Provincie Limburg

PS008-06: Bijzonderheden vergadering Provinciale Staten 7 april 2006 PS vooral in het teken van Nedcar, Essent en de A2

Nedcar
Direct bij aanvang van de vergadering werd gedebatteerd over de ontstane situatie bij Nedcar. Daarbij hebben Provinciale Staten unaniem een motie aangenomen waarmee Provinciale Staten de leden van Gedeputeerde Staten oproepen om zich eendrachtig en eensgezind samen met het Kabinet, de Europese commissie en maatschappelijke partners maximaal in te spannen voor het voortbestaan van onze eigen Nederlandse automobielfabriek en de daaraan gerelateerde werkgelegenheid. Verder roepen Provinciale Staten via GS het kabinet op om een extra inspanning te eisen ter versterking van de economische structuur van Limburg. Met de oproep om van de zijde van het kabinet een krachtig signaal af te geven aan betrokken partijen is de motie van Provinciale Staten direct in handen gesteld van de Ministerraad die vanochtend onder voorzitterschap van vice-premier Zalm vergaderde.

Essent
Provinciale Staten hebben zich via een unaniem aangenomen motie van CDA, PvdA en VVD uitgesproken tegen de privatisering van Essent. Provinciale Staten willen onderzoeken op welke wijze Essent weer te hervormen is tot een overheidsbedrijf met een beperkte winstdoelstelling.
Gedeputeerde Staten hebben opdracht gekregen deze opvatting actief uit te dragen via de Aandeelhoudersvergadering van Essent, maar ook bij Kabinet, Tweede en Eerste Kamer en overige provincies. Gedeputeerde Eurlings steunt de motie en heeft toegezegd het standpunt uit te dragen in Den Haag en andere betrokken provincies.

Besluit A2
Met uitzondering van de fracties Limburgs Belang, GroenLinks en de SP hebben Provinciale Staten vandaag ingestemd met realisering van het project A2 Maastricht uit Essent-gelden. GroenLinks en SP lieten weten wel voor de ondertunneling te zijn maar niet overtuigd te zijn van de noodzakelijkheid van drie rijstroken in de tunnel. Met dit besluit is een extra taakstellende bijdrage van de Provincie Limburg gemoeid van 24,5 miljoen.
Al in 2003 is er een overeenkomst gesloten voor de realisering van het project A2 Maastricht met een verplichting voor de Provincie Limburg van 22,7 miljoen.
De extra gelden zijn bestemd voor kostenposten die nog financieel ongedekt waren in 2003. Daarnaast hebben voortschrijdende inzichten een aantal aanpassingen aan het ontwerp opgeleverd. Door de groter verwachte toename van het verkeer wordt nu uitgegaan van een fly-over bij de Geusselt en een extra rijstrook in de tunnel. Al deze posten samen zorgen ervoor dat het oorspronkelijke budget ontoereikend blijkt te zijn.

18-4-2006 11:34