Gemeente De Ronde Venen
Webwinkel De Ronde Venen geopend: uittreksels regelen vanuit je luie stoel
Inwoners van De Ronde Venen die gebruik maken van internet, hoeven
voor negen gemeentelijke producten hun huis niet meer uit. Dit betreft
vooral uittreksels uit de gemeentelijke basisadministratie en andere
registraties van de afdeling Publiekszaken. Nadat de inwoners de
producten via internet besteld en betaald hebben, krijgen zij de
producten binnen drie werkdagen thuisgestuurd.
De gemeente De Ronde Venen is voortdurend bezig om de dienstverlening
aan de inwoners te verbeteren. Zo biedt de gemeente de inwoners nu de
mogelijkheid om negen producten thuis via internet aan te vragen bij
een digitale gemeentelijke Webwinkel. Zij hoeven daarvoor dus niet
meer naar een loket in het gemeentehuis te komen en krijgen na
betaling, het bestelde product binnen drie werkdagen per post
thuisgestuurd. Om te bestellen via de Webwinkel maken inwoners gebruik
van een eigen, persoonlijke DigiD inlogcode en hun eigen
betaalrekening waarmee ze internetbankieren, of credit card
(MasterCard of Visa).
De volgende producten kunnen nu via de Webwinkel besteld worden:
- Uittreksel gemeentelijke basisadministratie (GBA)
- Uittreksel geboorteakte
- Uittreksel huwelijksakte
- Uittreksel echtscheidingsakte
- Uittreksel geregistreerd partnerschap
- Uittreksel ontbindingsakte geregistreerd partnerschap
- Verhuizing binnen de gemeente
- Vestiging in de gemeente
- Vertrek naar het buitenland
De gemeente is van plan de lijst met producten die via de Webwinkel
besteld kunnen worden, het komende jaar verder uit te breiden. De
Webwinkel maakt voor verificatie van degenen die producten bestellen,
gebruik van DigiD. De betaling van de producten kan verlopen via de
voor internetbankierders vertrouwde beveiliging van hun eigen bank.
Deze dienstverlening wordt verzorgd door iDEAL.
DigiD
Om via de Webwinkel producten te bestellen, heeft men een DigiD
inlogcode nodig. DigiD (spreek uit: Die-gie-dee) staat voor digitale
identiteit. DigiD is een manier waarmee overheidsinstellingen op
internet de identiteit van de aanvrager kunnen verifiëren. Dat is
belangrijk, want bij bestellingen zoals uittreksels worden
vertrouwelijke gegevens uitgewisseld. De gemeente moet controleren of
degene die een aanvraag via internet doet, daadwerkelijk degene is,
die hij zegt dat hij is. Met de DigiD inlogcode (aan te vragen bij
www.digid.nl) kan men niet alleen bij de gemeente De Ronde Venen
terecht, maar bij steeds meer overheidsinstellingen, zoals de
Belastingdienst en de Sociale Verzekeringsbank.
iDEAL
Om het bestelde product te betalen, rekent men online af in de
betaalomgeving die internetbankierders al kennen, op basis van
specifieke beveiligingsmethodes van hun eigen bank (ABN/AMRO, Postbank
en Rabobank). Die dienstverlening wordt verzorgd door de internetkassa
van iDEAL. Internetbankierders kunnen direct gebruik maken van iDEAL,
zonder dat zij zich daarvoor hoeven aan te melden.