Stadsdeel De Baarsjes Amsterdam


Stadsdeel De Baarsjes

Programma-akkoord 2006 - 2010

Kansen bieden, kansen pakken!

Partij van de Arbeid

Volkspartij voor Vrijheid en Democratie

14 april 2006

|                 |1. Als de politiek zich laat zien, doen bewoners mee|
|                 |                                                    |
|                 |                                                    |
|Wensbeeld        |Onze inzet is dat De Baarsjes een buurt is waar     |
|                 |mensen graag wonen en werken omdat ze zich hier     |
|                 |thuis voelen. Waar bewoners zich betrokken voelen en|
|                 |zelf verantwoordelijkheid nemen voor hun straat en  |
|                 |buurt. Waar oud en jong kansen krijgen en die       |
|                 |waarmaken. Waar de scholen goed zijn. Jongeren een  |
|                 |eerlijke kans op opleiding, stage en werk hebben. De|
|                 |straten veilig zijn en de buurt schoon is en waar je|
|                 |de auto kwijt kunt. De winkelstraten er goed bij    |
|                 |liggen en het aanbod aan winkels divers is. Waar    |
|                 |zorg is voor wie dat nodig heeft. En waar de        |
|                 |woningen goed zijn, passend bij het inkomen en de   |
|                 |woonwensen van de bewoners.                         |
|                 |                                                    |
|Bijzondere       |De Baarsjes is regelmatig in het nieuws. Toen de    |
|oplossingen      |eerste paal geslagen werd voor de Westermoskee. Als |
|bedenken die     |plek waar als experiment een blowverbod is          |
|werken           |ingesteld. Als stadsdeel dat de stilteverstoring bij|
|                 |de dodenherdenking ten goede keert. Als stadsdeel   |
|                 |dat bijzondere oplossingen bedenkt die werken als   |
|                 |groepen Marokkaanse straatjongens bewoners          |
|                 |treiteren: straatcontracten met jongeren en         |
|                 |buurtbewoners over wederzijds respect. En als       |
|                 |stadsdeel waar joden en Marokkanen samen voetballen.|
|                 |Veel publieke aandacht is er ook voor de afspraken  |
|                 |tussen stadsdeelbestuur en moskeeën over het        |
|                 |tegengaan van extremisme en het opkomen voor de     |
|                 |vrijheid van meningsuiting na de moord op Theo van  |
|                 |Gogh.                                               |
|                 |                                                    |
|                 |De wijze waarop verschillende groepen in De Baarsjes|
|Besturen is      |proberen samen te leven ligt onder een vergrootglas.|
|investeren in    |Omdat we het hier net iets anders proberen te doen. |
|relaties         |Geen grote woorden over 'wij' en 'zij' of 'ze moeten|
|                 |dit, want zo gaat dat nu eenmaal hier'. Wel kleine  |
|                 |stappen op de lange hobbelige weg van het samen     |
|                 |leven. Zodra dingen fout dreigen te gaan, zit het   |
|                 |bestuur er bovenop. Met praktische acties waardoor  |
|                 |bewoners zien dat hun problemen begrepen worden en  |
|                 |dat ze er bij horen. Dat maakt dat bewoners mee     |
|                 |willen doen.                                        |
|                 |                                                    |
|                 |De opkomst bij de verkiezingen voor de stadsdeelraad|
|                 |in maart heeft alle verwachtingen overtroffen. Nog  |
|                 |niet eerder stemden zoveel allochtonen. Wij zijn ons|
|Hoge opkomst bij |ervan bewust dat de bewoners van De Baarsjes hiermee|
|verkiezingen     |kenbaar maken dat de politiek er toe doet, of beter |
|opkomst schept   |gezegd: er toe moet doen.                           |
|verplichtingen.  |                                                    |
|                 |De bewoners willen dat politiek en bestuur zorgen   |
|                 |voor concrete resultaten. Dat gaan we dan ook doen  |
|                 |met een resultaatgerichte aanpak. Ons motto daarbij |
|                 |is: als de politiek zich laat zien, doen bewoners   |
|Prestaties zijn  |mee.                                                |
|basis voor       |                                                    |
