Stichting Kennisontwikkeling hbo pleit voor grotere rol docenten in
kenniskringen
Effectmeting SKO wijst op veelbelovende ontwikkeling van lectoraten
19-04-2006
De lectoraten in het hoger beroepsonderwijs (hbo) ontwikkelen zich
veelbelovend. Dat is de conclusie van een effectmeting onder 122
lectoraten door de Stichting Kennisontwikkeling hbo (SKO). Lectoraten
leveren een substantiële bijdrage aan het onderwijs. Daarnaast werken
zij intensief samen met bedrijven, instellingen en
onderzoeksinstituten. Het aantal extern gefinancierde onderzoeken
neemt toe. Meer geld voor een lectoraat blijkt te leiden tot
aantoonbaar meer concrete resultaten. SKO pleit voor een grotere rol
van docenten in kenniskringen en voor méér en grotere lectoraten.
Uit het rapport blijkt dat de lectoraten inmiddels een goede relatie
met het MKB tot stand hebben gebracht en dat de samenwerking tot
veelbelovende resultaten leidt. Een punt van aandacht is verdere
inbedding van de lectoraten in het onderwijs. Op dit moment wordt per
lectoraat de helft van het beschikbare budget besteed aan de inzet van
docenten. Volgens SKO zou dat in de toekomst 60% van het budget moeten
zijn. Dit betekent een jaarlijkse investering van ⬠9,5 miljoen in
verhoging van het aantal deelnemende docenten. De HBO-raad
onderschrijft dit streven.
Het onderzoek
In december 2004 sloten het ministerie van Onderwijs, Cultuur en
Wetenschappen en de HBO-raad een vernieuwd convenant Lectoren en
Kenniskringen. Daarin werd vastgelegd dat in 2005 een effectmeting zou
plaatsvinden bij lectoraten. Dat is eind 2005 gebeurd, voornamelijk
onder lectoraten die in 2003 gestart zijn. Het betreft een
kwantitatief onderzoek. In het najaar van 2006 volgt een nieuwe
effectmeting.
Resultaten
* In het derde jaar werkt gemiddeld 50% van de lectoraten intensief
samen met grotere bedrijven. 41% van hen doet dat met het MKB. In
de non profit sector bedraagt het percentage lectoraten dat
intensief samenwerkt met instellingen zelfs 91%. Uiteraard
verschillen deze percentages per hbo-sector.
* De inkomsten van lectoraten uit contractactiviteiten voor derden
nemen toe. In het derde jaar betrekken lectoraten gemiddeld 21%
van hun inkomsten uit externe gelden. Dat is gemiddeld ⬠48.000
per lectoraat. Hogescholen dragen zelf 23% bij in de kosten. De
resterende 56% is afkomstig van de SKO. In het eerste jaar blijft
de bijdrage uit externe middelen nog beperkt tot 6%.
* Hoe meer geld een lectoraat tot zijn beschikking heeft, hoe meer
concrete resultaten er gehaald worden.
* Vrijwel alle lectoraten werken intensief samen met andere
kennisinstellingen.
* Het lectoraat heeft een positieve invloed op het
onderwijsprogramma en het lectoraat is duidelijk herkenbaar binnen
de hogeschool.
Stichting Kennisontwikkeling hbo (SKO)
De onafhankelijke Stichting Kennisontwikkeling hbo (SKO) is
verantwoordelijk voor de uitvoering van het convenant Lectoren en
Kenniskringen dat het ministerie van Onderwijs, Cultuur en
Wetenschappen en de HBO-raad met elkaar sloten. SKO stelt subsidies
ter beschikking aan hogescholen ten behoeve van lectoraten en volgt de
voortgang van de werkzaamheden.
---
Lectoren-website
De lectoren-website biedt meer achtergrond-informatie, waaronder een
databank met gegevens van lectoren en beschrijvingen van hun
lectoraten.
HBO-Raad