Gemeente Rotterdam

Nr. 91
18 april 2006

Onderzoek naar lesactiviteiten Othman Moskee afgerond

Moskee stelt zich open voor buitenwereld

De Othman Moskee in Rotterdam stelt zich meer open voor de buitenwereld. De moskee in Crooswijk gaat leraren bijscholen, lesmateriaal verbeteren, samenwerken met basisscholen in de omgeving en meer met kinderen op pad, naar instellingen zoals musea. De Othman neemt daarmee de aanbevelingen over van het Verwey-Jonker Instituut. Dit instituut onderzocht naar aanleiding van twee incidenten de lesactiviteiten in de moskee.

Het Verwey-Jonker Instituut overhandigde het onderzoeksrapport dinsdag aan wethouder Leonard Geluk (Onderwijs en Integratie). De Othman moskee kwam in 2004 in het nieuws, omdat een onderwijzer een kind had geslagen. De betrokken onderwijzer werd ontslagen. Toenmalig wethouder Van der Tak verzocht het moskeebestuur maatregelen te nemen om herhaling te voorkomen. Desondanks ging vorig jaar opnieuw een leraar in de fout, waarop weer ontslag volgde. Het College besloot daarna een onafhankelijk onderzoek te laten doen.

Uniek onderzoek
Het bestuur van de Othman moskee liet het Verwey-Jonker Instituut, met medewerking van Forum, de lesactiviteiten in de moskee onderzoeken. De onderzoekers voerden gesprekken, bestudeerden lesmateriaal en volgden lessen. Uniek, want er is voor zover bekend elders nooit onderzoek gehouden naar lesactiviteiten binnen moskeeën. Het Verwey-Jonker Instituut onderzoekt ook in twee andere Rotterdamse moskeeën ter vergelijking het pedagogisch klimaat. De resultaten daarvan volgen binnenkort.

Onderwijs nog wel te verbeteren
In de Othman Moskee volgen 200 kinderen in het weekeinde vrijwillig Arabische les, koranles en islamitische educatie. Daarbij gebruiken de onderwijzers deels in Marokko en deels in Nederland ontwikkelde methoden en materialen. De leraren zijn vrijwilligers. Zij krijgen begeleiding vanuit een onderwijscommissie, maar dat gebeurt nu nog onregelmatig. Volgens het Verwey-Jonker Instituut moderniseert het onderwijs in de moskee de laatste jaren en is dit proces nog niet voltooid. Op dit moment is weinig meer te bespeuren van een eenzijdige gerichtheid op het memoriseren ('stampen') van kennis en een harde discipline. De omgang met kinderen en gedragsregulatie vindt op een milde manier plaats. Het vermanen van kinderen heeft echter weinig leerzaam effect en er is nauwelijks open interactie met de kinderen. Het Verwey-Jonker Instituut stelt vast dat ouders wel zeer betrokken zijn bij het moskeeonderwijs.

Het instituut doet vijf aanbevelingen:
1. samenwerking en uitwisseling met basisscholen: de moskee heeft groot bereik onder ouders, de scholen hebben kennis en faciliteiten waaraan de moskee behoefte heeft. 2. deskundigheidsbevordering leraren: extra scholing en intervisie 3. verbetering van het lesmateriaal, waarin het leven als moslim in een westers land een prominenter plaats heeft 4. meer buitenschoolse activiteiten
5. verbreding onderzoek naar andere moskeeën en steden

Het moskeebestuur neemt deze aanbevelingen over en erkent dat op pedagogisch gebied, en op het vlak van samenwerking met de buitenwereld en voorlichting aan de ouders nog het nodige valt te verbeteren. De gemeente Rotterdam vindt het van grote betekenis dat het bestuur de aanbevelingen onderschrijft. Wethouder Geluk zei te bekijken hoe de gemeente de Othman Moskee bij het uitvoeren van de aanbevelingen kan helpen.

noot voor de redactie/