Campina kaasmakerij Lutjewinkel zet moderne technologie in
Campina
http://www.campina.nl
Campina kaasmakerij Lutjewinkel zet moderne technologie in voor unieke kaas
Campina-CEO Sanders heropent kaasmakerij na dubbele brand
Zaltbommel, 19 april 2006 - Campina, een van Europa's leidende zuivelinternationals,
heropent vandaag in Lutje-winkel (provincie Noord-Holland, Nederland) haar volledig
herbouwde kaasmakerij, die na twee branden in 2004 een jaar buiten bedrijf is geweest. De
kaasmakerij maakt de unieke Noord-Hollandse kaas en combineert de technologie van vandaag
met een rijke traditie in het bereiden van kaas. Met de heropening van de kaasmakerij in
Lutjewinkel, die plaatsvindt door Campina's CEO drs J.J.G.M. (Tiny) Sanders, onderstreept
Campi-na haar ambitie om haar sterke marktpositie in Noord-Hollandse Gouda kaas de
ko-mende jaren verder uit te bouwen.
De kaasmakerij in Lutjewinkel verwerkt op jaarbasis zo'n 300 miljoen kilo Noord-Hollandse
koemelk tot Noord-Hollandse kaas. Voor deze kaas, die alleen in Noord-Holland gemaakt mag
worden van Noord-Hollandse melk, geldt de Beschermde Oorsprongsbenaming (BOB) van de
Europese Unie. De unieke Noord-Hollandse kaas uit Lutjewinkel is te herkennen aan het
beschermde rode zegel.
Onderscheid door rijke smaak
Met Noord-Hollandse kaas met het rode zegel heeft Campina in Nederland en België een
sterke marktpositie. Alleen Noord-Hollandse kaas is gegarandeerd gemaakt uit melk van
koeien die op de zilte weiden grazen die vroeger gewoon zee waren. Hij is gerijpt in
eigen korst, volledig volgens de unieke traditionele wijze. Met een typisch volle, romige
smaak als gevolg.
Twee branden die eind 2004 kort na elkaar plaatsvonden, hebben de kaasbereiding in
Lutje-winkel
een jaar lang verhinderd. Na de tweede brand, op 3 december 2004, bleek het grootste deel
van
het bedrijf verwoest. Lutjewinkel is herbouwd volgens de laatste stand van techniek en
vol-gens de modernste inzichten, als het gaat om kaasbereiding, kwaliteit, veiligheid en
arbeids-omstandigheden.
Expertise en passie
'Lutjewinkel onderstreept waar Campina voor staat: expertise en passie op het gebied van
kaasberei-ding', zegt Tiny Sanders, CEO van Campina. 'In Lutjewinkel bereiden we een kaas
die wat herkomst en smaak betreft, in Europa uniek is. Niet voor niets heeft de Europe-se
Unie Noord-Hollandse kaas een beschermde status gegeven.'
Sanders is vol lof over de inzet en betrokkenheid van de medewerkers: 'De twee branden
hebben een enorme impact gehad op de medewerkers. Ondanks deze tegenslagen, hebben zij
zich niet uit het veld laten slaan en zich met hart en ziel ingezet voor de herbouw van
deze vestiging op deze unieke locatie, midden tussen de Campina-veehouders die
Lutjewinkel voorzien van melk van Noord-Hollandse bodem.'
Uitbreiding met kaasveredeling en -opslag
Campina verwacht begin 2007 in Lutjewinkel een eigen, moderne kaasveredeling en -opslag te
openen, waarin de onderneming Euro 7 miljoen investeert. Deze opslag, die leidt tot de
sluiting van de kaas-opslag van Campina in Alkmaar, biedt ruimte voor
veredelingsactiviteiten van Noord-Hollandse kaas die Campina nu door derden laat doen,
zoals rijpen en verpakken.
De kaasmakerij in Lutjewinkel is een van de vijf kaasmakerijen van Campina in Nederland.
Met een jaarproductie van zo'n 170 miljoen kilo kaas behoort Campina tot de grotere
aanbie-ders in Europa. Naast het traditionele assortiment Gouda en Maasdam produceert zij
ook specialiteiten. In Nederland, België en Griekenland is Campina succesvol met
Milner, de pittige kaas met minder vet. In Nederland is Campina met Milner de grootste
aanbieder in dit segment en bovendien het grootste kaasmerk in de Nederlandse supermarkt.