Ingezonden persbericht
persuitnodiging
Startbijeenkomst Digibewust
Graag nodigen wij u uit voor de Startbijeenkomst Digibewust op woensdag 19 april 2006 van 15.30 - 17.00 uur in Den Haag. U hoort wat overheid en bedrijfsleven gezamenlijk gaan doen om Nederland 'Digibewust' te maken. Dit jaar ligt de focus op jongeren. Aangekondigd worden de DigiRaad, een nieuw initiatief vóór en vooral dóór jongeren, en de DigiQuest, een online zoektocht voor jongeren.
Gezamenlijk initiatief overheid en bedrijfsleven
De startbijeenkomst vormt de aftrap voor de campagne Digibewust. Diverse grote ondernemingen, maatschappelijke organisaties en het ministerie van Economische zaken willen met deze campagne het Digibewust zijn in Nederland bevorderen. Digibewust zijn betekent dat je optimaal gebruik maakt van de mogelijkheden van digitale middelen zoals internet, e-mail, chatten, online betalen et cetera. Terwijl je je tegelijkertijd bewust bent van de mogelijke gevaren en risico's ervan zoals hacking, spam, virussen en het geven van (te veel) persoonlijke informatie, en wat je daaraan kunt doen. Onder andere Mark Frequin (DG ministerie van Economische Zake),, Roger van Boxtel (voorzitter ECP.NL), en Ad Scheepbouwer (CEO KPN) lichten toe waarom zij het belangrijk vinden een bijdrage te leveren aan de campagne. Tevens ondertekenen zij een intentieverklaring waarmee zij aangegeven Digibewust te steunen.
DigiRaad
De DigiRaad is een nieuw initiatief vóór en vooral dóór jongeren. Om de activiteiten binnen de campagne effectief in te richten en optimaal te laten aansluiten op de behoeften van jongeren is inzicht in de onderwerpen waarover zij voorgelicht willen worden en de manier waarop zij die voorlichting willen ontvangen cruciaal. U hoort wat het doel is van de DigiRaad, wat haar taken zullen zijn, en wat jongeren moeten doen om in de Raad te komen. Ook kunt u kennismaken met het eerste, door minister Brinkhorst aangestelde, lid van de DigiRaad.
DigiQuest
De DigiQuest is een digitale speurtocht voor jongeren op internet, waardoor zij op een interactieve manier kennismaken met de positieve en negatieve aspecten van de digitale wereld en ze spelenderwijs leren hoe ze zich in die wereld het best kunnen gedragen. De DigiQuest komt na de zomer beschikbaar. U krijgt alvast een indruk hoe het speurtocht eruit zal gaan zien.
Locatie
De startbijeenkomst vindt plaats op het hoofdkantoor van KPN: Maanplein 55/Telecomplein 5, Den Haag.
---
Campagne Digibewust
De digitale wereld verandert in hoog tempo. Steeds meer mensen maken gebruik van internet, e-mail en andere digitale toepassingen. Met alle genoegens maar ook ongemakken van dien. De risico's en gevaren van het gebruik van internet zijn vaak onbekend. Virussen, spam, creditcardfraude etc. komen veel voor en kunnen zorgen voor een onveilig gevoel bij de gebruiker. Om mensen beter te informeren over de risico's bij het gebruik van digitale middelen heeft een aantal grote ondernemingen, Microsoft, KPN en TPG Post samen met ECP.NL en de overheid (EZ) het initiatief genomen voor de start van een landelijke publiekscampagne. De Digibewust publiekscampagne maakt onderdeel uit van het driejarige programma Digibewust.
Programma Digibewust
Digibewust is een publiekprivaat programma om de bewustwording van veilig gebruik van digitale middelen bij burgers en bedrijven te vergroten. De afgelopen jaren is door verschillende initiatieven gewerkt aan deze bewustwording. Daarmee is al veel bereikt, maar er moet nog veel meer gebeuren. In het Digibewust programma zijn bestaande activiteiten en nieuwe initiatieven ondergebracht. Deze activiteiten komen beter tot hun recht en hebben meer effect in publiekprivate samenwerking. Kijk voor meer informatie op www.digibewust.nl.
Belangstellende pers kan zich aanmelden bij:
Joyce Martina (joyce.martina@ecp.nl) / Inge Aarts (inge.aarts@ecp.nl)
ECP.NL, platform voor eNederland , 070-4190 309
Startbijeenkomst Digibewust
Woensdag 19 april 2006
15.30 17.00 uur
KPN Hoofdkantoor
Telecomplein 5, Den Haag
Programma
15.30 16.00 Inloop
16.00 16.10 Welkom & Toelichting Digibewust
- Arie van Bellen
16.10 16.30 Waarom meedoen aan Digibewust?
- Ad Scheepbouwer KPN
- Klaske de Jonge de Consumentenbond
- Mark Frequin ministerie van Economische Zaken
16.30 17.00 Tekenen intentieverklaring door diverse toonaangevende bedrijven,
maatschappelijke organisaties en het Ministerie van Economische
Zaken.*
· Michel van der Bel Microsoft
· Roger van Boxtel ECP.NL
· Hedy van der Ende Waarschuwingsdienst
· Mark Frequin ministerie van Economische Zaken
· Klaske de Jonge De consumentenbond
· Diederik Karsten UPC
· Harry Koorstra
TPG Post
· Toine Maas Kennisnet
· Ad Scheepbouwer KPN
· Bernard Wientjes VNO-NCW
· Guido van Woerkom ANWB
na 17.00 Borrel
* De ondertekenaars zullen gezamenlijk op de foto gaan