Gemeente Hoogezand-Sappemeer

Start project geluidsanering Railwoningen in mei (11-04-2006)

Het college van Burgemeester en Wethouders wil starten met een project Sanering van Railwoningen. Dit houdt in dat woningen, die te veel geluid vanwege het spoorlawaai op de gevel ondervinden, geïsoleerd worden door het aanbrengen van dubbel glas e.d.. De woningen die hiervoor in aanmerking komen staan op een lijst, de zogenoemde Raillijst.

Met het project zal worden gestart zodra de gemeenteraad ermee heeft ingestemd, naar verwachting op 18 april 2006. De raad moet formeel het gereserveerde budget nog vrijgeven. Een voorstel is inmiddels aan de raad gezonden. De geluidsbelasting die verband houdt met het spoorverkeer is door de invoering van de zogenaamde fluistertrein vooral in de nachtelijke uren enigszins gedaald. Op dit moment vervangt Prorail de houten dwarsliggers van het spoor door betonnen liggers; ook dit heeft een gunstig effect op de gevelbelasting. Toch doen deze maatregelen niet voldoende om de geluidsbelasting over de hele dag gemeten tot een aanvaardbaar niveau te laten dalen. Door het aanbrengen van akoestisch glas, gedempte ventilatievoorzieningen en/of dakisolatie zal de binnenwaarde van de woningen afnemen tot de vereiste waarde. De woningen met de hoogste gevelbelasting zijn het eerst aan de beurt. Deze woningeigenaren krijgen thuis bericht na de besluitvorming in de raad en kunnen zich vrijblijvend aanmelden voor een vooronderzoek.Al sinds 1990 stelt het rijk jaarlijks subsidie beschikbaar voor het isoleren van woningen die geluidsoverlast ondervinden vanwege weg- en/of railverkeerslawaai. De gemeentelijke A- en Raillijsten zijn in de jaren 90 vastgesteld door het rijk. Uitgangspunt voor deze lijsten is de gevelbelasting in het jaar 1986. Wanneer de gevelbelasting in 1986 hoger was dan 65 dB(A), betaalt het rijk de kosten van het aanbrengen van benodigde gevelmaatregelen om het geluidsniveau in de woning te verlagen. Het jaar 1986 is gekoppeld aan de Wet geluidhinder. Vanaf deze datum moet bij veranderingen op of aan een weg of spoorbaan berekend worden of aanliggende woningen door een wegreconstructie meer geluid op de gevel krijgen. De wegbeheerder moet, als er een geluidstoename is van meer dan 2 dB(A), berekenen of gevelmaatregelen nodig zijn en deze dan ook betalen. Er kunnen geen woningen meer toegevoegd worden aan de A- en Raillijsten, de saneringsopgave ligt dus vast. Op de A-lijst stonden op 1 januari 2006 nog 27 woningen, en op de Raillijst nog 61 woningen.Vanaf de jaren 90 zijn elk jaar een aantal A-woningen gesaneerd. Omdat het subsidiebudget voor dit doel jaarlijks afneemt, gaat de sanering niet snel. Na de Woldweg in Kropswolde was in 2004 de Meint Veningastraat aan de beurt. De meeste A-woningen zijn hier gesaneerd. Voor de periode 2005 t/m 2009 heeft het Rijk 327.359 beschikbaar gesteld. Hiervan kan circa de helft van de saneringsopgave worden aangepakt.