bij de werkgevers.

Tot slot

---

Ons kenmerk AM/AMI/06/32164

De maatregelen die ik heb genomen om de arbeidsparticipatie van vluchtelingen te stimuleren en de belemmeringen weg te nemen sluiten goed aan bij de aanbevelingen van dit onderzoek. De maatregelen zijn onder andere: Banenoffensief vluchtelingen, voorlichtingscampagne en maatwerktrajecten hoger opgeleide vluchtelingen. Over de doelstelling en de uitvoering van deze maatregelen bent u eerder geïnformeerd (TK. 2005-2006, 27223, nr.78). De resultaten van dit onderzoek worden gebruikt bij de uitvoering van deze maatregelen. U wordt periodiek over de resultaten van deze maatregelen geïnformeerd. Dit onderzoek geeft mij verder geen aanleiding om aanvullende maatregelen te nemen.

de Staatssecretaris van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,

(H.A.L. van Hoof)

Bijlage(n): Onderzoeksrapport "De Arbeidsmarktpositie van hoger opgeleide vluchtelingen"


---