Havens en ProRail willen Betuweroute gezamenlijk exploiteren
Haven Amsterdam, Havenbedrijf Rotterdam en Prorail zijn bereid de
gezamenlijk exploitatie van de Betuweroute op te pakken. Dat schrijft
minister Peijs van Verkeer en Waterstaat vandaag aan de Tweede Kamer.
Zij geeft aan dat zij een dringend beroep op het Havenbedrijf en
ProRail heeft gedaan om alsnog risicodragend deel te nemen aan de
exploitatie van de Betuweroute. Peijs zegt dat hieraan ruimhartig
tegemoet is gekomen. Zij hebben een concreet voorstel gemaakt voor de
exploitatie. Voor wat betreft de vergoeding voor gebruik wordt
uitgegaan van het voorstel dat de minister onlangs naar de Tweede
Kamer zond. De minister heeft het voorstel van de partijen met haar
brief aan de Kamer gestuurd.
Hieronder de integrale tekst van het voorstel:
"In uw brief aan de Tweede Kamer van 20 maart jl. heeft u kenbaar
gemaakt de exploitatie van de Betuweroute te gunnen aan ProRail voor
de duur van 5 jaar. Tijdens het Algemeen Overleg (AO) van 4 april jl.
bleek onduidelijkheid te bestaan ten aanzien van de bereidheid van de
havenbedrijven van Amsterdam en Rotterdam om te participeren in de
exploitatiemaatschappij Betuweroute (BREM).
Aan u is gevraagd een gesprek te arrangeren met de havenbedrijven om
duidelijkheid te verkrijgen in welke mate zij bereid zijn om
risicodragend kapitaal (aandelenkapitaal) in te brengen in de op te
richten BREM.
In het gesprek dat Haven Amsterdam, Havenbedrijf Rotterdam en ProRail
hebben gevoerd met u op vrijdag 7 april jl. is door partijen de
bereidheid uitgesproken om gezamenlijk de exploitatie van de
Betuweroute te willen oppakken en uit te voeren binnen de volgende
kaders.
1. De BREM wordt een joint venture, die de Betuweroute op
commerciële wijze exploiteert, voor een periode van vijf jaar.
Logistiek en commercieel handelt de BREM vanuit het specifieke
karakter van de goederenmarkt en vanuit het specifieke karakter van
het spoor in de havengebieden in combinatie met de Betuweroute als
"dedicated" lijn. De BREM is daartoe ook verantwoordelijk voor het
managen van de capaciteit, de verkeersleiding en beheer en
instandhouding (exclusief vernieuwing).
2. De beide havenbedrijven hebben de bereidheid uitgesproken om
in deze vennootschap als aandeelhouder gezamenlijk te participeren
voor 50%.
3. Beide havenbedrijven zullen hun markt- en logistieke kennis
en kunde ten volle inzetten om van de Betuweroute een succes te maken,
onder meer door hun inbreng in de nieuwe vennootschap.
4. Beide havenbedrijven en ProRail gaan actief op zoek naar
commerciële partners die bereid en in staat zijn, binnen een
tijdstermijn van een jaar, de rol van de havenbedrijven te versterken
en/of deels over te nemen.
5. Beide havenbedrijven zijn bereid om hun financiële inleg,
zoals eerder aangeboden, substantieel te vergroten tot een maximum van
respectievelijk EUR 10 miljoen (Havenbedrijf Rotterdam) en EUR 3
miljoen (Haven Amsterdam).
6. Bovenstaande betekent dat de inbreng van ProRail in het
vermogen van de vennootschap naar rato wordt verhoogd.
7. De risicoverdeling tussen de Staat en partners is conform de
lijnen van de MOU's, gedateerd 16 januari 2006.
8. Partijen zijn voornemens de vennootschap conform de Code
Tabaksblatt in te richten met drie commissarissen, waarbij één
commissaris wordt aangewezen door beide havenbedrijven, één door
ProRail en één onafhankelijke commissaris (tevens voorzitter) die zal
worden aangewezen door alle aandeelhouders gezamenlijk en met
instemming van u.
9. Het beheer van de Betuweroute blijft onderdeel van de
bestaande beheerconcessie van ProRail (HSWI). De optie blijft open om,
na de vijf jaar, de Betuweroute uit de beheerconcessie te nemen.
10. De verdeling van de taken tussen BREM en ProRail wordt zodanig
opgezet dat de overall kosten worden geminimaliseerd.
11. Bij het vaststellen van de hoogte van de rijksbijdrage aan de
BREM conformeren partijen zich aan de inhoud van uw brief aan de
Tweede Kamer waarbij maatgevend is de voorgenomen bijdrage in de
variant ProRail bestaande opzet (brief d.d. 20 maart 2006, over
"Exploitatie Betuweroute", kenmerk: DGTL 005969/SP/MD).
12. BREM zal de tarieven hanteren conform uw brief aan de Tweede
Kamer over de gebruiksvergoeding (brief d.d. 30 maart 2006, kenmerk:
DGTL 06.005971/SP/MD) en zal dienovereenkomstig worden gecompenseerd.
13. Partijen gaan er vanuit dat er afspraken worden gemaakt tussen
de Staat en de partners dat in geval een succesvolle exploitatie in de
voorliggende termijn we in de gelegenheid worden gesteld onze inbreng
terug te verdienen.
We gaan er vanuit u door deze brief duidelijkheid te hebben verschaft
over de bereidheid en betrokkenheid van Haven Amsterdam, Havenbedrijf
Rotterdam en ProRail om te participeren in de nog op te richten BREM.
Vanzelfsprekend zijn wij gaarne bereid tot nadere toelichting indien
dit is gewenst."
Brief:
http://www.verkeerenwaterstaat.nl/cend/bsg/brieven/data/1145361908.doc
Bijlage:
http://www.verkeerenwaterstaat.nl/cend/bsg/brieven/data/1145361815.pdf
Bijlage:
http://www.verkeerenwaterstaat.nl/cend/bsg/brieven/data/1145358319.doc
Ministerie van Verkeer en Waterstaat