Gemeente Het Bildt


Gemeente opent vakantieloket

Beperkte avondopenstelling voor reisdocumenten

vakantieloket In de maanden april, mei en juni is het gemeentehuis steeds twee donderdagavonden per maand open voor het aanvragen en afhalen van reisdocumenten. Van 465 Bilkerts verloopt de komende drie maanden het reisdocument. Het kan dan gaan om een Nederlandse Identiteitskaart (NIK) of om het paspoort. De afdeling burgerzaken heeft de personen van wie het identiteitsbewijs verloopt een brief gestuurd met de uitnodiging om een nieuw document aan te vragen. Deze service is één van de nieuwe kwaliteitservicenormen van de gemeente het Bildt. De gemeente het Bildt is bezig haar kwaliteitsnormen te formuleren en beter naar buiten te brengen.

Dit jaar roept de gemeente daartoe speciaal het zogenaamd "vakantieloket" in het leven. Dit loket is op twee avonden in de maanden april, mei en juni geopend. Het loket is bestemd voor de mensen wiens identiteitsbewijs afloopt en die van de gemeente een brief hebben ontvangen om een nieuw identitietsdocument aan te vragen. Ideaal voor als u moeilijk overdag naar het gemeentehuis kunt komen in verband met werk-, zorg- of andere verplichtingen. De ene avond kan men het reisdocument aanvragen. Een week later kan de aanvrager het persoonlijk ophalen. De gemeente verwacht grote toeloop, omdat uit eerdere klanttvredenheidsonderzoeken steeds bleek dat er behoefte bestaat aan avondopenstelling. Bovendien is het tegenwoordig verplicht een geldig identiteitbewijs op zak te hebben. Daardoor zullen niet alleen mensen met reis- en vakantieplannen hun papieren willen verlengen, maar ook de thuisblijvers.

Als de wachttijden oplopen schenkt de gemeente thee en koffie. Op de website van de gemeente en op de gemeentelijke pagina in de Bildtse Post staat wanneer men terecht kan en wat men mee moet brengen.
---

Beperkte avondopenstelling

In de maanden april, mei en juni is het gemeentehuis steeds twee donderdagavonden per maand open voor het aanvragen en afhalen van reisdocumenten.

De volgende avonden kunt u een reisdocument aanvragen en/of ophalen.
* Donderdagavond 13 en 20 april van 19.00-20.00 uur.
* Donderdagavond 11 en 18 mei van 19.00 - 20.00 uur.
* Donderdagavond 15 en 22 juni van 19.00 -20.00 uur.

Dus ene week aanvragen, andere week ophalen.

Hieronder volgt enige informatie m.b.t. het aanvragen van een reisdocument.
Tarieven 2006
De tarieven zijn voor 2006 als volgt vastgesteld:

Paspoort 39,40
Zakenpaspoort 43,95
Nederlandse Identiteitskaart 31,25
Bijschrijving kind* 8,20 (direct bij aanvraag nieuw document) Bijschrijving kind* 19,20 (later in bestaand document)

Toeslag spoedaanvraag per reisdocument 40,40
Toeslag spoedaanvraag per bijschrijving 19,20
kind in bestaand document


* Alleen voor kinderen tot 16 jaar op een paspoort van een ouder die belast is met het ouderlijk gezag c.q. de voogdij.

Voor het bijschrijven van kinderen in een paspoort is schriftelijke toestemming nodig van de andere ouder/voogd die (ook) het gezag heeft. Om de identiteit van kinderen adequaat te kunnen controleren, dient u bij het aanvragen van een bijschrijving uw kind mee te nemen en een pasfoto van het kind (recht van voren genomen) te overhandigen. Identificatieplicht

Vanaf 1 januari 2005 moet iedereen van 14 jaar en ouder een geldig identiteitsbewijs kunnen tonen. Vanaf 1 januari 2006 heeft iedere 14-jarige eenmalig recht op een gratis Nederlandse identiteitskaart (NIK); alle personen die vanaf 01-01-06 voldoen aan de voorwaarden krijgen hiervan bericht.
Let op: wat neemt u mee?
Bij de aanvraag van een nieuw reisdocument dient u mee te nemen een nieuwe, van te voren genomen pasfoto en de (oude) in uw bezit zijnde reisdocumenten (paspoort en/of identiteitskaart). Ook een verlopen reisdocument dient tot 11 jaar na datum afgifte te worden ingeleverd; wanneer u een dergelijk document niet kunt overleggen (vermist, verloren o.i.d.) dient u een proces-verbaal op te laten maken door de politie; voordat u naar de politie gaat kunt u de gegevens betreffende het vermiste document bij ons aan het loket ophalen ( de politie heeft deze namelijk nodig).

Voor de vermissing van een reisdocument worden extra kosten ( 16,60) in rekening gebracht bij de aanvraag van een nieuw document.

Mocht u nog vragen hebben m.b.t. het bovenstaande dan kunt u altijd contact opnemen met de afdeling burgerzaken, telefoonnummer 0518-409220, 221, 222, of 223.

© 2006 Gemeente het Bildt