Gemeente Berkelland


Enquêtecommissie Huize de Kamp aan het werk

Op 21 maart stelde de gemeenteraad op grond van de Gemeentewet een onderzoekscommissie in, die onderzoek doet naar de juridische, bestuurlijke en politieke achtergronden van de vervreemding van Huize de Kamp door de voormalige gemeente Neede aan Stichting Huize De Kamp, eind 2004. Leden van de commissie zijn de raadsleden: mevrouw Jolanda Kuipers-Berfelo (D66/voorzitter), mevrouw Joke Pot-Klumper (Gemeentebelangen) en de heren Jan Hilhorst (CDA), Stefan Nijhuis (GroenLinks) en Hans ter Horst (PvdA). De reden voor het onderzoek is dat naar aanleiding van een (vertrouwelijk) verkennend onderzoek, bij de gemeenteraad ongerustheid is ontstaan over de wijze waarop genoemde eigendomsoverdracht heeft plaatsgevonden.

Sinds 2002 is in gemeenteland het dualisme ingevoerd. Dit systeem geldt ook op rijksniveau waar de Tweede Kamer het hoogste orgaan is en de regering meer op uitvoering is gericht. De gemeenteraad is dus het hoogste bestuurlijke orgaan van de gemeente en heeft drie hoofdtaken: de kaderstellende (op hoofdlijnen de belangrijkste punten voor het te voeren beleid aangeven), de volksvertegenwoordigende (bijvoorbeeld werkbezoeken afleggen) en de controlerende taak. Het houden van een enquête is een (zwaar) middel om de controlerende taak nader in te vullen. Eén van de mogelijkheden is dat betrokkenen in dit kader openbaar gehoord kunnen worden. Er is een meerderheid in de commissie die voor het onderzoek naar Huize de Kamp eveneens vóór volledige openbaarheid van de gesprekken is. Aan ieder van de te horen personen wordt een uitnodiging gezonden, waarin het principe van de openbaarheid zal worden aangegeven. Men kan gemotiveerd aangeven waarom men eventueel in beslotenheid gehoord zou willen worden. In dat geval zal door de commissie een afweging worden gemaakt al dan niet een beperking op de openbaarheid te maken. Alle te horen personen zal de eed of belofte worden afgenomen. Mogelijkerwijs zullen mensen ook schriftelijk worden bevraagd, waarbij deze naar aanleiding van de gegeven schriftelijke antwoorden eventueel alsnog kunnen worden gehoord. Het betreffende wetsartikel is bij dit persbericht gevoegd.

De vergaderingen van de enquêtecommissie zelf zijn steeds besloten. Zo is dat met enquêtecommissies van de Tweede Kamer ook het geval.

De commissie wil zélf eind juni de laatste hand aan de eindrapportage leggen, die vervolgens in juli wordt gepresenteerd. Tot die tijd komt de commissie wekelijks bijeen.


---

Bijlage: Uittreksel Gemeentewet

Artikel 155a


1. De raad kan op voorstel van een of meer van zijn leden een onderzoek naar het door het college of de burgemeester gevoerde bestuur instellen.


2. Het besluit tot het instellen van een onderzoek omvat een omschrijving van het onderwerp van onderzoek alsmede een toelichting. Deze omschrijving kan hangende het onderzoek door de raad worden gewijzigd.


3. Het onderzoek wordt uitgevoerd door een door de raad in te stellen onderzoekscommissie. De commissie heeft ten minste drie leden en bestaat uitsluitend uit leden van de raad.


4. De artikelen 22, 82, derde lid, en 86, eerste lid, zijn van overeenkomstige toepassing op de onderzoekscommissie.


5. De onderzoekscommissie kan de bij deze wet verleende bevoegdheden uitsluitend uitoefenen, indien ten minste drie van haar leden aanwezig zijn.


6. De bevoegdheden en werkzaamheden van een onderzoekscommissie worden niet geschorst door het aftreden van de raad.


7. Op het besluit tot instelling van een onderzoek en tot instelling van een onderzoekscommissie, alsmede het besluit tot wijziging van de omschrijving van het onderwerp van een onderzoek zijn de artikelen 139, tweede lid, 140 en 141 van overeenkomstige toepassing.


8. Alvorens de raad besluit tot een onderzoek, stelt hij bij verordening nadere regels met betrekking tot deze onderzoeken. In elk geval worden daarin regels opgenomen over de wijze waarop ambtelijke bijstand wordt verleend aan de commissie.

Artikel 155b


1. Leden en gewezen leden van de raad, de burgemeester en gewezen burgemeesters, wethouders en gewezen wethouders, leden en gewezen leden van de door de raad of de deelraad ingestelde rekenkamer, personen die de rekenkamerfunctie uitoefenen, leden en gewezen leden van de deelraad, leden en gewezen leden van het dagelijks bestuur van een deelgemeente, leden en gewezen leden van een door de raad, het college of de burgemeester ingestelde commissie, ambtenaren en gewezen ambtenaren, door of vanwege het gemeentebestuur aangesteld of daaraan ondergeschikt, zijn verplicht te voldoen aan een vordering van de onderzoekscommissie tot het verschaffen van inzage in, het nemen van afschrift van of het anderszins laten kennisnemen van alle bescheiden waarover zij beschikken en waarvan naar het redelijk oordeel van de onderzoekscommissie inzage, afschrift of kennisneming anderszins voor het doen van een onderzoek als bedoeld in artikel 155a nodig is.


