Naar één miljoen kijkers per dag

Zoom.in Europees actief in zes landen

AMSTERDAM, 20060418 -- Zoom.in (www.zoomin.tv), de bedenker van en de marktleider in 'internet-videonieuws', heeft zijn netwerk in Europa deze week verder uitgebreid naar Duitsland met het aansluiten van het Hamburger Abendblatt*. Daarmee wordt Duitsland met zijn 82 miljoen inwoners toegevoegd als markt voor het videopersbureau, dat behalve in Nederland ook al twee jaar operationeel is in België, Frankrijk, Spanje en Italië. Het succes dat Zoom.in in Nederland boekt met de video's is de reden geweest de landsgrenzen te overschrijden. Duitsland is het jongste voorbeeld van deze Nederlandse innovatie in het buitenland.


Videonieuws op internet is 'hot'. Gebruikers van het wereldwijde web kijken tegenwoordig dagelijks naar bewegende beelden op hun nieuws- of krantenportal. Alleen al in Nederland zijn dit ruim 150.000 mensen per dag, tegenover zo'n 1.500 kijkers in 2000. Dat was het jaar waarin Zoom.in het concept bedacht en in de markt zette.

Momenteel kijken 300.000 mensen per dag ergens in Europa een nieuwsvideo van Zoom.in in hun eigen taal, een van de acht talen die Zoom.in momenteel aanbiedt. Europa kent meer dan 500 miljoen inwoners, van wie er nu al 268 miljoen dagelijks worden bereikt. Het aantal bekeken video's per internetkijker is de laatste jaren verdrievoudigd. Dit komt vooral doordat de krantenuitgevers en internetproviders in samenwerking met Zoom.in hebben geïnvesteerd in deze nieuwe vorm van nieuwsverrijking.

Nederland loopt ver voor op het gebied van internet-videonieuws. Het concept is in andere Europese landen praktisch nog 'non-existent' en voor Zoom.in dan ook een zeer dankbaar werkterrein. Inmiddels bedraagt het aantal aangesloten krantensites en portals meer dan 175 en het aantal contentleveranciers ruim zestig. Zoom.in verwacht in december van dit jaar één miljoen kijkers per dag te bereiken.

Bij de grote tv-adverteerders is Zoom.in inmiddels een bekend fenomeen. Vooroplopende adverteerders zoals Heineken, Rabobank, Toyota, Chanel, Vodafone, RWE en tientallen anderen hebben inmiddels goede resultaten bereikt met Zoom.in als alternatief voor commercials op televisie. De gegarandeerde eye-balls door middel van 'forced exposure' zijn een onderscheidende factor die televisie niet biedt. Dit met de direct response mogelijkheid (interactief) voor kijkers en de uitstekende meetbaarheid en uitgebreide rapportages van dit alles.

Zie www.zoomin.tv en kies je land c.q. taal.

* Naast Hamburger Abendblatt tevens op de Schwäbische Zeitung, Sächsiche Zeitung, Neue Osnabrücker Zeitung en Kölnische Stadtanzeiger. Andere Europese kranten zijn bijvoorbeeld De Standaard, Le Soir, Le Figaro, L'Express, Metro, Marca, ABC, Il tempo en vele anderen.