Blauw New Media
---
Big-4 domineert nog steeds arbeidsmarkt voor accountancystudenten
Rotterdam , 18 april 2006
Maar liefst driekwart van de studenten accountancy en bedrijfseconomie
die op de drempel staan van het werkende bestaan, hebben de voorkeur
voor Ernst & Young, PricewaterhouseCoopers, Deloitte of KPMG. Hiermee
verdelen deze vier grote kantoren de arbeidsmarkt voor toekomstige
accountants. Dit blijkt uit de Imago Blauwdruk Arbeidsmarkt
Accountancy 2005. Het jaarlijkse onderzoek naar de positie van
accountancywerkgevers onder 1100 hbo- en wo-studenten met een
relevante studie.
Een goede werksfeer, uitdagend en gevarieerd werk, goede
arbeidsvoorwaarden en goede opleidingsmogelijkheden zijn de
belangrijkste motieven van studenten om voor een bepaalde baan of
werkgever te kiezen. Studenten die de voorkeur hebben voor één van de
Big-4, hechten meer waarde aan een werkgever met een internationaal en
toonaangevend karakter en goede opleidingsmogelijkheden dan studenten
met een andere voorkeur.
Studenten die niet de voorkeur hebben voor één van de Big-4, willen na
de studie het liefst bij een bank, een multinational, een middelgroot
of een klein accountantskantoor werken. De studenten die liever bij
een kleiner accountantskantoor willen werken, verwachten daar minder
een nummer te zijn, een informelere sfeer te treffen en een betere
verhouding tussen werk en een privé-leven te vinden dan bij de grotere
accountantskantoren.
Eerste voorkeur type werkgever %
Big-4 0,73
middelgrote en kleinere accountantskantoren 0,1
overige grote accountantskantoren 0,05
multinationals 0,04
banken 0,03
anders 0,06
De Imago Blauwdruk Arbeidsmarkt Accountancy 2005
Het onderzoek is geïnitieerd door Blauw Research en is bedoeld als
arbeidsmarkt- en communicatie-instrument voor betrokkenen bij
werkgevers voor accountants. De doelgroep van dit onderzoek bestaat
uit hbo- en wo-studenten accountancy en (bedrijfs)economie. Deze
studenten zijn allemaal in het bezit van hun propedeuse en hebben
enige mate van interesse in een baan binnen de accountancy. Dit jaar
hebben 1179 studenten aan het onderzoek meegedaan. Het veldwerk van
het onderzoek heeft plaatsgevonden van week 39 tot en met week 44 in
2005.
Noot voor de pers:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Sandra Bosma; +31 10
4000 940; Blauw Research BV
Over Blauw
Blauw Research is het snelst groeiende onderzoeksbureau in Nederland
met circa 90 medewerkers en een omzet van 9 mln. Ze ondersteunt
bedrijven en instellingen bij het nemen van beslissingen die leiden
tot verbeterde stakeholderrelaties, producten en diensten en inzet van
middelen. Het bureau levert wezenlijke informatie en heldere inzichten
op basis van gedegen onderzoek. Blauw Research staat voor
betrokkenheid en originaliteit en is gedreven om haar opdrachtgevers
vooruit te helpen. Blauw Research is actief in diverse werkvelden,
zoals Marketing, Communicatie, Media, Klant & Medewerkersrelaties en
beleid in de publieke sector.
« terug