Treinen rijden vier keer per uur in 2008
18-4-2006 -
- Gezamenlijk persbericht - Regio Utrecht en NS verbeteren reistijd op
Randstadprojecttraject Breukelen - Utrecht
Op 18 april 2006 ondertekenen NS en de regio Utrecht een overeenkomst
over een hogere treinfrequentie op het Randstadspoortraject
Breukelen-Utrecht Centraal. Vanaf december 2008 rijden de treinen op
dit traject vier keer per uur. Met de overeenkomst wil de regio
Utrecht het gebruik van de trein tussen Breukelen en Utrecht
stimuleren, door onder andere buslijnen en spoorvervoer op elkaar aan
te laten sluiten.
Herman van Tongeren (NS):" Het is uniek dat de regio en NS zo
intensief hebben samengewerkt aan een gekoppeld openbaar
vervoernetwerk. De frequentieverhoging van twee naar vier keer per uur
past daar binnen. De onconventionele samenwerking voor het trajecten
Breukelen-Utrecht belooft veel goeds voor de uitrol van het hele
Randstadspoor."
Ger Mik (Provincie Utrecht): "In de geschiedenis van Randstadspoor is
dit een bijzondere mijlpaal. Op de eerste plaats kunnen de reizigers
binnenkort sneller per trein reizen tussen Breukelen en Utrecht.
Daarmee wordt het concept van Randstadspoor nu ook echt realiteit. We
sluiten bovendien de buslijnen aan op de nieuwe dienstregeling van NS.
Per saldo kunnen daardoor nog meer mensen gebruikmaken van snel
openbaar vervoer richting Utrecht. Openbaar vervoer gaan we steeds
breder zien, met alle voordelen van dien!"
Aan de totstandkoming van deze afspraak ging een periode van veel
rekenwerk en intensief overleg vooraf. De regio Utrecht wil namelijk
dat passagiers nooit meer dan een kwartier op een trein hoeven te
wachten. NS wil geen onrendabele treindienst. De discussie spitste
zich toe op de vraag of er voldoende reizigers te vinden waren, om een
verhoging van de treinfrequentie te rechtvaardigen. De regio was
daarover optimistischer dan NS.
Nu is afgesproken dat de regio het gebruik van de trein tussen
Breukelen en Utrecht CS zal stimuleren, onder meer door het busnet
rond Maarssen en Breukelen aan te laten sluiten op de treindiensten.
Met een eenmalige financiële bijdrage betaalt de regio mee aan de
frequentieverhoging. De reistijd op dit traject wordt met deze
afspraken beduidend korter. NS zal de treinen ook laten stoppen op het
nog te bouwen station Lage Weide, onder voorwaarde dat er voldoende
trajectabonnementen door het bedrijfsleven aldaar worden verkocht.
Feiten en cijfers
· Vanaf 2008 laat NS vier keer per uur treinen rijden tussen Breukelen
en Utrecht Centraal.
· De frequentieverhoging geldt voor werkdagen, tussen 7.00 en 20.00
uur.
· Om de frequentieverhoging mogelijk te maken wordt bij Breukelen een
keervoorziening voor de treinen gemaakt. Dat kan pas als de
spoorverdubbeling op dit traject klaar is, vanaf eind 2008.
· De regio Utrecht past het busnet vanaf 2008 aan. Buslijnen gaan
aansluiten op de stations Breukelen en Maarssen. De reistijd wordt
hierdoor beduidend korter.
· NS laat de treinen stoppen op het nog te bouwen station Lage Weide,
onder voorwaarde dat er voldoende trajectkaarten worden verkocht.
· Provincie en BRU werken komend jaar aan de veranderingen in het
busnet, en de bijbehorende nieuwe concessies voor busvervoerders.
· De regio Utrecht (Provincie en Bestuur Regio Utrecht) betalen NS een
eenmalige vergoeding als tegemoetkoming in de kosten van deze
frequentieverhoging, voor een periode van zes jaar (2009 - 2015).
· Provincie en BRU betalen dit bedrag vanuit de beschikbare
OV-subsidies (de zogenaamde BDU-gelden voor openbaar vervoer).
Noot voor de media,
Provincie Utrecht