Ingezonden persbericht


P E R S B E R I C H T

Bodegraven, 10 april 2006

betreft: collegevorming van de Gemeente Bodegraven

Naar aanleiding van de verkiezingen op dinsdag 7 maart 2006 voor de gemeenteraad Bodegraven heeft dé lokale partij "Beter Bodegraven" als grootste partij het initiatief genomen om tot de vorming van een nieuw college van B&W over te gaan. Daartoe heeft zij de heer M. Kromwijk bereid gevonden om als informateur op te treden. In het 1e informele openbaar debat van 16 maart jongstleden heeft hij verslag gedaan van zijn bevindingen.

Op grond van zijn bevindingen heeft de informateur de raad aanbevolen om een nieuw college van B&W te vormen uit de partijen "Beter Bodegraven", de PvdA en de ChristenUnie. Vorenvermelde partijen én de nieuwe partij in de Gemeenteraad GroenLinks zijn vervolgens van start gegaan met het concipiëren van een concept Raadsprogramma. De bijdrage van zowel de SGP als het CDA is beperkt gebleven tot een verwijzing naar hun verkiezingsprogramma's.

Bovendien heeft de informateur naar aanleiding van de bespreking in het 1e informeel openbaar debat de heren H. Koevoets en G. Kwakernaak om een advies gevraagd ter zake van de sociale infrastructuur en accommodaties van Bodegraven. Van belang is dat de richtinggevende aanbevelingen van het adviesduo in grote lijnen door de beoogde coalitiepartijen zijn overgenomen in het concept Raadsprogramma. De verdere uitwerking daarvan zal worden overgelaten aan het nieuwe college van B&W.

Op dinsdagavond 18 april aanstaande om 20:00 uur zal het 2e informeel openbaar debat plaatshebben met de leden van de Gemeenteraad. De informateur zijn dan zijn tweede voortgangsverslag toelichten. Het adviesduo zal daarna de richtinggevende aanbevelingen presenteren. Tenslotte zullen de beoogde coalitiepartners het concept Raadsprogramma toelichten. Voor wat betreft dit laatste onderwerp is het wenselijk dat de overige partijen (mogelijke) amendementen voorafgaand aan dit debat indienen. Deze kunnen na bespreking verwerkt worden onder leiding van de formateur ter voorbereiding op de formele besluitvorming bij de installatie van het nieuwe college van B&W op donderdag 27 april aanstaande om 20:00 uur.

Bijgaand treft u aan:
a. de 2e voortgangsrapportage van de informateur de heer M. Kromwijk van 10 april 2006 b. een exemplaar van de schriftelijke verklaring van het adviesduo de heren H. Koevoets en G. Kwakernaak van 6 april 2006
c. en van het adviesduo een exemplaar van de rapportage "Keep it simpel" van 6 april 2006. d. een exemplaar van het concept Raadsprogramma 2006-2010 van de Gemeente Bodegraven

"Beter Bodegraven"
Jaap Arens
lijsttrekker


---- --
Tweede voortgangsverslag
Informateur vorming nieuw college van B&W

In mijn eerste voortgangsverslag heb ik een route beschreven om te komen tot een nieuw college van B&W dat breed wordt gedragen en een afspiegeling vormt van de verkiezingsuitslag. Tijdens het informele openbare debat hierover op 16 maart 2006 heb ik kunnen vaststellen dat daarmee een werkbare weg was geboden.

Direct daarop heb ik aan de fraktievoorzitters van Beter Bodegraven, PvdA-Groen Links en ChristenUnie gevraagd om een concept Raadsprogramma op hoofdlijnen te schrijven, en daarbij ter wille van een zo breed mogelijk draagvlak zo goed mogelijk rekening te houden met de inbreng die daarvoor van álle frakties is gevraagd.

Tevens heb ik aan de heren Gert Kwakernaak en Han Koevoets gevraagd mij te adviseren over wat ten aanzien van de sociale infrastructuur en accommodatie problematiek het beste in het Raadsprogramma opgenomen kan worden, zowel op de inhoud als op het met de betrokken organisaties te ontwikkelen proces.

Om recht te doen aan het verzoek om tempo dat door meerderen is onderstreept in de bijeenkomst van 16 maart 2006 heb ik voor beide lijnen gevraagd om zo mogelijk op 4 april te rapporteren, met behoud van de opvatting dat zorgvuldigheid boven tempo moet worden gesteld. Beide lijnen zijn met de beoogde voortvarendheid gerealiseerd.

De resultaten zijn aan dit voortgangsverslag gehecht. Daaruit kan ook worden opgemaakt dat de aanbevelingen van het adviesduo in grote lijnen door de beoogde coalitiepartijen zijn overgenomen, met als lijn deze verder door het nieuwe college te laten uitwerken.

Inmiddels heb ik ook in een ontmoeting met het beoogde nieuwe college van B&W (burgemeester Borgdorff, en daarnaast Nel de Wilde, Jan Bouwens en Gerrit Wim van Veelen) kunnen vaststellen dat er geen aanleiding is om te twijfelen aan een goede chemie tussen de betreffende personen. Zij zullen onder leiding van formateur Nel de Wilde tot een nadere bepaling van de werkwijze en verdeling van portefeuilles komen, en de collegevorming verder verbinden op de daarbij passende formele besluitvorming.

Ik stel voor verder de volgende route te volgen:


1. Dit voortgangsverslag met bijlagen vormt de basis voor een informele openbare bespreking door de nieuwe gemeenteraad, op dinsdag 18 april.
2. In eerste aanleg wordt daarbij dit verslag besproken.
3. In tweede aanleg het concept Raadsprogramma op hoofdlijnen. Daartoe is het wenselijk dat alle frakties voorafgaand concrete amendementen indienen. Deze kunnen na bespreking verwerkt worden onder leiding van de formateur, als voorbereiding op formele besluitvorming bij de installatie van het nieuwe college

op 27 april.

Vervolgens acht ik mijn werkzaamheden als informateur beëindigd.

10 april 2006
Martien Kromwijk


---- --
Beleidspunten en doel
Volgens raadsbesluit 19 juni 2003:

. jaarlijkse gemeentelijke lasten terug van 1.4 naar 1.25 mio
. tarieven voor gebruikers van de voorzieningen afstemmen op regiogemiddelde
. afsplitsen onderhoud in afzonderlijke beheersorganisatie(s)
. maatwerk per sector waarbij financiën en beheer integraal aangepakt moet worden
. investeren om te saneren

. vaste contactambtenaar sport en sociaal werk aanstellen
. opzetten sportraad

. (gedeeltelijk) afstoten van buitenbad
Daar is bijgekomen:

. in standhouden omvang huidige voorzieningen
. oplossen achterstallig onderhoud

. reserveren voor de toekomst

. op afstand plaatsen beheer en exploitatiezorg

Gekozen oplossingsrichting

. Publieke Private Samenwerking (PPS) waarbij integraal de volgende activiteiten bij één Private commerciële marktpartij worden ondergebracht:
1. het bestuur van de binnen/zwemsport en cultuuraccommodaties
2. de exploitatie van de accommodaties van de drie sectoren
3. de sanering van het achterstallig onderhoud
4. alle potentiële ontwikkelingslocaties

5. het sportclusterplan van het Zwembad

. Het bestuur, de exploitatie en het onderhoud van de buitensportaccommodaties is ondergebracht bij een koepelstichting buitensport.
. Creëren ontwikkelingslocatie ten behoeve van extra opbrengsten.
. handhaven ligweide en het buitenbad van het zwembadcomplex.
. Twee (school)gymzalen afbreken en vervangen door nieuwbouw Sporthal nabij zwembad.
. Verplaatsen bibliotheek naar/in Evertshuis.
. De gebouwen in eigendom gemeente te houden.

Draagvlak maatschappij voor de oplossingsrichting

. Huidig demissionair (vorig) gemeentebestuur is voor een integrale aanpak met een Private partner (PPS).
. Politieke partijen hebben geen eenduidig standpunt over samenwerking met een Private partner.
. Stichting De Kuil is voor de integrale aanpak met een Private partner, maar dan uitsluitend voor het zwembad samen met de sportzalen.
. SBAB en stichting Evertshuis zijn tegen de exploitatie door een Private partner.
. Over de ander punten is een redelijke mate van overeenstemming.

Waar liggen de problemen

. Koppeling onderhoud/beheer met exploitatie en met ontwikkelingslocaties.
. Geen vertrouwen in een Private partner voor de exploitatie.
. Te weinig opbrengsten uit de ontwikkelingslocaties.
. Het sportclusterplan.

. Geen helder financiële structuur tussen gemeente en stichtingen.
. De jaarlijks toenemende tekorten bij de exploitaties van de accommodaties.
. Geen éénduidig standpunt gemeenteraad.

. Menskracht op het gemeentehuis.

. We willen alles behouden én binnen het financiële kader blijven.

Met name staat ter discussie

. Wegen de voordelen integrale aanpak met een Private partij (marktkennis, private financiering, inbreng innovatief vermogen, geen tegenvallers), wel op tegen de nadelen (geen invloed op exploitatiekosten, inzet en dienstverlening personeel, weinig flexibiliteit, risico wanprestatie, noodzaak sterke publieke partner, inbreng te goedkope grond, er is geen weg meer terug).

