Ingezonden persbericht


Persbericht
12 april 2006

Support / Balance beurs Utrecht:

Extra aandacht voor treinreizigers met handicap

Extra assistentie op Utrecht Centraal aan reizigers met een handicap

NS adviseert: plan de reis ruim van te voren via Bureau Assistentieverlening Gehandicapten

Van 19 tot en met 22 april vindt in de Jaarbeurs Utrecht de Support / Balance beurs plaats, een beurs voor mensen met een handicap of chronische ziekte. Veel bezoekers van deze beurs reizen per trein. NS zet extra medewerkers in op Utrecht Centraal om reizigers te helpen bij het in- en uitstappen. NS adviseert bezoekers die met een rolstoel/scootmobiel per trein reizen, dit ruim van te voren aan te melden.

Extra NS-medewerkers op Utrecht Centraal
NS verwacht dat veel bezoekers van de beurs met de trein reizen. NS zet daarom extra medewerkers in om bezoekers te helpen bij het in- en uitstappen van de trein en voor begeleiding door de stationshal. Om reizigers met een rolstoel/scootmobiel in en uit de trein te helpen, zijn tijdens de beursdagen ook extra invalidenbruggen beschikbaar op station Utrecht Centraal.

Rolstoel en scootmobiel
NS verwacht een stijging van het aantal verzoeken om assistentie. Om de begeleiding zo goed mogelijk voor te kunnen bereiden, adviseert NS bezoekers hun heen- en terugreis zo vroeg mogelijk aan te melden bij Bureau Assistentieverlening Gehandicapten. Dit bureau is bereikbaar op telefoonnummer 030 ­ 235 78 22. Zodra voor een trein het maximum aantal rolstoelplaatsen volgeboekt is, biedt NS een alternatief.

NS geeft uitleg over kaartautomaat
NS is ook op de beurs aanwezig om voorlichting te geven over het gebruik van de nieuwe kaartautomaat. Bezoekers kunnen deze door het LBT (Landelijk Bureau Toegankelijk) geteste automaat zelf uitproberen. Daarnaast wordt er een filmpje getoond over assistentieverlening aan gehandicapten. Ook is er de mogelijkheid om NS-internetsites te bezoeken en er is informatie beschikbaar over steffie.nl, een laagdrempelige site voor mensen met en zonder een beperking. Op de website www.steffie.nl wordt vanaf nu ook uitleg gegeven over de werking van de NS-kaartautomaat.

Noot aan de redactie
Meer informatie: NS persvoorlichting 06 557 43 911

NS Groep N.V., Utrecht Handelsregister Utrecht 30124358

Datum
Pagina 2/2

NS
NS speelt een belangrijke rol in de mobiliteit van Nederland. De onderneming stelt zich ten doel reizigers veilig, op tijd en comfortabel te vervoeren via aantrekkelijke stations. NS is de grootste reizigersvervoerder op het spoor in Nederland. Hoofddoelstellingen van het beleid zijn: op tijd rijden, informatie verstrekken en service verlenen, bijdragen aan de sociale veiligheid, voldoende vervoerscapaciteit creëren en zorgen voor schone treinen en stations. NS verzorgt in Nederland dagelijks met zo'n 5.000 treinritten het vervoer van ruim 1 miljoen reizigers. Daarvoor zijn 2800 rijtuigen met 240.000 zitplaatsen beschikbaar. In Nederland beheert NS 390 stations. In het Verenigd Koninkrijk exploiteert dochterbedrijf NedRailways samen met haar Britse partner Serco twee vervoerconcessies: Mersey Rail rondom Liverpool en Northern Rail in het noorden van Engeland. Bijna 25.000 NS medewerkers verzorgen de dienstverlening aan de klanten.
Het Nederlandse spoorwegnet is niet in handen van NS. Het beheer van de infrastructuur (rails, seinen, bovenleiding, etc.) en de railverkeersleiding zijn taken van ProRail. De Inspectie Verkeer en Waterstaat ziet toe op de spoorwegveiligheid in Nederland.

---- --