Ingezonden persbericht


SLAU presenteert het hoge woord met oek de jong en marja pruis

Winkel van Sinkel Utrecht - toegang gratis

maandag 17 april 2006, 20.30

In het Hoge Woord op deze 2e Paasdag een gerenommeerd auteur: Oek de Jong met zijn vuistdikke roman De wonderen van de heilbot. En de Utrechtse schrijfster Marja Pruis met haar nieuwe boek De vertrouweling. De column wordt uitgesproken door demissionair wethouder van cultuur Walther Lenting. 'Man van taal', tevens landelijk bekend dichter, Ruben van Gogh zal de avond presenteren.

Oek de Jong (1952) debuteerde in 1976 met de verhalenbundel De hemelvaart van Massimo. Zijn roman Opwaaiende zomerjurken (1979) was een inslaand succes en De Jong werd daarmee in één klap een heuse BN'er. Ook zijn daaropvolgende roman Cirkel in het gras (1985) werd alom geprezen. Daarna viel er een gevaarlijke stilte. Er verschenen novellen en een essaybundel met mystieke verhalen: De inktvis (1993). De Jongs overgang naar de mystiek is hem door critici ernstig kwalijk genomen. En zo leek de romanschrijver Oek de Jong totaal verdwenen. Tot de verschijning, in 2002, van zijn omvangrijke roman Hokwerda's kind. In de jaren dat hij werkte aan Hokwerda's kind registreerde Oek de Jong in zijn dagboek de wonderlijke ontstaansgeschiedenis van deze roman. Wat aanvankelijk bedoeld was als kort verhaal voor een daklozenkrant groeide uit tot een grote roman; in De wonderen van de heilbot is dit stap voor stap te volgen. 'Eigenlijk moet ik mijzelf, na een onderbreking van bijna veertien jaar, als romanschrijver opnieuw uitvinden.' schrijft De Jong in De wonderen van de heilbot, vlak voordat hij hier officieel aan begint. Het dagboek dat zich uitstrekt over de jaren 1997 tot 2002 begint met een moord en eindigt met een moord. In 1997 leest Oek de Jong in Privé hoe een meisje dat hij ooit kende met een bijl haar vader en stiefmoeder vermoordde. Langzaam begint er iets te borrelen. Op het einde van het boek vertelt Oek de Jong over het ,,meisje van Nulde''. Het zijn twee verhalen over onbegrijpelijke, met liefde verbonden moorden. Hoe ver kan een mens door zijn passie gedreven worden? In de twee waargebeurde moordverhalen zit dus de kern van Hokwerda's kind verscholen. Hokwerda's kind is, zo benadrukt dit dagboek telkens weer, een verzonnen geschiedenis, waarbij 'verzinnen' staat voor het ineenvlechten van talloze draden uit talloos veel levens, dat van De Jong zelf inbegrepen. Nog een citaat uit De Volkskrant over De wonderen van de heilbot: 'Het is het zoeken naar grensoverschrijdingen en overgave dat Oek de Jong als schrijver kenmerkt. Voor lezers met een ander temperament noopt De wonderen van de heilbot evengoed tot lezen en herlezen. ' Hoe De Jong aan de bijzondere titel van dit boek komt, legt hij u graag persoonlijk uit. Voor de ware liefhebber dus! Slau redacteur Roland Fagel werpt zich met al zijn expertise in deze strijd!

Marja Pruis (Amsterdam, 1959) verwierf bekendheid met haar biografische schets De lieflijke hel van het Hollandse binnenhuisje (1994) en later haar biografische roman De Nijhoffs of de gevolgen van een huwelijk (1999) over A.H. Nijhoff, de echtgenote van dichter Martinus Nijhoff. De pers schreef hierover het volgende: 'Marja Pruis boeit als een thriller-auteur, geeft interessante informatie en laat de lezer meedelen in het grote raadsel van dit Nijhoff-huwelijk. Misschien is deze 'kweekvijver van een biografie' wel een geheel nieuw genre in de literatuur. Het verdient in ieder geval navolging.' Haar eerste echte roman, Bloem (2002) schreef ze uit gemis aan een boek waarin lust de rol krijgt toebedeeld die hem toekomt: nietsontziend en ontregelend. Voor De Groene Amsterdammer schrijft Pruis over (Nederlandse) literatuur. Het afgelopen jaar publiceerde ze in dit blad ook een serie interviews met kunstenaars uit verschillende disciplines (o.a. Tim Parks, Kristien Hemmerechts, Alex van Warmerdam en Marlies Heuer) over 'schaamte'. Onlangs verscheen haar nieuwste roman, De vertrouweling, een spannende, broeierige roman over de paradoxale hang naar huiselijk geluk en het verlangen om iemand anders te zijn. Wat kan een interview met deze vrouw anders dan schaamteloos verheffend worden! Slau redacteur Ed van Eeden gaat zich hieraan wagen.


---- --