Samenvatting requisitoir Amercentrale
breda, 18 april 2006
Wat gebeurde er na 28 september 2003
Het ongeval met de steiger in ketel 9 van de Amercentrale, op 28
september 2003, heeft een enorme impact! Veel mensen zijn hierbij
betrokken geweest en zijn dat nog steeds. Voor slachtoffers en
nabestaanden van overleden slachtoffers zal het bezwijken van de
steiger een traumatische ervaring blijven. Pijnlijke herinneringen,
blijvend verlies. Voor beroepsbeoefenaren was het vanaf 28 september
2003 tot nu - en ook straks nog - hard werken aan deze zaak:
Arbeidsinspectie, politie, OM, rechtbank, TNO, slachtofferhulp,
verdediging van verdachten, enzovoort. Deze opsomming is overigens
niet eens volledig.
En vandaag gaan we naar een requisitoir luisteren dat pas morgen in de
loop van de dag zal uitmonden in een eis. Veel werk en informatie,
veel details. Soms makkelijk te volgen, maar vaak uiterst ingewikkeld:
juridisch, maar ook technisch. Het doorgronden van sterkte en
stabiliteit van staalconstructies is geen eenvoudige koek. Zo kan een
zaak snel boven je hoofd groeien. Zie je â om het met een variant te
zeggen â door de brei aan steigerpijpen de steiger niet meer. Daarom
hecht ik er aan om te beginnen met een samenvatting, waarin ik sterk
focus op de essentie van de zaken. De uitwerking en detaillering komen
later. We moeten ons namelijk niet laten afleiden.
Het ontwerp van de steiger
De bezweken steiger is fout ontworpen.
Dat ziet zelfs een leek in één oogopslag.
Geen schoren op essentiële plekken in de steiger. Onder de 21 meter
in noord-zuidrichting en boven de 21 meter in de buitenste vlakken.
Dat zijn grove fouten. De ontwerper ging in tegen het één-twee-drie
van de steigerbouw. En er was niet eens een volledige tekening en
berekening van de steiger, terwijl het ging om een steiger van bijna
70 meter hoog, gebouwd op een bijzondere ondergrond en in een
trogvorm. De steiger werd zó fout ontworpen dat hij al bijna onder
het eigen gewicht bezweek. Dat kondigde zich vroegtijdig aan. Tijdens
de bouw, nog niet eens op de helft, stond de steiger al scheef en was
er sprake van ernstige doorbuigingen. Hier is niet, of in het
gunstigste geval, volstrekt onvoldoende op gereageerd. Tijdens het
gebruik voelde men de steiger al trillen en bewegen. Deze signalen
werden ook genegeerd. Alles wat ik nu zeg is gebaseerd op een ordner
vol TNO-rapportages, DNV-rapportage en getuige- en andersoortig
bewijs.
De verdediging van A. heeft deze conclusies met de "rapporten
Willems", die op een allerlaatste nipper zijn ingediend, op geen
enkele wijze kunnen ondergraven. Sterker nog, uit de getuigenverhoren
van deskundigen en de laatste TNO-rapportage, valt af te leiden dat op
de rekenmethodes van dr.ir. Willems veel af te dingen is en dat aan
zijn berekeningen onhoudbare uitgangspunten ten grondslag liggen. En
ook dr.ir. Willems komt tot de conclusie dat deze steiger zich, qua
stabiliteit en dus veiligheid, in een grensgebied bevond. Ook zijn
berekeningen monden uit in een heel lage stabiliteitswaarde!
En dan hebben we het nog niet gehad over de organisatie van het
revisiewerk aan ketel-9. De betrokken verdachten zijn voorzien van
allerhande certificaten: ISO en VCA**. Op papier deugde er veel:
VGM-plannen, werkinstructies! Maar de praktijk werkte anders. De
hoofdaannemer was er voor ingehuurd (en werd ervoor betaald!) om de
revisie te coördineren. Dat betekent begeleiden en het houden van
toezicht. Maar dat is niet gebeurd.
Bouw van de steiger
De kwaliteitssystemen en werkinstructies werden niet nageleefd,
plannen werden niet, of onvoldoende, serieus gecontroleerd en het
toezicht was slecht georganiseerd.
Uitbesteden was strijk en zet. Men wijst daarbij naar elkaar, niemand
steekt de hand in eigen boezem. Maar het is duidelijk dat het
uitbesteden van werkzaamheden niet zomaar betekent dat je daarmee
verantwoordelijkheid kan afschuiven. Zo simpel ligt het niet.
De sleutelwoorden zijn daarom: verkeerd ontwerp (in één oogopslag te
zien), fouten bij de bouw, haperende coördinatie en toezicht. Deze
fouten leidden tot 5 doden en 3 gewonden. Deze fouten leveren
strafbare feiten op waarvoor de hier terecht staande verdachten
strafrechtelijk aansprakelijk
gehouden moeten worden. Dit zijn de hoofdlijnen uit het requisitoir.
Vetverkeerd Verkeershandhaving Over deze site
Openbaar Ministerie