Start project geluidsanering Railwoningen in mei (11-04-2006)
Het college van Burgemeester en Wethouders wil starten met een project
Sanering van Railwoningen. Dit houdt in dat woningen, die te veel
geluid vanwege het spoorlawaai op de gevel ondervinden, geïsoleerd
worden door het aanbrengen van dubbel glas e.d.. De woningen die
hiervoor in aanmerking komen staan op een lijst, de zogenoemde
Raillijst.
Met het project zal worden gestart zodra de gemeenteraad ermee heeft
ingestemd, naar verwachting op 18 april 2006. De raad moet formeel het
gereserveerde budget nog vrijgeven. Een voorstel is inmiddels aan de
raad gezonden. De geluidsbelasting die verband houdt met het
spoorverkeer is door de invoering van de zogenaamde fluistertrein
vooral in de nachtelijke uren enigszins gedaald. Op dit moment
vervangt Prorail de houten dwarsliggers van het spoor door betonnen
liggers; ook dit heeft een gunstig effect op de gevelbelasting. Toch
doen deze maatregelen niet voldoende om de geluidsbelasting over de
hele dag gemeten tot een aanvaardbaar niveau te laten dalen. Door het
aanbrengen van akoestisch glas, gedempte ventilatievoorzieningen en/of
dakisolatie zal de binnenwaarde van de woningen afnemen tot de
vereiste waarde. De woningen met de hoogste gevelbelasting zijn het
eerst aan de beurt. Deze woningeigenaren krijgen thuis bericht na de
besluitvorming in de raad en kunnen zich vrijblijvend aanmelden voor
een vooronderzoek.Al sinds 1990 stelt het rijk jaarlijks subsidie
beschikbaar voor het isoleren van woningen die geluidsoverlast
ondervinden vanwege weg- en/of railverkeerslawaai. De gemeentelijke A-
en Raillijsten zijn in de jaren 90 vastgesteld door het rijk.
Uitgangspunt voor deze lijsten is de gevelbelasting in het jaar 1986.
Wanneer de gevelbelasting in 1986 hoger was dan 65 dB(A), betaalt het
rijk de kosten van het aanbrengen van benodigde gevelmaatregelen om
het geluidsniveau in de woning te verlagen. Het jaar 1986 is gekoppeld
aan de Wet geluidhinder. Vanaf deze datum moet bij veranderingen op of
aan een weg of spoorbaan berekend worden of aanliggende woningen door
een wegreconstructie meer geluid op de gevel krijgen. De wegbeheerder
moet, als er een geluidstoename is van meer dan 2 dB(A), berekenen of
gevelmaatregelen nodig zijn en deze dan ook betalen. Er kunnen geen
woningen meer toegevoegd worden aan de A- en Raillijsten, de
saneringsopgave ligt dus vast. Op de A-lijst stonden op 1 januari 2006
nog 27 woningen, en op de Raillijst nog 61 woningen.Vanaf de jaren 90
zijn elk jaar een aantal A-woningen gesaneerd. Omdat het
subsidiebudget voor dit doel jaarlijks afneemt, gaat de sanering niet
snel. Na de Woldweg in Kropswolde was in 2004 de Meint Veningastraat
aan de beurt. De meeste A-woningen zijn hier gesaneerd. Voor de
periode 2005 t/m 2009 heeft het Rijk 327.359 beschikbaar gesteld.
Hiervan kan circa de helft van de saneringsopgave worden aangepakt.
Gemeente Hoogezand-Sappemeer