Amersfoort, 18 april 2006
ARCADIS wint derde prijs ontwikkelcompetitie A6-A9
ARCADIS en Buro Niek Roozen hebben de derde prijs gewonnen in
Ontwikkelcompetitie Planstudie Schiphol-Amsterdam- Almere (A6-A9) met
de inzending 'IJmeerverbinding, gefaseerd en hybride'. De prijsvraag
werd uitgeschreven door Rijkswaterstaat Diensten Noord-Holland en
IJsselmeergebied.
De inzending "IJmeerverbinding, gefaseerd en hybride" biedt een
integrale oplossing voor de mobiliteitsknelpunten op de corridor
Schiphol-Amsterdam-Almere. Het idee bestaat uit een groeimodel waarin
de kern wordt gevormd door een verbreding van het hoofdwegennet op de
corridor Schiphol-Amsterdam-Almere aangevuld met een ondergrondse
IJmeerverbinding waarin wegverkeer en openbaar vervoer worden
gebundeld.
De jury, onder leiding van Rob van Gijzel, schrijft in haar
juryrapport: "De sterke punten van de IJmeerverbinding, gefaseerd en
hybride, zitten met name in: de robuustheid van het netwerk en de
relatie die is gelegd met hoogwaardig openbaar vervoer, de goede
ecologische verbinding die kan worden gerealiseerd en de toegevoegde
waarde die kan worden behaald door het stimuleren van ruimtelijke
ontwikkelingen".
Door een slimme constructiekeuze is het mogelijk de IJmeerverbinding
eenvoudig uit te breiden. Daarnaast biedt de hybride uitvoering van de
tunnelbuisconstructie de mogelijkheid om de functie in de toekomst aan
te passen aan de daadwerkelijke behoefte: van spoorbus tot light train
en van wegverkeer tot metro. Met dit ontwerp ontstaat een
toekomstvaste, maatschappelijk verantwoorde oplossing. De
IJmeerverbinding is optimaal in het water inpasbaar, waarbij onder
andere eilanden worden gecreëerd ten behoeve van de
calamiteitenroutes. De aanleg van deze eilanden kan worden
gerealiseerd met het zand uit de sleuf van de tunnel en draagt bij aan
de kwaliteitsverbetering van de natuurwaarden in het IJmeer.
Zuidoost verbonden
Tevens heeft ARCADIS met de inzending 'Zuidoost verbonden' een nieuwe
inpassingsvariant aangedragen voor de inrichting van de
Gaasperdammerweg (A9) door Amsterdam Zuidoost. Met een verdiepte
aanleg van de Gaasperdammerweg gecombineerd met overkappingen, de
zogenaamde geperforeerde tunnel, wordt de barrièrewerking in de
stedelijke structuur opgeheven. De aldus vrijkomende ruimte in de
directe nabijheid is te benutten voor realisatie van stedelijke
functies.
De geperforeerde tunnel krijgt een zodanig ontwerp dat er geen sprake
is van een tunnelregime. Dit bespaart aanzienlijke kosten ten opzichte
van een echte tunnel. Uitgangspunt is dat de Gaasperdammerweg niet of
nauwelijks mag worden ervaren door de omwonenden.
Ondanks een goede beoordeling van de jury, is deze inzending niet met
een prijs bekroond.
Ontwikkelcompetitie A6-A9
De plannen voor het verbeteren van de bereikbaarheid op de corridor
Schiphol-Amsterdam-Almere richten zich op het verbeteren en verbreden
van de bestaande infrastructuur (Stroomlijnalternatief) of de aanleg
van een nieuwe verbinding tussen de A6 en de A9
(Verbindingsalternatief). Op diverse locaties stuiten deze plannen op
weerstand. Natuurwaarden worden bedreigd en woongebieden dreigen
belast te worden met een verdere toename van lucht- en geluidhinder.
Voorbeelden hiervan zijn het Naardermeer en het woongebied rondom de
Gaasperdammerweg (A9) in Amsterdam Zuidoost.
Eind juni 2006 zal het Kabinet een besluit nemen over de keuze tussen
de mogelijke alternatieven. Binnen deze alternatieven zijn
verschillende verkeerskundige- en inpassingsvarianten mogelijk. Door
middel van een ontwikkelcompetitie heeft Rijkswaterstaat
belangstellenden uitgenodigd om hun creativiteit en deskundigheid in
te zetten voor het ontwikkelen van nieuwe, dan wel verbeterde
inpassingsvarianten voor één of meer tracédelen van de planstudie.
Deze inspirerende vraag heeft geleid tot 20 zeer uiteenlopende
inzendingen.
Binnenkort zal Rijkswaterstaat beoordelen welke inzendingen geschikt
zijn om in het vervolg van de planstudie op te nemen. Deze beoordeling
staat los van de juryuitslag.
Perscontact
Arcadis NV