B&W besluiten van week 15 Leeftijdgrens toewijzing seniorenwoningen
verhoogd naar 65 jaar en andere B&W besluiten
18-04-2006
Plan van aanpak Woningtoewijzing
Het College van B&W vindt het belangrijk dat mensen met een
zorgbehoefte over een woning beschikken die daarvoor geschikt is. Deze
woningen zijn echter schaars. Het College wil daarom woningen met
bepaalde kenmerken reserveren voor bepaalde doelgroepen. Om hier
invulling aan te geven, is een plan van aanpak opgesteld. Uitgangspunt
van dit plan is onder meer het aanpassen van het toewijzigingssysteem.
In Zaanstad worden woningen op twee manieren toegewezen.
Woningzoekenden krijgen een aanbieding voor een woning op basis van
hun inschrijfduur of woonduur. Of er vindt directe bemiddeling plaats
waarin de zorgvraag en -indicatie voorop staat. Voor een goede
toewijzing is het belangrijk dat het duidelijk wordt welke kenmerken
de typen woningen hebben. Daarom is besloten uit te breiden met
aanleunwoningen en woningen voor mensen met een bepaalde ergonomische
beperking. Deze woningen worden nu ook via Woningnet aangeboden.
Hierdoor krijgt de doelgroep zelf inzicht in het aanbod en kunnen zij
hieruit zelf een keuze maken. Daarnaast is besloten de leeftijdsgrens
voor toewijzing van seniorenwoningen te verhogen van 55 naar 65 jaar.
Uit onderzoek is gebleken dat de leeftijdscategorie 55 tot 65 jaar
nauwelijks geïnteresseerd is in dit aanbod.
Criteria AWBZ en WVG leidend na invoering WMO
Met de komst van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) worden
gemeenten verantwoordelijk voor "maatschappelijke ondersteuning". Deze
wet komt in de plaats van de Wet Voorziening Gehandicapten (Wvg), de
Welzijnswet en het onderdeel huishoudelijke verzorging uit de AWBZ.
Voor de uitvoering van de Wvg en de Welzijnswet was de gemeente al
verantwoordelijk. Vanaf 1 januari 2007 komt daar de indicatiestelling
en uitvoering van de huishoudelijke zorg bij. Het College heeft
besloten bij het bepalen of iemand in aanmerking komt voor een
voorziening, voorlopig dezelfde criteria te hanteren die nu worden
gebruikt in de Wvg en de AWBZ. Daarnaast is besloten dat het RIO zorg
zal dragen voor de feitelijke uitvoering.
Op dit moment is de Stichting RIO Zaanstreek de uitvoeringsorganisatie
voor de indicatiestelling en effectuering van de individuele WMO
voorzieningen voor gehandicapten (nu de Wvg voorzieningen). Zij zal
dit ook gaan doen voor de huishoudelijke verzorging. Wel is
afgesproken dat uiterlijk 1 januari 2009 de taken, werkzaamheden en
het personeel van de Stichting RIO Zaanstreek organisatorisch naar de
gemeentelijke organisatie van Zaanstad (b.v. als onderdeel van de
dienst Publiek) worden overgeheveld.
Uitwerken
Voordat de nieuwe wet in werking treedt, wordt er nog een aantal zaken
uitgewerkt:
* De mogelijkheden voor de levering van zorg in natura via een
vouchersysteem met door de gemeente aangewezen/gecertificeerde
leverancier
* Een eigen bijdrage regeling, met daarin afstemming tussen
huishoudelijke verzorging, Wvg-verstrekkingen en de bijzondere
bijstand
* Bij voldoende draagvlak onder regio gemeenten: regionale
samenwerking tav inkoop/certificering van huishoudelijke
verzorging.
Meer informatie over de WMO
Jaarlijks wordt er bijna 6 miljoen euro aan voorzieningen verstrekt.
Daarnaast maken ongeveer 3.500 mensen in Zaanstad nu gebruik van
huishoudelijke verzorging. Hiermee is jaarlijks een bedrag van 4,5
miljoen euro gemoeid. Meer informatie over de WMO vindt u op
www.invoeringwmo.nl en vanaf mei ook op de gemeentelijke website
www.zaanstad.nl.
Indexering Wet voorzieningen gehandicapten 2006
Het College heeft ingestemd met de verhoging van de financiële
tegemoetkoming voor de Wet voorzieningen gehandicapten (Wvg) 2006. De
verhoging, op basis van het prijsindexcijfer Wvg, is 2% en gaat met
terugwerkende kracht in op 1 januari 2006. Het betreft een
tegemoetkoming in de kosten voor het gebruik van de (rolstoel)taxi,
een bruikleenauto of -bus en de eigen auto.
Havens en Vaarwegen naar Stadsbedrijven
Tot nog toe behoorde de afdeling Havens & Vaarwegen bij de Dienst
Wijken van de gemeente Zaanstad. De ervaring van de afgelopen jaren
leert echter dat dit nautische organisatieonderdeel een sterk
uitvoerende functie heeft. Het managen en sturen van interne en
externe processen, zoals bij de Dienst Wijken, doet zich bij Havens &
Vaarwegen veel minder voor. Reden dus om de afdeling zowel voor wat
betreft de bestuurlijke verantwoordelijkheid als voor wat betreft de
administratie bij de dienst Stadsbedrijven onder te brengen.
Bijgewerkt op 18-04-2006
Gemeente Zaanstad