Ingezonden persbericht


Persbericht

CDA maakt zich zorgen over verdwijnen wetenschapswinkels

De dreigende opheffing van de betáwetenschapswinkels in Groningen verontrust het CDA. Het CDA vindt dat de wetenschapswinkels een maatschappelijke meerwaarde hebben, omdat zij een brugfunctie vervullen tussen burger en universiteit en dat zij bijdragen aan de taak van universiteiten om kennis over te dragen aan de maatschappij. CDA tweede kamerlid mevrouw Joldersma heeft op 12 april jl. schriftelijk vragen gesteld aan de minister en staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.

Mevrouw Joldersma heeft de volgende vragen gesteld:


1. Heeft u kennis genomen van de berichten dat wetenschapswinkels op de universiteiten verdwijnen?


2. Deelt u de mening van de CDA-fractie dat wetenschapswinkels maatschappelijke meerwaarde hebben doordat zij een brugfunctie vervullen tussen burger en universiteit en student en bijdragen aan de taak van universiteiten om kennis over te dragen aan de maatschappij?


3. Klopt het dat het beantwoorden van vragen van burgers en maatschappelijke organisaties de universiteiten onvoldoende zichtbaar rendement oplevert en hoe verhoudt zich dat tot de visie van de regering dat wetenschappelijke onderzoek zowel economische als maatschappelijke meerwaarde moet hebben?


4. Deelt u de opvatting van de EU dat universiteiten in Europa de wetenschapswinkels moeten steunen en uitbreiden?


5. Welke mogelijkheden heeft u om universiteiten aan te spreken op hun taak van maatschappelijke kennisoverdracht en valorisatie?


6. Bent u bereid te stimuleren dat universiteiten investeren in wetenschapswinkels en kennisuitwisseling tussen studenten, maatschappelijke organisaties en docenten bevorderen en welke acties gaat u daartoe ondernemen?

Noot voor de Pers:

Voor meer informatie over de wetenschapswinkels bij de voorzitters: Dr. Annette Scheepstra, A.J.M.Scheepstra@rug.nl, 06-54658966, of Drs. Elise Kamphuis, E.kamphuis@rug.nl, 050-3637182 -----------------------
Trouw, 11 april 2006; NRC, 28 maart 2006


---- --