Voorstellen

. Uitgangspunten voor gemeentelijk accommodatiebeleid:
1. gemeentebestuur verantwoordelijk voor ambitieniveau en financiële kaders
2. stichtingbestuur verantwoordelijk voor exploitatie binnen de kaders, maar niet voor projectontwikkeling.
3. gemeente verantwoordelijk voor vervangingsinvesteringen en onderhoud
. Ontwikkellocaties separaat en in opdracht van de gemeente op de markt zetten.
. Gemeente vormt een onderhoudsfonds, gevoed uit jaarlijkse dotaties en incidentele opbrengsten.
. Waar mogelijk nuttig gebruik maken van een Private Partner voor onderdelen zoals bijvoorbeeld de horeca-exploitatie.
. Duidelijke financiële relatie tussen gemeente en stichting ontwikkelen.
. Doormiddel van één koepelstichting alle activiteiten op afstand plaatsen.
. Het sportclusterplan van stichting De Kuil niet uitvoeren.
. Het financiële kader voor accommodatiesubsidies zonodig bijstellen.
. Projectleider aanstellen die onderhandelt en besluiten kan nemen.
. Vaste ambtenaar sport, recreatie en cultuur aanstellen.

Beknopte toelichting voorstellen

. Onder aansturing van de koepelstichting voor sectie sport en cultuur één eindverantwoordelijke manager met per sector een hoofd aanstellen.
. Optimaal gebruik maken van personeelsinzet en inkoopvoordeel koepelstichting.
. Gemeente koopt zwembadlocatie en verhuurt deze aan koepelstichting op basis van boek of herbouwwaarde.
. Gemeente verhuurt ook overige accommodaties aan koepelstichting en verstrekt vastgestelde "huur"subsidies aan de koepelstichting of aan gebruikers.
. Huren en subsidies indexeren.

. Gemeente stelt meerjaren onderhoud/vervangingsplan vast.
. Gemeente is verantwoordelijk voor ontwikkelingslocaties en aanwending van opbrengsten.
. De koepelstichting is verantwoordelijk voor exploitatie, inzet personeel en dienstverlening voor alle sectoren.
. Periodiek (2 jaar) externe advies op exploitatie, management en functionaliteit stichting.
. Gemeente is verantwoordelijk voor bouw nieuwe sporthal.
. Onderzoek vestiging sporthal op locatie recreatiebad, dienstruimten combineren.
. Onderzoek ook bibliotheek + achteringang/studio 15 integreren in ontwikkellocatie met woningen.
. Exploitatietekorten opnieuw bepalen en aan financieel kader binden.
. Neem BTW effecten en mogelijkheden mee in beschouwing.

Proces

. Neem op korte termijn een besluit over het verlaten van de integrale aanpak, zodat per onderdeel verder voortgang geboekt kan worden.
. Vorm een koepelbestuur voor alle accommodaties, zodat er een duidelijke gesprekspartner komt.
. Stel een onderhoudsprogramma en financieel kader vast na overleg met koepelbestuur.


6 april 2006


---- --
Verklaring

Han Koevoets en Gert Kwakernaak zijn door informateur Martin Kromwijk gevraagd om te adviseren over de accommodatieproblematiek in Bodegraven. Zij hebben daarvoor dikke dossiers gelezen en hebben gesproken met de besturen van het zwembad, het Evertshuis en de sportzalen. Daarnaast is met iedere politieke partij in Bodegraven gesproken. Koevoets en Kwakernaak zijn onder de indruk van de zorgvuldigheid die betracht is bij het behandelen van dit dossier de laatste jaren. In een relatief kort tijdbestek van 3 jaar is een complexe ontwikkeling met betrekking tot het gezond maken van de accommodaties opgezet. Daarbij is steeds rekening gehouden met de tijdsdruk, de klemmende financiële kaders, de opinie van de burgers, de inbreng van de verschillende organisaties en de gemeenteraad. Zowel het college als de betrokken ambtenaren verdienen hiervoor een compliment.

De gemeente heeft de laatste jaren gewerkt aan een integrale aanpak. Ontwikkeling van woningbouwlocaties, sanering van achterstallig onderhoud bij het zwembad, de exploitatie van het Evertshuis en andere zaken worden daarbij in één grote aanbesteding door een marktpartij overgenomen. Die aanpak heeft volgens hen te veel nadelen en risico's. Belangrijk onderdeel van het advies voor het nieuwe college van B&W is om die aanpak te verlaten, door een knip in afzonderlijke onderdelen. Volgens het advies bepaalt de gemeente de omvang van de voorzieningen, zoals het zwembad, en is de gemeente verantwoordelijk voor het groot onderhoud en de exploitatiesubsidies. De besturen van het zwembad, de binnensport en het Evertshuis dragen verantwoordelijkheid voor de exploitatie binnen de subsidie die de gemeente beschikbaar stelt. Koevoets en Kwakernaak doen de suggestie om te werken naar één koepelstichting voor een efficiënte en professionele exploitatie.

