Blauw New Media


---

Big-4 domineert nog steeds arbeidsmarkt voor accountancystudenten Rotterdam , 18 april 2006
Maar liefst driekwart van de studenten accountancy en bedrijfseconomie die op de drempel staan van het werkende bestaan, hebben de voorkeur voor Ernst & Young, PricewaterhouseCoopers, Deloitte of KPMG. Hiermee verdelen deze vier grote kantoren de arbeidsmarkt voor toekomstige accountants. Dit blijkt uit de Imago Blauwdruk Arbeidsmarkt Accountancy 2005. Het jaarlijkse onderzoek naar de positie van accountancywerkgevers onder 1100 hbo- en wo-studenten met een relevante studie.

Een goede werksfeer, uitdagend en gevarieerd werk, goede arbeidsvoorwaarden en goede opleidingsmogelijkheden zijn de belangrijkste motieven van studenten om voor een bepaalde baan of werkgever te kiezen. Studenten die de voorkeur hebben voor één van de Big-4, hechten meer waarde aan een werkgever met een internationaal en toonaangevend karakter en goede opleidingsmogelijkheden dan studenten met een andere voorkeur.

Studenten die niet de voorkeur hebben voor één van de Big-4, willen na de studie het liefst bij een bank, een multinational, een middelgroot of een klein accountantskantoor werken. De studenten die liever bij een kleiner accountantskantoor willen werken, verwachten daar minder een nummer te zijn, een informelere sfeer te treffen en een betere verhouding tussen werk en een privé-leven te vinden dan bij de grotere accountantskantoren.

Eerste voorkeur type werkgever %
Big-4 0,73 middelgrote en kleinere accountantskantoren 0,1 overige grote accountantskantoren 0,05 multinationals 0,04 banken 0,03 anders 0,06

De Imago Blauwdruk Arbeidsmarkt Accountancy 2005 Het onderzoek is geïnitieerd door Blauw Research en is bedoeld als arbeidsmarkt- en communicatie-instrument voor betrokkenen bij werkgevers voor accountants. De doelgroep van dit onderzoek bestaat uit hbo- en wo-studenten accountancy en (bedrijfs)economie. Deze studenten zijn allemaal in het bezit van hun propedeuse en hebben enige mate van interesse in een baan binnen de accountancy. Dit jaar hebben 1179 studenten aan het onderzoek meegedaan. Het veldwerk van het onderzoek heeft plaatsgevonden van week 39 tot en met week 44 in 2005.

Noot voor de pers:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Sandra Bosma; +31 10 4000 940; Blauw Research BV

Over Blauw
Blauw Research is het snelst groeiende onderzoeksbureau in Nederland met circa 90 medewerkers en een omzet van 9 mln. Ze ondersteunt bedrijven en instellingen bij het nemen van beslissingen die leiden tot verbeterde stakeholderrelaties, producten en diensten en inzet van middelen. Het bureau levert wezenlijke informatie en heldere inzichten op basis van gedegen onderzoek. Blauw Research staat voor betrokkenheid en originaliteit en is gedreven om haar opdrachtgevers vooruit te helpen. Blauw Research is actief in diverse werkvelden, zoals Marketing, Communicatie, Media, Klant & Medewerkersrelaties en beleid in de publieke sector.
« terug