Ingezonden persbericht

Assen, 17 april 2006

ARIE VOS EN HUGO VAN DEN BERG ZORGEN VOOR 'WILHELMUS' OP 'NIEUW' ASSEN

Het 15-jarige Nederlandse wegracetalent Hugo van den Berg (Hulshorst) zorgde er op 2e Paasdag voor dat het Wilhelmus voor het eerst sinds lange tijd weer eens over de Drentse hei klonk bij een internationale wedstrijd. Van den Berg besliste een fantastische EK 125cc strijd met Phillip Eitzinger en Georg Fröhlich in zijn voordeel. In de EK Supersport-race deed Arie Vos (Oss) het nog eens dunnetjes over. De sympathieke Honda-coureur droeg zijn overwinning op aan twee van zijn vrienden die hem afgelopen week ontvallen waren: Wegrace-organistor van de races in Oss Piet Verhagen en zijn oude monteur Mario van der Heijden overleden afgelopen week en de gedachten aan hen vormden wel even een moeilijk moment voor Arie Vos op het erepodium onder het spelen van het Wilhelmus.

VAN DEN BERG IN BLOEDVORM

Met een uitstekende start van af zijn 3e plaats op de grid, dook het 15-jarige Nederlandse wegracetalent Hugo van den Berg als 2e de nieuwe Haarbocht in op het TT Circuit Assen, waar de 125cc race voor het Europees Kampioenschap het internationale motorseizoen opende. Na regelmatig kopwerk gedaan te hebben, keek de voor de kleine 125cc machine lange coureur uit het Gelderse Hulshorst rustig de kat uit de boom. Af en toe in de mangel tussen de Duitse ex-GP-coureur Georg Fröhlich en de Oostenrijker Phillip Eitzinger, liet de pupil van Patrick van den Goorbergh op de snelste stukken van de TT-piste zich van zijn sterkste kant zien. Als een ervaren GP-coureur prikte hij zijn Varenhof Aprilia er vol 5 tussen in de snelle Ramshoek. Keer op keer stuivertje wisselend met Fröhlich kwam het aan op de laatste ronde. "Ik wist waar ik sneller was dan Georg. In de Bult of de Ramshoek wilde ik toeslaan, zoals ik dat al eerder gedaan had. Maar in de Ruskenhoek dreef hij te wijd en schoot rechtdoor over de uitloopstrook. Vanaf dat moment reed ik op kop en hield ik overal mijn lijn, zonder een gaatje te kaarten vallen. De overwinning, mijn eerste EK-winst, kon me niet meer ontgaan. Dat wist ik zeker. Een te gekke ervaring", aldus Van den Berg, die halverwege de race de contactlens uit zijn rechteroog verloor was. "Dat hinderde me niet al te veel. Ik kon me prima concentreren en niets stond de overwinning meer in de weg", vervolgde Van den Berg, die na zijn wildcard voor de Spaanse GP in Jerez ook op 21 mei in Le Mans (FRA) weer een GP-start te krijgen. "Maar mijn doel is en blijft het Spaans Open. Deze race en training vorige week in Assen zijn een prima test voor de TT eind juni. Maar voordien zal ik eerst een aantal races voor het Spaans Open rijden. Dat is toch nog weer een klasse hoger dan het EK", besluit Van den Berg.

De laatste Nederlandse EK-overwinning op Assen dateert uit 2002, toen Henk van de Lagemaat de 250cc race voor het Europees Kampioenschap won.

ARIE VOS DOET WAT VAN HEM VERWACHT WORDT

J&E Kunstgras Ten Kate Honda rijder Arie Vos (31) bleek vanmiddag inderdaad onverslaanbaar tijdens de Supersport 600 wedstrijd om het Europees Kampioenschap. Met deze overwinning neemt Vos ook de leiding in de tussenstand van het kampioenschap. De start verliep niet geweldig voor Arie Vos. De machine kwam tot 2 keer los aan de voorkant en dat kostte uiteindelijk enkele plaatsen. Landgenoot Joan Veijer deed het wat betreft beter en hij kwam dan ook als eerste terug uit de eerste ronde. Vos zat op dat moment echter al weer op de 2e plaats voor Vesa Kallio.

Arie Vos deed wat hij van tevoren aangekondigd had, jagen op de overwinning voor zijn vrienden. Met een perfecte 'drive' en een zuinige race wat het verbruiken van zijn Pirelli's betreft, stuurde hij middels een nieuw ronderecord naar de overwinning voor Joan Veijer op zijn Duntep Honda (ook met Ten Kate tuning) en Vesa Kallio uit het Nederlandse Yamaha Racing Support team. De 4e plaats is uiteindelijk voor Joseph Aldoma voor Diego Giugovaz. Een bijzonder knappe 6e plaats wordt binnengehaald door Patrick Lakerveld. De Wijk en Aalburger wist pas twee weken geleden dat hij dit seizoen zou rijden en als je je dan zo manifesteert met een dergelijke geringe voorbereiding mag je absoluut van een verrassing spreken. Rik Lenters kwam bijzonder netjes als 7e binnen voor Swen Ahnendorp, David Garcia en Henk van de Lagemaat op de 10e plaats. Marco Opheij pakte met een 11e plaats nog 5 EK punten en het laatste puntje ging naar good old Mile Pajic.

Voor de tweede maal klinkt het Wilhelmus over het Asser circuit en dat is een lekkere afsluiter van een mooie racedag.

WK 500 km race prooi voor regerend kampioen

De uitputtingsslag van de 2e Paasdag was de WK 500 km-race, die een prooi werd voor de regerende Franse wereldkampioenen op Suzuki, het trio Philipp/Kitagawa/Lagrive. Met 1 ronde voorsprong na de 3 uur (110 ronden) durende race wisten ze Jerman/Scarnato (Yamaha Austria) en Nowland/Cudlin (Yamaha Phase One).

Chris Pfeiffer wint EK-Stuntrijden

Tijdens Round 1 van het Europees Kampioenschap stuntrijden tijdens het XTTreme stuntprogramma, pakte niemand minder dan professioneel stuntman Christian Pfeiffer (D) de overwinning, voor de Portugees Humberto Ribeiro en de Hongaar Angyal Zoltan. De beste Nederlandse stuntman was Johnnie Do (Johnny den Ouden) met zijn 4e plaats.

De uitslagen en standen van de races treft u op www.tt-assen.com onder de button PRESS-PERS:

Nieuwe ronderecords TT Circuit Assen (nieuw circuit 4.555 mtr.):

2006 EK 125cc: Georg Fröhlich (GER), Honda, 1.48,974 = 150,476 km/uur gem.

Oud: 2005 TT 125cc: Hector FAUBEL (SPA), Aprilia, 2.13,536 = 161,673 km/uur gem.

2006 EK Supersport: Arie Vos, (NED), Honda, 1.44,602 = 154,781 km/uur gem.

Oud: 2005 WK Supersport: Katsuaki FUJIWARA (JPN), Honda, 2'08.865 = 167.533 km/uur gem.

WK Endurance 2006: Suzuki Castrol, 1.43,659 = 158,192 km/uur gem.

Oud: 2005 MotoGP: TT-record: Valentino ROSSI (ITA) Yamaha 2.00,991 = 178.436 km/uur gem.

***

Ingezonden persbericht