6 april 2006


---- --
Raadsprogramma

2006 - 2010

"Samen werken aan een mooi dorp"

Datum : 27 April 2006

RAADSPROGRAMMA 2006 - 2010

"Samen werken aan een mooi dorp"

Uitdagingen

In de raadsperiode 2006 - 2010 staat de gemeente Bodegraven voor belangrijke uitdagingen. Zij zal niet alleen de gevolgen van de overdracht van centrale overheidstaken aan het lokale bestuur dan wel de uitvoering van centrale regelgeving in goede banen moeten leiden, maar dient bovendien vorm te geven aan de eigen autonome ontwikkelingen. Dit allemaal om het leef- en woonklimaat voor de burger in gunstige zin verder te ontwikkelen.

Verantwoordelijkheid

De Raad heeft daarbij een eigen verantwoordelijkheid. Op grond van de Wet Dualisering Gemeentebestuur van 7 maart 2002 is de bestuurlijke verhouding tussen de Raad en het College van B&W namelijk ingrijpend veranderd. Deze regeling verandert de verdeling van bevoegdheden en posities binnen het Gemeentebestuur.

Verkiezingsprogramma's

De Raad zal als algemeen bestuur vorm geven aan deze bestuurlijke vernieuwing. Zij zal daartoe een raadsprogramma vaststellen op basis van de verschillende verkiezings-programma's. Deze kaderstelling betekent dat de Raad van tevoren vaststelt wat de doelstellingen moeten zijn van bepaald beleid. Het College van B&W zorgt voor de uitvoering van het beleid binnen deze kaders.

Collegeprogramma

Op basis van het vastgestelde raadsprogramma vormt de Raad een College van B&W. Dit College schrijft vervolgens een collegeprogramma. Hierin staan in elk geval de punten uit het raadsprogramma, waardoor het een uitvoeringsprogramma wordt. Daarnaast vermeldt het College de punten die de komende vier jaar moeten worden opgepakt, maar waar de Raad niet over gaat of minder belang aan hecht.

Dualisme

Dit dualisme versterkt de relatie tussen gemeentebestuur en burgers. Het bestuur moet, gebruik makend van kennis en inbreng vanuit de Bodegraafse samenleving, in een op hoofdlijnen te voeren openbaar debat, verdere accenten aanbrengen in de ruimtelijke- en sociale structuur in onze gemeente waar het goed toeven moet zijn.

HOOFDLIJNEN


1 RUIMTELIJK KADER

Condities scheppen

In de komende 30 jaar zal de druk op het ruimtegebruik in de Deltametropool toenemen. De voorheen restrictieve beleidskaders ten aanzien van het Groene Hart zijn de afgelopen raadsperiode min of meer onderhevig geweest aan versoepeling, hetgeen de gemeente Bodegraven de mogelijkheid biedt om zelf kaders te formuleren en de condities te scheppen voor de ruimtelijke inrichting op weg naar 2010 - 2020.

Woonbehoefte

In het buitengebied wordt de ontwikkeling gecontinueerd op basis van de prioriteiten bij de agrarische functie, natuurbeheer, het ontwikkelen van natuurwaarden, toerisme en recreatie. Bij de woningbouw zal door middel van het inbreiden een evenwicht gevonden moeten worden tussen de noodzaak om méér groenvoorzieningen te realiseren en de noodzaak om aan de benodigde lokale woningbehoefte te voldoen. Deze woonbehoefte wordt gebaseerd op de laatste gegevens van landelijke en lokale demografische- en economische ontwikkelingen. Het beleid zal gericht zijn op de verbetering van de doorstroming op de woningmarkt, de realisering van woonruimte voor starters en levensloopbestendige woningen in woonzorgcentra voor senioren. Met de woningstichting Mozaïek Wonen zullen jaarlijks concrete afspraken worden gemaakt over het bestemmen van een groot deel van de vrijkomende goedkope woningen voor jongeren (zgn. "labelen van woningen").

Oude Rijnzone

De ruimtelijke ontwikkeling aan de Oude Rijnzone zal in bestuurlijke zin kritisch gevolgd worden. Uitbreiding van het aantal plannen om nieuwbouw in Nieuwerbrug te realiseren wordt niet gestimuleerd. Het gebied ten oosten van de nieuwe wijk Weideveld I wordt voorlopig voor toekomstige beperkte uitbreiding gereserveerd, in afwachting van de uitkomsten van het onderzoek naar de noodzaak en wenselijkheid daarvan. Grootschalige uitbreiding van het woningareaal zal zo mogelijk eerst plaats moeten hebben door een voortvarende ontwikkeling van het project "Schuitema-II" in de Dronenwijk. Uitbreiding van bedrijventerreinen naar het oosten toe langs de A12 zal geen prioriteit hebben. De bestaande bedrijventerreinen zullen eerst gerevitaliseerd moeten worden. De mogelijkheden hiertoe worden in samenwerking met het bedrijfsleven in kaart gebracht.

Openbaar vervoer

Bodegraven is gelegen in het landelijke Groene Hart aan belangrijke verkeersaders. De A12 en de N11 bieden het lokale bedrijfsleven de mogelijkheid om zich verder te ontwikkelen. De openbaar vervoersvoorzieningen zijn echter verslechterd. Voorkomen moet worden dat de bereikbaarheid van Bodegraven nog nijpender wordt. Er wordt actief ingezet op de realisering van een adequaat OV-netwerk, waar het Collectief Vraagafhankelijk Vervoer (verder: CVV) en de buurtbus integraal onderdeel van uitmaken. Bovendien zullen de mogelijkheden worden gestimuleerd om te komen tot realisatie van een lightrailverbinding of andere alternatieven, zoals de sprinter of een tram tussen Woerden en Alphen aan den Rijn met daarbij halteplaatsen (stations) in alle kernen.

Verkeersstructuur

Het leidende principe in de verkeersstructuur van het dorp, is het autoluw maken van het centrum. De evaluatie van het vastgestelde Verkeerscirculatieplan moet uitsluitsel geven of de inmiddels genomen maatregelen aan dat uitgangspunt dienstig zijn geweest. Ontwikkelingen in het kader van de herinrichting van het zuidelijke deel van het centrum moeten passen in de gewenste verkeersstructuur. De ontwikkeling van de omgeving van het station zal daar integraal onderdeel van zijn.

Verkeersveiligheid

De verkeersveiligheid voor fietsers en (kleine) voetgangers, met name bij de scholen, wordt verbeterd door verkeers- en snelheidsremmende maatregelen. Voor Nieuwerbrug moeten maatregelen op korte termijn leiden tot de vermindering van het sluipverkeer. Aangezien Woerden primair daarin een verantwoordelijkheid heeft zal het doortrekken van de Molendijk geen prioriteit hebben. Teneinde de autonome verkeersontwikkelingen in de naaste toekomst beter te reguleren, zal de wenselijkheid en de haalbaarheid van de realisering van een parallelweg langs de A12 onderzocht worden. Daartoe zullen verdere ontwikkelingen in gang gezet worden.


2 SOCIAAL KADER

Voorzieningen

Vanuit het zorgzame en leefbare karakter van ons dorp draagt Bodegraven zorg voor een goed sociaal beleid met bijbehorende voorzieningen. Met de invoering van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (verder: WMO) gaat de gemeente steeds meer bepalen hoe invulling gegeven wordt aan zorg en welzijn. Voor sommige doelgroepen is een extra ondersteuning nodig. Voor jongeren, senioren, mensen met een beperking, inwoners die van een uitkering afhankelijk zijn en vluchtelingen zullen extra accenten in het beleid nodig zijn. Volgende op de in te voeren WMO zal bezien worden of een gelijkschakeling tussen de gebruiker van het CVV en degene die is aangewezen op eigen aangepast vervoer mogelijk is. In dit kader zal tenslotte de introductie van een Persoonsgebonden Budget in de ruimste zin des woords meegenomen worden.

Senioren

De beschikbaarheid van zorg wordt uitgebreid en moet voor de gebruikers toegankelijk zijn. Senioren zullen - met behoud van hun autonomie en met ondersteuning waar dat nodig is - een gelijkwaardige, volwaardige en geïntegreerde plaats in de samenleving moeten hebben.

Pact van Savelberg

Er zal een zorgvuldige balans gezocht moeten worden tussen de aspecten "zelfstandig blijven wonen", het "tegengaan van vereenzaming" en "voldoende zorg en hulpverlening". Door het verrichten van vrijwilligerswerk en andere activiteiten worden senioren dichter betrokken rden s en tot gecreerd wordenbij de samenleving. Parallel aan de ontwikkelingen in de WMO zal het Pact van Savelberg uitgevoerd worden.

Open en actief beleid

De gemeente organiseert een "periodiek beraad" van partijen die bij het sociale kader betrokken zijn. Een open en actieve gemeente stimuleert, coördineert, bundelt, en regisseert de initiatieven binnen onze samenleving die het sociale leefklimaat verbeteren.

