Politie Limburg-Noord

Brandstichting flitspaal in Baarlo

Datum: 18-04-2006
Tijd bericht: 16:50
Plaats: Baarlo
De politie heeft in de nacht van maandag op dinsdag om 01.35 uur de melding binnengekregen dat de flitspaal op de Napoleonsweg bij Baarlo in brand stond. Controle van een technisch medewerker van het Verkeershandhavingsteam wees uit dat in ieder geval de behuizing van de camera schade heeft opgelopen. Ook de bedrading van de installatie is bij de brand vernield. Nader onderzoek van de paal en de behuizing van de camera erin, gaf aan dat er diverse onderdelen van de camera zijn verbrand of aangetast door roet, maar de film erin geen noemenswaardige schade heeft opgelopen. Deze kan nog wel worden ontwikkeld.
De schade aan de paal en de camera wordt in ieder geval geschat op ongeveer 10.000 tot 15.000 euro.

Snelheid en remweg
Intensieve verkeerscontroles zijn gericht op veiliger weggedrag, minder ongelukken en minder files. Daarom controleert de politie vooral op plekken waar er veel ongevallen gebeuren. Snelheid kan het verschil uitmaken tussen leven en dood. Voor automobilisten is de kans op overlijden bij een aanrijding met een snelheid van 80 km/uur bijvoorbeeld al twintig keer groter dan bij een snelheid van 30 km/u.

Hoe harder je rijdt, hoe meer ruimte je nodig hebt om tot stilstand te komen. Een alerte en fitte bestuurder heeft gemiddeld een reactietijd van één seconde, maar ben je even niet 100% met je gedachten bij het verkeer, dan is je reactietijd veel langer. Al die tijd reageer je niet en heb je nog steeds je voet op het gaspedaal. Bij een snelheid van 50 km/uur leg je bijvoorbeeld al ten minste 14 meter af voor je kunt reageren. Na die ene reactieseconde, begin je met remmen. Hoe goed een auto ook remt, hoe hard je het pedaal ook indrukt en hoe prima het ABS ook ingrijpt - een auto heeft nou eenmaal een bepaalde afstand nodig om tot stilstand te komen. In deze tabel zie je wat gemiddelden (bij normaal wegdek en goed weer; bij slecht wegdek en slechte weersomstandigheden is de remafstand langer):

km./uur meters/sec. remweg stopafstand 50 13,9 12 m 26 m
60 16,7 17,4 m 34 m
80 22,2 30,8 m 53 m
90 25 39 m 64 m
120 33,3 69,3 m 104 m

Kortom, je legt heel wat meters af voor je daadwerkelijk stilstaat. Zelfs als je maar 36 km/uur rijdt, heb je al zo'n 15 meter nodig om tot stilstand te komen. Immers, tijdens je reactieseconde leg je al 10 meter af en dan heeft je auto nog een paar meter nodig om tot stilstand te komen. En rijd je 130, dan heb je bijna 120 meter nodig om stil te staan - ongeveer de lengte van 30 personenauto's achter elkaar.