April 2006

Webwinkel voor Oost-Nederlandse VVV-sites

Unieke lokale en regionale samenwerking Gelderland en Overijssel Met de introductie van de VVV-webwinkel breiden de VVV's in de Kop van Overijssel, het Overijssels Vechtdal, Salland, Twente, de Veluwe en Achterhoek hun diensten aan toerist en recreant uit. De VVV-webwinkel van de Achterhoek is de eerste, de rest volgt in de loop van deze en volgende week. De VVV-webwinkel is voor zo'n tweehonderd lokale en regionale VVV-websites in Gelderland en Overijssel op maat gemaakt. Het is voor het eerst dat op een dergelijke schaal VVV's en Regionale Bureaus voor Toerisme een breed aanbod aan toeristische producten en diensten langs de digitale snelweg voor de consument ontsluiten.

Alle VVV-sites
De webwinkels worden gekoppeld aan alle VVV-internetsites in Overijssel en Gelderland. Die zijn op het net te vinden onder www.vvvplaatsnaam.nl. De ontwikkeling van de webwinkels is een initiatief van het Gelders Overijssels Bureau voor Toerisme (GOBT) en de Regionale Bureaus voor Toerisme (RBT's) in beide provincies.

Uniform, snel en simpel
De internetsites kennen alle een uniform ontwerp met gelijke zoekmethodes, gebaseerd op een gezamenlijke toeristische databank. Ook bij de ontwikkeling van de webwinkels is voor de gezamenlijke weg gekozen. Het uiterlijk van de winkels is gelijk, het assortiment is uiteraard aangepast op de lokale c.q. regionale situatie.

Eigen beheer
GOBT-projectleider Erwin Akkerman: "Iedere deelnemende VVV beheert zelf de eigen webwinkel. Uitgangspunt is snel en simpel. Zowel voor de beheerder als voor de consument. Wanneer de sitebezoeker zijn keus voor een product heeft gemaakt kan hij ook direct on-line de betaling regelen. Snel en simpel."

Duizenden bezoekers
De Gelderse en Overijsselse VVV-sites worden druk bezocht. Het aantal bezoekers per dag loopt in de vele duizenden. Met een piek tussen 18.00 en 24.00 uur. Op de momenten dus dat de 'echte' VVV-winkels gesloten zijn. Daarmee is gelijk een van de belangrijkste redenen genoemd om de informatieservice aan de consument uit te breiden.

Extra service
De VVV's zijn ervan overtuigd met de introductie van de webwinkels de consument de verlangde extra service te verlenen. De ervaring leert, dat een bezoek aan een website de vraag naar aanvullende (gedrukte) informatie oproept. Routefolders, informatiegidsen, souvenirs, streekproducten, maar in een later stadium ook digitale bestanden als te downloaden gps wandel- en fietsroutes) zullen via de webwinkels worden aangeboden.

Themasites
Erwin Akkerman: "GOBT, RBT's en de VVV's breiden de familie van VVV- websites snel verder uit. Volgende maand zullen nieuwe internetsites worden geopend waar de consument aan de hand van thema's zijn weg naar informatie kan vinden. Denk aan groene haltes, industrieel erfgoed of een wandelnetwerk. De vormgeving is gelijk aan die van de bestaande VVV-sites, zodat duidelijk is wie de afzender van de informatie is."

Online reserveren
In juni tenslotte wordt een online reserveringssysteem gelanceerd. Dan kan de consument via de VVV-sites ook boekingen voor alle mogelijke verblijfsaccommodaties maken. Een systeem, dat is opgezet in nauwe samenspraak met toeristische ondernemers en softwarebedrijf Web-Q, dat ook de VVV-webwinkel heeft ontworpen.

Noot voor de redactie,