Ingezonden persbericht
Persbericht
12 april 2006
Support / Balance beurs Utrecht:
Extra aandacht voor treinreizigers met handicap
Extra assistentie op Utrecht Centraal aan reizigers met een handicap
NS adviseert: plan de reis ruim van te voren via Bureau Assistentieverlening Gehandicapten
Van 19 tot en met 22 april vindt in de Jaarbeurs Utrecht de Support / Balance beurs plaats, een
beurs voor mensen met een handicap of chronische ziekte. Veel bezoekers van deze beurs
reizen per trein. NS zet extra medewerkers in op Utrecht Centraal om reizigers te helpen bij
het in- en uitstappen. NS adviseert bezoekers die met een rolstoel/scootmobiel per trein
reizen, dit ruim van te voren aan te melden.
Extra NS-medewerkers op Utrecht Centraal
NS verwacht dat veel bezoekers van de beurs met de trein reizen. NS zet daarom extra medewerkers in
om bezoekers te helpen bij het in- en uitstappen van de trein en voor begeleiding door de stationshal.
Om reizigers met een rolstoel/scootmobiel in en uit de trein te helpen, zijn tijdens de beursdagen ook
extra invalidenbruggen beschikbaar op station Utrecht Centraal.
Rolstoel en scootmobiel
NS verwacht een stijging van het aantal verzoeken om assistentie. Om de begeleiding zo goed mogelijk
voor te kunnen bereiden, adviseert NS bezoekers hun heen- en terugreis zo vroeg mogelijk aan te
melden bij Bureau Assistentieverlening Gehandicapten. Dit bureau is bereikbaar op telefoonnummer
030 235 78 22. Zodra voor een trein het maximum aantal rolstoelplaatsen volgeboekt is, biedt NS
een alternatief.
NS geeft uitleg over kaartautomaat
NS is ook op de beurs aanwezig om voorlichting te geven over het gebruik van de nieuwe
kaartautomaat. Bezoekers kunnen deze door het LBT (Landelijk Bureau Toegankelijk) geteste automaat
zelf uitproberen. Daarnaast wordt er een filmpje getoond over assistentieverlening aan gehandicapten.
Ook is er de mogelijkheid om NS-internetsites te bezoeken en er is informatie beschikbaar over
steffie.nl, een laagdrempelige site voor mensen met en zonder een beperking. Op de website
www.steffie.nl wordt vanaf nu ook uitleg gegeven over de werking van de NS-kaartautomaat.
Noot aan de redactie
Meer informatie: NS persvoorlichting 06 557 43 911
NS Groep N.V., Utrecht
Handelsregister Utrecht 30124358
Datum
Pagina 2/2
NS
NS speelt een belangrijke rol in de mobiliteit van Nederland. De onderneming stelt zich ten doel reizigers veilig, op tijd
en comfortabel te vervoeren via aantrekkelijke stations. NS is de grootste reizigersvervoerder op het spoor in
Nederland. Hoofddoelstellingen van het beleid zijn: op tijd rijden, informatie verstrekken en service verlenen,
bijdragen aan de sociale veiligheid, voldoende vervoerscapaciteit creëren en zorgen voor schone treinen en stations.
NS verzorgt in Nederland dagelijks met zo'n 5.000 treinritten het vervoer van ruim 1 miljoen reizigers. Daarvoor zijn
2800 rijtuigen met 240.000 zitplaatsen beschikbaar. In Nederland beheert NS 390 stations. In het Verenigd Koninkrijk
exploiteert dochterbedrijf NedRailways samen met haar Britse partner Serco twee vervoerconcessies: Mersey Rail
rondom Liverpool en Northern Rail in het noorden van Engeland. Bijna 25.000 NS medewerkers verzorgen de
dienstverlening aan de klanten.
Het Nederlandse spoorwegnet is niet in handen van NS. Het beheer van de infrastructuur (rails, seinen, bovenleiding,
etc.) en de railverkeersleiding zijn taken van ProRail.
De Inspectie Verkeer en Waterstaat ziet toe op de spoorwegveiligheid in Nederland.
---- --