Provincie Utrecht

Treinen rijden vier keer per uur in 2008

18-4-2006 -


- Gezamenlijk persbericht - Regio Utrecht en NS verbeteren reistijd op Randstadprojecttraject Breukelen - Utrecht

Op 18 april 2006 ondertekenen NS en de regio Utrecht een overeenkomst over een hogere treinfrequentie op het Randstadspoortraject Breukelen-Utrecht Centraal. Vanaf december 2008 rijden de treinen op dit traject vier keer per uur. Met de overeenkomst wil de regio Utrecht het gebruik van de trein tussen Breukelen en Utrecht stimuleren, door onder andere buslijnen en spoorvervoer op elkaar aan te laten sluiten.

Herman van Tongeren (NS):" Het is uniek dat de regio en NS zo intensief hebben samengewerkt aan een gekoppeld openbaar vervoernetwerk. De frequentieverhoging van twee naar vier keer per uur past daar binnen. De onconventionele samenwerking voor het trajecten Breukelen-Utrecht belooft veel goeds voor de uitrol van het hele Randstadspoor."

Ger Mik (Provincie Utrecht): "In de geschiedenis van Randstadspoor is dit een bijzondere mijlpaal. Op de eerste plaats kunnen de reizigers binnenkort sneller per trein reizen tussen Breukelen en Utrecht. Daarmee wordt het concept van Randstadspoor nu ook echt realiteit. We sluiten bovendien de buslijnen aan op de nieuwe dienstregeling van NS. Per saldo kunnen daardoor nog meer mensen gebruikmaken van snel openbaar vervoer richting Utrecht. Openbaar vervoer gaan we steeds breder zien, met alle voordelen van dien!"

Aan de totstandkoming van deze afspraak ging een periode van veel rekenwerk en intensief overleg vooraf. De regio Utrecht wil namelijk dat passagiers nooit meer dan een kwartier op een trein hoeven te wachten. NS wil geen onrendabele treindienst. De discussie spitste zich toe op de vraag of er voldoende reizigers te vinden waren, om een verhoging van de treinfrequentie te rechtvaardigen. De regio was daarover optimistischer dan NS.

Nu is afgesproken dat de regio het gebruik van de trein tussen Breukelen en Utrecht CS zal stimuleren, onder meer door het busnet rond Maarssen en Breukelen aan te laten sluiten op de treindiensten. Met een eenmalige financiële bijdrage betaalt de regio mee aan de frequentieverhoging. De reistijd op dit traject wordt met deze afspraken beduidend korter. NS zal de treinen ook laten stoppen op het nog te bouwen station Lage Weide, onder voorwaarde dat er voldoende trajectabonnementen door het bedrijfsleven aldaar worden verkocht.

Feiten en cijfers
· Vanaf 2008 laat NS vier keer per uur treinen rijden tussen Breukelen en Utrecht Centraal.
· De frequentieverhoging geldt voor werkdagen, tussen 7.00 en 20.00 uur.
· Om de frequentieverhoging mogelijk te maken wordt bij Breukelen een keervoorziening voor de treinen gemaakt. Dat kan pas als de spoorverdubbeling op dit traject klaar is, vanaf eind 2008. · De regio Utrecht past het busnet vanaf 2008 aan. Buslijnen gaan aansluiten op de stations Breukelen en Maarssen. De reistijd wordt hierdoor beduidend korter.
· NS laat de treinen stoppen op het nog te bouwen station Lage Weide, onder voorwaarde dat er voldoende trajectkaarten worden verkocht. · Provincie en BRU werken komend jaar aan de veranderingen in het busnet, en de bijbehorende nieuwe concessies voor busvervoerders. · De regio Utrecht (Provincie en Bestuur Regio Utrecht) betalen NS een eenmalige vergoeding als tegemoetkoming in de kosten van deze frequentieverhoging, voor een periode van zes jaar (2009 - 2015). · Provincie en BRU betalen dit bedrag vanuit de beschikbare OV-subsidies (de zogenaamde BDU-gelden voor openbaar vervoer).

Noot voor de media,