Accommodatiebeleid
De adviescommissie "Sociale Infrastructuur" heeft bij haar rapportage een richting gegeven voor de oplossing van het accommodatiebeleid. De aanbevolen richting wordt gesteund. Teneinde voortgang te boeken per onderdeel van het accommodatiebeleid dient op korte termijn de gekozen integrale aanpak van de accommodatieproblematiek verlaten te worden. Uitgangspunt is dat de gemeente de omvang van de voorzieningen bepaalt. Daartoe zal in ieder geval de gemeente verantwoordelijk moeten zijn voor zowel de ontwikkelingslocaties als de vaststelling van een meerjaren onderhouds- en vervangingsplan voor de accommodaties. Voor de financiering zal daarvoor niet alleen de opbrengsten van de diverse ontwikkellocaties aangewend moeten worden doch eveneens de bij motie ten behoeve van maatschappelijke en welzijnsdoeleinden geoormerkte E 500.000,- aan exploitatieopbrengst van Rijnhoek. Een op te richten koepelstichting is verantwoordelijk voor de exploitatie, de inzet van het personeel en de dienstverlening voor alle sectoren. Afgezien wordt om de integrale activiteiten van de betreffende accommodaties bij één private commerciële marktpartij onder te brengen.

Subsidieafspraken

De verenigingen en instellingen spelen een belangrijke rol in de Bodegraafse samenleving en dat moet zo blijven. Teneinde continuïteit in het voortbestaan bij de partners te verbeteren zullen na de evaluatie van de Algemene Subsidieverordening de subsidieafspraken voor (sport-)verenigingen en instellingen voor meerdere jaren vastgelegd worden.

Arbeidsmarktbeleid

Werk en inkomen zijn belangrijke factoren om het leven vorm te geven. Steeds zullen er inwoners zijn die (tijdelijk) geen werk hebben en een beroep moeten doen op een uitkering. De gemeente zal inzetten op een stimulerend en actief arbeidsmarktbeleid. Uitstroom naar regulier werk staat voorop, maar ook vrijwilligerswerk kan participatie in de samenleving bevorderen.

Opleidingstrajecten

Bijstand moet naar degenen die het echt nodig hebben. Jongeren tot 27 jaar krijgen werk aangeboden of, wanneer een beroepsopleiding ontbreekt, een opleidingstraject, zodat zij over een startkwalificatie voor de arbeidsmarkt beschikken. Alleenstaande ouders met kinderen krijgen mogelijkheden tot werk, ontplooiing en scholing, waarbij een goede kinderopvang randvoorwaarde is. Belangrijke factoren zijn daarbij het samenspel met het lokale en regionale bedrijfsleven. Steeds vaker komen mensen met de laagste inkomens in (financiële) problemen. De gemeente heeft verschillende mogelijkheden om op dit terrein eigen beleid te voeren. Het integraal beleid in het kader van de bijzondere bijstand, kwijtschelding van gemeentelijke heffingen en (preventief en curatief) schuldhulpverlening wordt hierop afgestemd.

Hoogwaardige werkgelegenheid

Economische ontwikkelingen, in haar samenhang tussen wonen, werken en recreëren, zijn belangrijk om onze kernen leefbaar te houden. Aantrekkelijke bedrijventerreinen en een actief vestigingsklimaat bieden kansen om werkgelegenheid aan te trekken en te behouden. Daarbij moeten bedrijven qua karakter van bedrijfsuitoefening passen in het Groene Hart en haar milieukwetsbare omgeving. Er wordt een pakket van stimulerende maatregelen ontwikkeld voor startende ondernemers, met name op het gebied van hoogwaardige werkgelegenheid. Bovendien zal de gemeente méér doen aan het promoten van activiteiten en evenementen.

Multiculturele samenleving

De multiculturele aspecten van onze samenleving vragen aandacht. De betrokkenheid van alle mensen draagt bij aan een geslaagde deelname aan onze samenleving. Om de verdere integratie te bevorderen zal, in samenwerking met vertegenwoordigers van de allochtone bevolking, een inventarisatie in (taal-) achterstand bij allochtonen en de daaruit voortvloeiende maatregelen genomen worden. Bovendien zal met vertegenwoordigers van de allochtone bevolking actief gezocht worden naar een geschikte nieuwbouwlocatie voor een moskee. De mogelijkheden voor jaarlijks terugkerende multiculturele evenementen worden onderzocht.

Jeugd

Jongeren zijn op allerlei terreinen in onze samenleving actief. De Jeugdraad moet verder ontwikkeld en uitgebouwd worden tot een serieus adviesorgaan voor de gemeenteraad. Er dient zorggedragen te worden voor voldoende mogelijkheden om sportief en cultureel actief te zijn, waarmee kinderen en jongeren zich aangemoedigd weten. Verder zal door het opzetten van een sluitend netwerk, de preventieve en curatieve jeugdzorg verder ontwikkeld moeten worden. Professionele begeleiding voor de jongeren en brede steun voor de vrijwilligers in deze sector moeten zorgen dat niet alleen problemen bij jongeren snel onderkend en aangepakt worden, maar er ook kansen gecreëerd worden.

