Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Havens en ProRail willen Betuweroute gezamenlijk exploiteren

Haven Amsterdam, Havenbedrijf Rotterdam en Prorail zijn bereid de gezamenlijk exploitatie van de Betuweroute op te pakken. Dat schrijft minister Peijs van Verkeer en Waterstaat vandaag aan de Tweede Kamer. Zij geeft aan dat zij een dringend beroep op het Havenbedrijf en ProRail heeft gedaan om alsnog risicodragend deel te nemen aan de exploitatie van de Betuweroute. Peijs zegt dat hieraan ruimhartig tegemoet is gekomen. Zij hebben een concreet voorstel gemaakt voor de exploitatie. Voor wat betreft de vergoeding voor gebruik wordt uitgegaan van het voorstel dat de minister onlangs naar de Tweede Kamer zond. De minister heeft het voorstel van de partijen met haar brief aan de Kamer gestuurd.

Hieronder de integrale tekst van het voorstel:

"In uw brief aan de Tweede Kamer van 20 maart jl. heeft u kenbaar gemaakt de exploitatie van de Betuweroute te gunnen aan ProRail voor de duur van 5 jaar. Tijdens het Algemeen Overleg (AO) van 4 april jl. bleek onduidelijkheid te bestaan ten aanzien van de bereidheid van de havenbedrijven van Amsterdam en Rotterdam om te participeren in de exploitatiemaatschappij Betuweroute (BREM).

Aan u is gevraagd een gesprek te arrangeren met de havenbedrijven om duidelijkheid te verkrijgen in welke mate zij bereid zijn om risicodragend kapitaal (aandelenkapitaal) in te brengen in de op te richten BREM.

In het gesprek dat Haven Amsterdam, Havenbedrijf Rotterdam en ProRail hebben gevoerd met u op vrijdag 7 april jl. is door partijen de bereidheid uitgesproken om gezamenlijk de exploitatie van de Betuweroute te willen oppakken en uit te voeren binnen de volgende kaders.


1. De BREM wordt een joint venture, die de Betuweroute op commerciële wijze exploiteert, voor een periode van vijf jaar. Logistiek en commercieel handelt de BREM vanuit het specifieke karakter van de goederenmarkt en vanuit het specifieke karakter van het spoor in de havengebieden in combinatie met de Betuweroute als "dedicated" lijn. De BREM is daartoe ook verantwoordelijk voor het managen van de capaciteit, de verkeersleiding en beheer en instandhouding (exclusief vernieuwing).


2. De beide havenbedrijven hebben de bereidheid uitgesproken om in deze vennootschap als aandeelhouder gezamenlijk te participeren voor 50%.


3. Beide havenbedrijven zullen hun markt- en logistieke kennis en kunde ten volle inzetten om van de Betuweroute een succes te maken, onder meer door hun inbreng in de nieuwe vennootschap.


4. Beide havenbedrijven en ProRail gaan actief op zoek naar commerciële partners die bereid en in staat zijn, binnen een tijdstermijn van een jaar, de rol van de havenbedrijven te versterken en/of deels over te nemen.


5. Beide havenbedrijven zijn bereid om hun financiële inleg, zoals eerder aangeboden, substantieel te vergroten tot een maximum van respectievelijk EUR 10 miljoen (Havenbedrijf Rotterdam) en EUR 3 miljoen (Haven Amsterdam).


6. Bovenstaande betekent dat de inbreng van ProRail in het vermogen van de vennootschap naar rato wordt verhoogd.


7. De risicoverdeling tussen de Staat en partners is conform de lijnen van de MOU's, gedateerd 16 januari 2006.


8. Partijen zijn voornemens de vennootschap conform de Code Tabaksblatt in te richten met drie commissarissen, waarbij één commissaris wordt aangewezen door beide havenbedrijven, één door ProRail en één onafhankelijke commissaris (tevens voorzitter) die zal worden aangewezen door alle aandeelhouders gezamenlijk en met instemming van u.


9. Het beheer van de Betuweroute blijft onderdeel van de bestaande beheerconcessie van ProRail (HSWI). De optie blijft open om, na de vijf jaar, de Betuweroute uit de beheerconcessie te nemen.


10. De verdeling van de taken tussen BREM en ProRail wordt zodanig opgezet dat de overall kosten worden geminimaliseerd.


11. Bij het vaststellen van de hoogte van de rijksbijdrage aan de BREM conformeren partijen zich aan de inhoud van uw brief aan de Tweede Kamer waarbij maatgevend is de voorgenomen bijdrage in de variant ProRail bestaande opzet (brief d.d. 20 maart 2006, over "Exploitatie Betuweroute", kenmerk: DGTL 005969/SP/MD).


12. BREM zal de tarieven hanteren conform uw brief aan de Tweede Kamer over de gebruiksvergoeding (brief d.d. 30 maart 2006, kenmerk: DGTL 06.005971/SP/MD) en zal dienovereenkomstig worden gecompenseerd.


13. Partijen gaan er vanuit dat er afspraken worden gemaakt tussen de Staat en de partners dat in geval een succesvolle exploitatie in de voorliggende termijn we in de gelegenheid worden gesteld onze inbreng terug te verdienen.

We gaan er vanuit u door deze brief duidelijkheid te hebben verschaft over de bereidheid en betrokkenheid van Haven Amsterdam, Havenbedrijf Rotterdam en ProRail om te participeren in de nog op te richten BREM.

Vanzelfsprekend zijn wij gaarne bereid tot nadere toelichting indien dit is gewenst."

Brief:
http://www.verkeerenwaterstaat.nl/cend/bsg/brieven/data/1145361908.doc

Bijlage:
http://www.verkeerenwaterstaat.nl/cend/bsg/brieven/data/1145361815.pdf

Bijlage:
http://www.verkeerenwaterstaat.nl/cend/bsg/brieven/data/1145358319.doc