Arcadis NV

Amersfoort, 18 april 2006

ARCADIS wint derde prijs ontwikkelcompetitie A6-A9

ARCADIS en Buro Niek Roozen hebben de derde prijs gewonnen in Ontwikkelcompetitie Planstudie Schiphol-Amsterdam- Almere (A6-A9) met de inzending 'IJmeerverbinding, gefaseerd en hybride'. De prijsvraag werd uitgeschreven door Rijkswaterstaat Diensten Noord-Holland en IJsselmeergebied.

De inzending "IJmeerverbinding, gefaseerd en hybride" biedt een integrale oplossing voor de mobiliteitsknelpunten op de corridor Schiphol-Amsterdam-Almere. Het idee bestaat uit een groeimodel waarin de kern wordt gevormd door een verbreding van het hoofdwegennet op de corridor Schiphol-Amsterdam-Almere aangevuld met een ondergrondse IJmeerverbinding waarin wegverkeer en openbaar vervoer worden gebundeld.

De jury, onder leiding van Rob van Gijzel, schrijft in haar juryrapport: "De sterke punten van de IJmeerverbinding, gefaseerd en hybride, zitten met name in: de robuustheid van het netwerk en de relatie die is gelegd met hoogwaardig openbaar vervoer, de goede ecologische verbinding die kan worden gerealiseerd en de toegevoegde waarde die kan worden behaald door het stimuleren van ruimtelijke ontwikkelingen".

Door een slimme constructiekeuze is het mogelijk de IJmeerverbinding eenvoudig uit te breiden. Daarnaast biedt de hybride uitvoering van de tunnelbuisconstructie de mogelijkheid om de functie in de toekomst aan te passen aan de daadwerkelijke behoefte: van spoorbus tot light train en van wegverkeer tot metro. Met dit ontwerp ontstaat een toekomstvaste, maatschappelijk verantwoorde oplossing. De IJmeerverbinding is optimaal in het water inpasbaar, waarbij onder andere eilanden worden gecreëerd ten behoeve van de calamiteitenroutes. De aanleg van deze eilanden kan worden gerealiseerd met het zand uit de sleuf van de tunnel en draagt bij aan de kwaliteitsverbetering van de natuurwaarden in het IJmeer.

Zuidoost verbonden
Tevens heeft ARCADIS met de inzending 'Zuidoost verbonden' een nieuwe inpassingsvariant aangedragen voor de inrichting van de Gaasperdammerweg (A9) door Amsterdam Zuidoost. Met een verdiepte aanleg van de Gaasperdammerweg gecombineerd met overkappingen, de zogenaamde geperforeerde tunnel, wordt de barrièrewerking in de stedelijke structuur opgeheven. De aldus vrijkomende ruimte in de directe nabijheid is te benutten voor realisatie van stedelijke functies.

De geperforeerde tunnel krijgt een zodanig ontwerp dat er geen sprake is van een tunnelregime. Dit bespaart aanzienlijke kosten ten opzichte van een echte tunnel. Uitgangspunt is dat de Gaasperdammerweg niet of nauwelijks mag worden ervaren door de omwonenden.

Ondanks een goede beoordeling van de jury, is deze inzending niet met een prijs bekroond.

Ontwikkelcompetitie A6-A9
De plannen voor het verbeteren van de bereikbaarheid op de corridor Schiphol-Amsterdam-Almere richten zich op het verbeteren en verbreden van de bestaande infrastructuur (Stroomlijnalternatief) of de aanleg van een nieuwe verbinding tussen de A6 en de A9 (Verbindingsalternatief). Op diverse locaties stuiten deze plannen op weerstand. Natuurwaarden worden bedreigd en woongebieden dreigen belast te worden met een verdere toename van lucht- en geluidhinder. Voorbeelden hiervan zijn het Naardermeer en het woongebied rondom de Gaasperdammerweg (A9) in Amsterdam Zuidoost.

Eind juni 2006 zal het Kabinet een besluit nemen over de keuze tussen de mogelijke alternatieven. Binnen deze alternatieven zijn verschillende verkeerskundige- en inpassingsvarianten mogelijk. Door middel van een ontwikkelcompetitie heeft Rijkswaterstaat belangstellenden uitgenodigd om hun creativiteit en deskundigheid in te zetten voor het ontwikkelen van nieuwe, dan wel verbeterde inpassingsvarianten voor één of meer tracédelen van de planstudie. Deze inspirerende vraag heeft geleid tot 20 zeer uiteenlopende inzendingen.

Binnenkort zal Rijkswaterstaat beoordelen welke inzendingen geschikt zijn om in het vervolg van de planstudie op te nemen. Deze beoordeling staat los van de juryuitslag.

Perscontact