Ingezonden persbericht
BMC, Fujitsu, HP en IBM gaan standaard opstellen voor Configuration Management Databases in heterogene omgevingen
Schiphol-Rijk, 18 april 2006 - BMC Software, Fujitsu Ltd, HP and IBM kondigen plannen aan om te komen tot een nieuwe specificatie voor interoperabiliteit, ontworpen om klanten toegang te geven tot gefedereerde informatie uit hun complexe en heterogene IT- infrastructuren. De ondernemingen hebben het voornemen later dit jaar een voorlopige specificatie voor te leggen aan een organisatie voor standaarden binnen de branche.
De vier ondernemingen gaan samenwerken bij het ontwikkelen van een open, bedrijfstakbrede specificatie voor het delen van informatie tussen Configuration Management Databases (CMDB's) en andere dataopslagsystemen. Omdat het een specificatie van verschillende aanbieders is, geeft het ondernemingen een ruimere keus en meer flexibiliteit bij het toevoegen van nieuwe hardware, applicaties of middleware.
Vandaag de dag is de informatie over de IT-infrastructuur, zoals op welke server de HR-applicatie van een bedrijf draait en wie er toegang toe heeft, versnipperd over de hele organisatie in verschillende dataformaten. Dat maakt het moeilijk toegang te krijgen tot de gegevens en de data te delen. Toch is dat juist van kritieke betekenis, vooral voor organisaties die worstelen met wet- en regelgeving rond compliance en corporate governance.
Een bedrijfstakstandaard voor de toegang tot gefedereerde IT-informatie zal de communicatie integreren tussen de CMDB's, die gedetailleerde informatie bevatten over de componenten van de IT-infrastructuur, zoals servers, opslagsystemen, netwerken, middleware en data. Een accurate CMDB kan de IT-staf helpen de verhoudingen en de onderlinge afhankelijkheden te begrijpen tussen de verschillende componenten. Echter, zonder een standaard manier om data te delen tussen de CMDB's en andere tools van verschillende leveranciers onderling moet de IT-informatie handmatig verzameld worden - een tijdrovend en kostbaar proces.
Met een standaard manier waarop leveranciers en tools configuratiegegevens delen en ontsluiten, kunnen ondernemingen hun CMDB's gebruiken om een completer en meer accuraat zicht te krijgen in IT-informatie, die verspreid is over een veelvoud van databronnen. Dat maakt het makkelijker veranderingen in een IT-omgeving bij te houden, zoals de laatste keer dat een applicatie is opgewaardeerd. Het helpt organisaties ook beter te begrijpen wat de impact is van veranderingen die ze aanbrengen in de IT-omgeving. Een aanbieder van financiële diensten zou bijvoorbeeld zijn gefedereerde CMDB's kunnen gebruiken om er achter te komen hoe het ontplooien van een nieuw on-line bankprogramma van invloed is op andere delen van de onderneming die gebruik maken van dezelfde resources. En dat zelfs als de componenten van die omgeving afkomstig zijn van verschillende leveranciers.
De bedoeling is dat de specificatie procedures zal ondersteunen als die van ITIL (IT Infrastructure Library), een aanpasbare verzameling van best practices.
# # #
IBM and Tivoli zijn handelsmerken van International Business Machines Corporation in de Verenigde Staten en daarbuiten. De namen van andere ondernemingen, producten of diensten kunnen handelsmerken zijn van andere bedrijven.
Citatenlijst
"Standaardisering van de CMDB is van kritisch belang voor een verhoging van de efficiëntie van IT-processen en voor het bereiken van integratie van tools en IT-processen in heterogene omgevingen. Wij geloven dat open standaarden op het terrein van IT-beheer zowel tot voordeel strekken van de klant als van de bedrijfstak. Daarom verwelkomen we de geboden mogelijkheid samen te werken met andere sterke bedrijven in de bedrijfstak om de standaardisering van CMDB te versnellen. We zijn voornemens Fujitsu Systemwalker IT- beheerproducten op de markt te gaan brengen die op basis van de nieuwe CMDB-standaard zijn gebouwd."
Yasushi Ishida, vice president Software strategy and architecture, and executive architect van de Software Group van Fujitsu Limited.
"Iedere onderneming moet zijn IT-diensten beheren en CMDB is een kritische component in dat proces. Door samen met onze partners te werken aan de ontwikkeling van bedrijfstakbrede standaarden voor CMDB helpt HP klanten de uitdagingen aan te gaan van het handhaven van de wet- en regelgeving en van het tegelijkertijd op één lijn brengen van geautomatiseerde IT-processen met de zakelijke doelen van de onderneming."
Mark Potts, chief technologist, OpenView business unit HP.
"CMDB's worden volwassen, maar interoperabiliteit is nog niet wat het zijn moet. Daarom is het van groot belang dat deze ondernemingen, die voorop lopen in IT-servicebeheer, bij elkaar komen om een open model te scheppen. Dat maakt het voor ondernemingen makkelijker informatie te bekijken, te volgen en te veranderen die essentieel is voor een efficiënt en verantwoordelijk beheer van hun gehele infrastructuur."
Alan Ganek, chief technology officer IBM Tivoli software en vice president of Autonomic Computing IBM.
"itSMF vindt dit initiatief goed nieuws voor organisaties die van plan zijn om de best practices van ITIL te implementeren. Daarom steunen we deze groep van leidende ondernemingen die samenwerken om standaarden te smeden op dit gebied. Zulke standaarden zijn essentieel om CMDB's en andere aan ITIL gerelateerde gereedschappen effectiever te maken bij het ondersteunen van klanten die hun complexe IT-omgevingen beter willen begrijpen en beheren. Zulke standaarden zullen dan ook van significante betekenis zijn voor alle betrokken partijen."
Brian Jennings, chairman, itSMF International.
Text 100 Public Relations
Liesbeth Kramer
Tel: 0031 (0) 20 530 43 49
E-mail: liesbeth.kramer@text100.nl