School als spil

Scholen dragen in belangrijke mate bij aan de psychische, sociale en lichamelijke ontwikkeling van kinderen. In de schoolplannen zal, na afstemming met de samenwerkende partners, ieders rol beschreven worden op het gebied van buitenschoolse opvang, zorg, cultuur en sport (de brede schoolgedachte). De school zal meer de spil worden van waaruit voorzieningen voor de jeugd worden gerealiseerd. In de plannen wordt beschreven hoe resultaten geoptimaliseerd kunnen worden. De gemeente vervult een regierol in deze ontwikkeling.


3 SAMENHANG SOCIAAL & RUIMTELIJK KADER

Normen en waarden

De samenhang tussen het sociaal en het ruimtelijk kader wordt duidelijk in beeld gebracht. Bodegraven moet in deze landelijke omgeving zijn karakteristiek behouden met haar geëigende culturen. Het bestuur zet in op een breed (veiligheids-)beleid waarbij niet alleen aandacht wordt geschonken aan de handhaving van normen en waarden, maar ook aan de noodzakelijke aanpassingen in het groenbeheer, het actief aanpakken van (kleinschalig) vandalisme, zwerfvuil en het realiseren van voldoende openbare verlichting nabij de woonomgeving of zorgdragen voor preventieve voorzieningen in de bouw. Een integraal beleid gericht op de verbetering van de leefbaarheid in de drie kernen en op een verbetering van de veiligheid.

Sociale cohesie

Doel is dat iedereen binnen onze gemeenschap weer het gevoel krijgt erbij te horen. Zo'n woonomgeving biedt ruimte voor de jeugd maar is ook begaanbaar voor ouderen. Teneinde de sociale cohesie te intensiveren zal de gemeente initiatieven stimuleren waarin door de bewoners zelf buurten en straten opgeknapt worden in samenspraak met de wijkteams.

Toezicht

Overlast en vandalisme kunnen eenvoudig worden gemeld (anoniem) door een centraal (gratis) telefoonnummer te bellen. Afspraken over de afhandeling hiervan worden aangescherpt. Hierbij past niet alleen een zichtbare politie, maar ook een buitengewoon opsporingsambtenaar die, naast zijn toezichthoudende taak, ook een "oog- en oorfunctie" heeft ten behoeve van de "sterke arm". In het licht van de Wet Bestuurlijke Boeten zal uitbreiding van diens taken voor de hand liggen.

Kerkdorp Bodegraven

Bodegraven moet in een landelijke omgeving een kerkdorp blijven in het Groene Hart. Er staan veel bouwplannen op stapel of zijn in ontwikkeling. Deze plannen bepalen voor de komende dertig tot veertig jaren ons dorp. Hoger bouwen past niet in bestaande bebouwing. Bij het vaststellen van bouwplannen moeten de bestaande richtlijnen van bestemmings-plannen gebruikt worden. Burgers krijgen een structurele inbreng bij de inrichting van het dorp.

Duurzaamheid

Het milieu verdient onze aandacht. Klimaatverandering staat hoog op de politieke agenda. Dit vraagt van iedereen een actieve houding. Het aspect "duurzaamheid" zal een integraal onderdeel uitmaken bij de ontwikkeling van gemeentelijk beleid. Daartoe zal een nader onderzoek naar de invoering van een lokale "Duurzaamheidmeter" ingesteld worden. De lokale score op deze meter moet substantieel verbeteren. Duurzaam wonen zal bevorderd worden door een optimaal gebruik van alternatieve energiebronnen.

Afvalscheiding

De landelijke normen voor afvalscheiding moeten worden gehaald door intensieve begeleiding, voorlichting en extra mogelijkheden voor het scheiden van afval. Een aanmerkelijk hoger scheidingsresultaat dan de landelijke norm is echter een gezamenlijk streven. Dit moet wel bereikt worden zonder kostenverhoging naar de burgers toe.

Ecologische zone

In samenspraak met agrariërs en omwonenden zal een ruime ecologische zone ontwikkeld worden. Bij de inrichting van de kernen wordt voldoende ruimte gecreëerd voor "water."


4 BESTUURLIJK KADER

Projectorganisatie

De Raad, het College van B&W en de ambtelijke organisatie staan ten dienste van de bewoners van Bodegraven. De burgers zijn de klanten die vragen om een open, transparante, serviceverlenende en interactieve houding. De ambtelijke organisatie zal, om hieraan te kunnen voldoen en om vorm te geven aan een integrale benadering van de beleidsontwikkeling en -uitvoering, zich verder ontwikkelen tot een projectorganisatie. Daarmee kan de kwaliteit van de dienstverlening verhoogd worden en kunnen kosten-reductie, flexibiliteit en kortere behandeltijden worden gerealiseerd. De verantwoordelijkheid voor een project zal steeds bij één wethouder gelegd worden.

