Cock schitteren in nieuwe veiligheidscampagne
Yes-R en De Cock schitteren in nieuwe veiligheidscampagne
18 april 2006
Durft een jongere zelf te beslissen om geen rottigheid uit te halen,
ook als zijn vrienden dat wel doen? Of te wel: ben je een eikel of
geen eikel? In de nieuwe campagne-uiting van Nederland Veilig, die
vandaag van start is gegaan, wordt de jongere rechtstreeks
aangesproken.
De campagne is erop gericht jongeren te wijzen op hun eigen
verantwoordelijkheid. Ze kunnen zelf kiezen met wie ze omgaan, zelf
kiezen wat ze wel of niet doen. Die keuze en de verantwoordelijkheid
die dat met zich meebrengt, vormen de kern van de campagne.
Voor de campagne is er opnieuw gebruik gemaakt van rechercheur De Cock
en zijn hondje Jack. Deze keer worden zij bijgestaan door de
Amsterdamse rapper Yes-R, de neef van Ali-B. Samen rappen zij over het
maken van een eigen keus. In aanvulling hierop is er op MSN een
on-line platform gecreëerd, Externe link www.watvooreikelbenjij.nl,
waar jongeren op een laagdrempelige manier aangezet worden om na te
denken over hun eigen grenzen en wat voor keus je dan maakt. Op de
site kunnen ze een test doen (`wat voor eikel ben jij?'), een spel
spelen en meedoen aan een rapwedstrijd.
Uit onderzoek blijkt dat ruim driekwart van de jongeren zich de
afgelopen jaren onveiliger is gaan voelen. Bijvoorbeeld op school,
maar ook tijdens het uitgaan, in het openbaar vervoer of gewoon op
straat. Soms zijn jongeren slachtoffer, soms omstander en soms ook
dader van zaken die de veiligheid in hun leefomgeving aantast. Er is
een grote kans dat jongeren met overlast en criminaliteit te maken
krijgen.
Eenderde van de jongeren zegt zich wel eens schuldig te maken aan
criminaliteit. Het gaat dan vooral om zaken als winkeldiefstal (16%),
vandalisme (bekladden van objecten (15%), vernieling (12%),
geweld(13%) en heling (9%). Als jongeren wordt gevraagd wat hen een
onveilig gevoel geeft, noemen zij vooral geweld (de angst om in elkaar
geslagen te worden) en vandalisme.
De jongerencampagne komt voort uit het Veiligheidsprogramma van de
ministeries van Justitie en Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.
In dit programma heeft het kabinet tal van maatregelen vastgelegd om
de veiligheid in Nederland te vergroten. De campagne past binnen het
kabinetsbeleid waarin mensen wordt gewezen op de eigen
verantwoordelijkheid om Nederland veilig te maken. De campagneperiode
loopt van 17 april tot eind juni, de tv spot is te zien tot 21 mei. De
creatieve invulling van de campagne is verzorgd door het reclamebureau
PPGH/JWT. Met de campagne is een bedrag gemoeid van ruim een miljoen
euro.
Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties