Gemeente Het Bildt
Gemeente opent vakantieloket
Beperkte avondopenstelling voor reisdocumenten
vakantieloket In de maanden april, mei en juni is het gemeentehuis
steeds twee donderdagavonden per maand open voor het aanvragen en
afhalen van reisdocumenten. Van 465 Bilkerts verloopt de komende drie
maanden het reisdocument. Het kan dan gaan om een Nederlandse
Identiteitskaart (NIK) of om het paspoort. De afdeling burgerzaken
heeft de personen van wie het identiteitsbewijs verloopt een brief
gestuurd met de uitnodiging om een nieuw document aan te vragen. Deze
service is één van de nieuwe kwaliteitservicenormen van de gemeente
het Bildt. De gemeente het Bildt is bezig haar kwaliteitsnormen te
formuleren en beter naar buiten te brengen.
Dit jaar roept de gemeente daartoe speciaal het zogenaamd
"vakantieloket" in het leven. Dit loket is op twee avonden in de
maanden april, mei en juni geopend. Het loket is bestemd voor de
mensen wiens identiteitsbewijs afloopt en die van de gemeente een
brief hebben ontvangen om een nieuw identitietsdocument aan te vragen.
Ideaal voor als u moeilijk overdag naar het gemeentehuis kunt komen in
verband met werk-, zorg- of andere verplichtingen. De ene avond kan
men het reisdocument aanvragen. Een week later kan de aanvrager het
persoonlijk ophalen. De gemeente verwacht grote toeloop, omdat uit
eerdere klanttvredenheidsonderzoeken steeds bleek dat er behoefte
bestaat aan avondopenstelling. Bovendien is het tegenwoordig verplicht
een geldig identiteitbewijs op zak te hebben. Daardoor zullen niet
alleen mensen met reis- en vakantieplannen hun papieren willen
verlengen, maar ook de thuisblijvers.
Als de wachttijden oplopen schenkt de gemeente thee en koffie. Op de
website van de gemeente en op de gemeentelijke pagina in de Bildtse
Post staat wanneer men terecht kan en wat men mee moet brengen.
---
Beperkte avondopenstelling
In de maanden april, mei en juni is het gemeentehuis steeds twee
donderdagavonden per maand open voor het aanvragen en afhalen van
reisdocumenten.
De volgende avonden kunt u een reisdocument aanvragen en/of ophalen.
* Donderdagavond 13 en 20 april van 19.00-20.00 uur.
* Donderdagavond 11 en 18 mei van 19.00 - 20.00 uur.
* Donderdagavond 15 en 22 juni van 19.00 -20.00 uur.
Dus ene week aanvragen, andere week ophalen.
Hieronder volgt enige informatie m.b.t. het aanvragen van een
reisdocument.
Tarieven 2006
De tarieven zijn voor 2006 als volgt vastgesteld:
Paspoort 39,40
Zakenpaspoort 43,95
Nederlandse Identiteitskaart 31,25
Bijschrijving kind* 8,20 (direct bij aanvraag nieuw document)
Bijschrijving kind* 19,20 (later in bestaand document)
Toeslag spoedaanvraag per reisdocument 40,40
Toeslag spoedaanvraag per bijschrijving 19,20
kind in bestaand document
* Alleen voor kinderen tot 16 jaar op een paspoort van een ouder die
belast is met het ouderlijk gezag c.q. de voogdij.
Voor het bijschrijven van kinderen in een paspoort is schriftelijke
toestemming nodig van de andere ouder/voogd die (ook) het gezag heeft.
Om de identiteit van kinderen adequaat te kunnen controleren, dient u
bij het aanvragen van een bijschrijving uw kind mee te nemen en een
pasfoto van het kind (recht van voren genomen) te overhandigen.
Identificatieplicht
Vanaf 1 januari 2005 moet iedereen van 14 jaar en ouder een geldig
identiteitsbewijs kunnen tonen. Vanaf 1 januari 2006 heeft iedere
14-jarige eenmalig recht op een gratis Nederlandse identiteitskaart
(NIK); alle personen die vanaf 01-01-06 voldoen aan de voorwaarden
krijgen hiervan bericht.
Let op: wat neemt u mee?
Bij de aanvraag van een nieuw reisdocument dient u mee te nemen een
nieuwe, van te voren genomen pasfoto en de (oude) in uw bezit zijnde
reisdocumenten (paspoort en/of identiteitskaart). Ook een verlopen
reisdocument dient tot 11 jaar na datum afgifte te worden ingeleverd;
wanneer u een dergelijk document niet kunt overleggen (vermist,
verloren o.i.d.) dient u een proces-verbaal op te laten maken door de
politie; voordat u naar de politie gaat kunt u de gegevens betreffende
het vermiste document bij ons aan het loket ophalen ( de politie heeft
deze namelijk nodig).
Voor de vermissing van een reisdocument worden extra kosten ( 16,60)
in rekening gebracht bij de aanvraag van een nieuw document.
Mocht u nog vragen hebben m.b.t. het bovenstaande dan kunt u altijd
contact opnemen met de afdeling burgerzaken, telefoonnummer
0518-409220, 221, 222, of 223.
© 2006 Gemeente het Bildt