Preadvies "Vernieuwend vergaderen"

De werkwijze van de Raad en de Raadsadviescommissies zijn in het kader van de gewenste dualisering aan een voortvarende vernieuwing toe. De vorige Raad heeft in het Preadvies "Vernieuwend vergaderen" een aanbeveling gedaan voor een oplossingrichting. Dit Preadvies wordt overgenomen, met dien verstande dat daarvan voor het zomerreces 2006 een concrete uitwerking plaatsheeft. Aanvang moet worden gemaakt met de vorming van een strategische raadsagenda die samengesteld wordt binnen ieders eigen verantwoordelijkheden in wisselwerking tussen Raad en College. Vooralsnog zal de Raad drie Raadsadviescommissies kennen.

Betrokkenheid burger

Tengevolge van de Wet Dualisering Gemeentebestuur zal de burger de nadrukkelijke ruimte geboden worden om vroegtijdig betrokken te zijn tijdens een openbaar debat bij de besluitvorming inzake de inrichting van hun eigen leefomgeving. In voorkomende gevallen kan de burger ook gebruik maken van het Burgerinitiatief.

Screenen regelgeving

Ook door betere communicatie komt de gemeente tegemoet aan het verlangen naar meer openheid. Instrumenten die daaraan bijdragen zijn: het geven van (ongevraagde) informatie, het houden van enquêtes, intensivering van de wijkbezoeken en het meten van de klanttevredenheid over de dienstverlening door de gemeente. Een goede digitale dienstverlening (elektronisch loket en spreekuur) en digitale afhandeling van aanvragen in de breedste zin des woords worden verder ontwikkeld. De regelgeving wordt gescreend op functionaliteit en waar nodig geschrapt. Een en ander moet leiden tot een daadkrachtiger opereren en kortere besluitvormingsprocessen.

Wijkteams

De betrokkenheid van de bewoners bij hun eigen wijk en leefomgeving zal verder bevorderd worden. Met het wijkbeheer hebben de inwoners ook op indirecte wijze invloed op de ontwikkeling van de eigen woonomgeving. De professionalisering van de wijkteams zal verder in goed overleg vormgegeven worden.

Intergemeentelijke samenwerking

Bodegraven staat niet op zichzelf. Nochtans zal de eigen identiteit van onze leef-gemeenschap met haar kleine kernen behouden moeten blijven. De vraag om bestuurlijke samenwerking binnen de regio wordt steeds groter. De (vele) intergemeentelijke samenwerkingsvormen zullen op hun mérites worden bezien en zonodig zal naar effectievere en efficiëntere alternatieven worden omgezien. Met de gemeente Reeuwijk wordt geleidelijk aan steeds meer samengewerkt. Samenwerking moet leiden tot een verhoging van de kwaliteit in de dienstverlening jegens de inwoners en tot kostenreductie. In deze periode zullen meetbare resultaten zichtbaar moeten worden.

Financiën

De financiële positie van de gemeente Bodegraven staat onder grote druk. Steeds moeilijker is het evenwicht te realiseren tussen inkomsten en uitgaven. De burgers van Bodegraven hebben recht op een transparante verantwoording van het beheer van de gemeenschaps-middelen. Het streven is om de verhoging van de heffingen te beperken. Voor wat betreft de in rekening te brengen leges zal onderzoek moeten uitwijzen of regionale afstemming daarvan mogelijk is. Het beleid met betrekking tot de tarifering van de afvalstoffenheffing en de rioolrechten zal niet gewijzigd worden. De weerstandscapaciteit zal op realistisch niveau gebracht moeten worden.

Meerjarenplanning

De budgettaire ruimte wordt voor een groot gedeelte bepaald door landelijke ontwikkelingen. Teneinde continuïteit te krijgen in de meerjarenplanning bij een aantal beleidstaken heeft de gemeente een voorziening of een reserve getroffen. Onderzoek moet op korte termijn uitwijzen of er mogelijkheden zijn om ook op het gebied van welzijn een voorziening te treffen en financiële mee- en tegenvallers over alle beleidsterreinen te spreiden.

"Samen werken aan een mooi dorp"


---- --
"BETER BODEGRAVEN"

secretariaat:
G.J. Rodenburg
Koninginneweg 111
2411 XM Bodegraven

RABO rek. : 39.88.14.325

E-mail : info@beterbodegraven.nl

jaap.arens@beterbodegraven.nl

Url : www.beterbodegraven.nl