2. Indien een vordering als bedoeld in het eerste lid betrekking heeft op bescheiden die afkomstig zijn van een instelling van de Europese Unie of van het Rijk en kennisneming van die bescheiden door de onderzoekscommissie het belang van de Europese Unie of de Staat kan schaden, wordt niet dan met toestemming van Onze Minister aan de vordering voldaan.


3. Ambtenaren, door of vanwege het gemeentebestuur aangesteld of daaraan ondergeschikt, zijn gehouden om aan een onderzoek als bedoeld in artikel 155a alle door de onderzoekscommissie gevorderde medewerking te verlenen.

Artikel 155c


1. Personen als bedoeld in artikel 155b, eerste lid, zijn verplicht te voldoen aan een oproep van de onderzoekscommissie om als getuige of deskundige te worden gehoord.


2. Een getuige of deskundige die door de onderzoekscommissie wordt gehoord, is niet tevens lid van de onderzoekscommissie.


3. De getuigen zijn verplicht getuigenis af te leggen.


4. De deskundigen zijn verplicht hun diensten onpartijdig en naar beste weten als zodanig te verlenen.


5. De onderzoekscommissie kan besluiten dat getuigen uitsluitend worden verhoord na het afleggen van een eed of belofte. Zij leggen dan in de vergadering van de onderzoekscommissie, in handen van de voorzitter, de eed of belofte af dat zij de gehele waarheid en niets dan de waarheid zullen zeggen.


6. De getuigen en deskundigen worden in een openbare zitting van de onderzoekscommissie gehoord. Plaats en tijd van de openbare zitting worden door de voorzitter tijdig ter openbare kennis gebracht.


7. De onderzoekscommissie kan om gewichtige redenen besluiten een verhoor of een gedeelte daarvan niet in het openbaar af te nemen. De leden en plaatsvervangende leden van de commissie bewaren geheimhouding over hetgeen hun tijdens een besloten zitting ter kennis komt.


8. Een getuige is gerechtigd zich tijdens het verhoor te laten bijstaan. Om gewichtige redenen kan de commissie besluiten, dat een getuige zonder bijstand wordt gehoord.


9. Verklaringen die zijn afgelegd voor de onderzoekscommissie kunnen, behalve in het geval van artikel 207, eerste lid, van het Wetboek van Strafrecht, niet als bewijs in rechte gelden.

Artikel 155d


1. Getuigen en deskundigen worden schriftelijk opgeroepen. De brief, houdende de oproep, wordt aangetekend verzonden of tegen gedagtekend ontvangstbewijs uitgereikt.


2. De onderzoekscommissie kan bevelen dat getuigen en deskundigen die, hoewel opgeroepen in overeenstemming met het eerste lid, niet zijn verschenen, door de openbare macht voor hen worden gebracht om aan hun verplichting te voldoen. De onderzoekscommissie stelt de getuige of deskundige hiervan schriftelijk in kennis op de wijze, bedoeld in het eerste lid. In de beschikking wordt een termijn gesteld waarbinnen de belanghebbende de tenuitvoerlegging kan voorkomen door alsnog aan zijn verplichting te voldoen.


3. Op een beschikking als bedoeld in het eerste en het tweede lid is artikel 7:1 van de Algemene wet bestuursrecht niet van toepassing.

Artikel 155e


1. Niemand kan genoodzaakt worden aan de onderzoekscommissie geheimen te openbaren, voor zover daardoor onevenredige schade zou worden toegebracht aan het belang van de uitoefening van zijn beroep, dan wel aan het belang van zijn onderneming of de onderneming waarbij hij werkzaam is of is geweest.


2. Zij die uit hoofde van hun ambt, beroep of betrekking tot geheimhouding verplicht zijn, kunnen zich verschonen getuigenis af te leggen, doch uitsluitend met betrekking tot hetgeen waarvan de wetenschap aan hen als zodanig is toevertrouwd. Zij kunnen inzage, afschrift of kennisneming anderszins weigeren van bescheiden of gedeelten daarvan tot welke hun plicht tot geheimhouding zich uitstrekt.


3. De burgemeester en gewezen burgemeesters, wethouders en gewezen wethouders, leden en gewezen leden van het dagelijks bestuur van een deelgemeente, leden en gewezen leden van een door het college of de burgemeester ingestelde commissie, ambtenaren en gewezen ambtenaren, door of vanwege het college aangesteld of daaraan ondergeschikt, zijn niet verplicht aan artikel 155b, eerste en derde lid, en artikel 155c, derde lid, te voldoen, indien het verstrekken van de inlichtingen in strijd is met het openbaar belang.


4. De onderzoekscommissie kan verlangen dat een beroep als bedoeld in het derde lid op strijd met het openbaar belang wordt bevestigd door het college, of, voor zover de inlichtingen betrekking hebben op het door de burgemeester gevoerde bestuur, door de burgemeester.

Artikel 155f

Het college neemt de door de raad geraamde kosten voor een onderzoek in een bepaald jaar op in de ontwerp-begroting.

Mutatiedatum
13/04/2006
Trefwoorden Bestuurlijke zaken, Gemeenteraad