|vertrouwen van   |In dit programma-akkoord geven we op hoofdlijnen aan|
|bewoners in      |waar wij als coalitie de komende vier jaar voor     |
|politiek en      |staan en wat wij gaan doen. In de bijlage vindt u   |
|bestuur.         |onze uitwerking van de agenda voor de komende vier  |
|                 |jaar.                                               |
|                 |                                                    |
|                 |                                                    |
|                 |                                                    |
|                 |                                                    |
|                 |2. Onze bestuursstijl                               |
|                 |                                                    |
|                 |De afgelopen jaren hebben ons geleerd dat er veel te|
|Bestuursstijl:   |winnen is als het bestuur soms letterlijk op straat |
|'Er op af'       |in direct contact met de betrokkenen de problemen   |
|'Durven          |aanpakt. Wij gaan door met de stijl die De Baarsjes |
|experimenteren'  |tot ver buiten Amsterdam betekenis heeft gegeven.   |
|'Binden'         |Kenmerken van onze stijl zijn:                      |
|'Afspraken'      |'Er op af': bij problemen en kansen in de buurt     |
|'Zichtbaar'      |stappen de stadsdeelwethouders daar meteen op af.   |
|'Samenwerken'    |Zij laten zich zien, helpen mee oplossingen te      |
|                 |zoeken, en aarzelen niet om zonodig in te ingrijpen.|
|                 |                                                    |
|                 |'Durven experimenteren': ook aan de slag gaan als   |
|                 |nog niet alles tot achter de komma uitgezocht is.   |
|                 |Zeker bij urgente problemen.                        |
|                 |'Binden': het stadsdeelbestuur is een bindende      |
|                 |kracht, iedereen moet zich thuis kunnen voelen in De|
|Doorgaan met     |Baarsjes. We vergroten de verschillen niet en bieden|
|verzilveren      |tegenwicht aan het wij-zij denken.                  |
|dialoog en       |Wij maken niet-vrijblijvende afspraken met elkaar.  |
|bekrachtigen     |Wij maken publiekelijk zichtbaar wat er gebeurt in  |
|partnerschap.    |ons stadsdeel, wij willen mensen een stem en een    |
|                 |gezicht geven.                                      |
|                 |Wij zoeken bondgenoten en samenwerking, ook in de   |
|                 |gemeente en daarbuiten.                             |
|                 |Betrokken bewoners                                  |
|                 |                                                    |
|                 |In De Baarsjes beseffen wij hoe belangrijk het is   |
|Ondersteunen van |dat maatschappelijke organisaties, bewoners,        |
|bewonersgroepen  |vrijwilligersorganisaties en zelforganisaties zich  |
|die werken aan   |verantwoordelijk voelen voor hun stadsdeel. Want dan|
|sociale samenhang|kunnen we bij incidenten de handen ineen slaan om de|
|                 |rust te bewaren en oplossingen te vinden. Bij       |
|                 |concrete zaken spelen bewoners een belangrijke rol: |
|                 |onderhoud van groen, het organiseren van            |
|                 |straatfeesten, activiteiten op het Mercatorplein en |
|Buurtbudgetten   |ook het organiseren van huiswerkbegeleiding en      |
|voor onderhoud   |buurtbemiddeling.                                   |
|groen.           |                                                    |
|                 |Wij vinden het belangrijk dat de kring van bewoners |
|                 |die betrokken is bij de buurt, groter wordt. Dat    |
|                 |zult u merken aan onze inzet om actieve bewoners te |
|                 |waarderen en te ondersteunen. Wij gaan dus ook      |
|Op de Baarsjesdag|verder met de buurtoverleggen. En bij ingewikkelde  |
|staan de         |vraagstukken mobiliseren wij betrokken bewoners,    |
|vrijwilligers    |ondernemers en maatschappelijke organisaties om     |
|centraal.        |creatief mee te denken over werkbare oplossingen.   |
|                 |Kansen voor kinderen, jongeren en hun ouders        |
|                 |                                                    |
|                 |Te veel kinderen komen met een achterstand op school|
|2 miljoen Euro   |en lopen die niet meer in. Dit is één van grootste  |
|extra voor       |problemen waar De Baarsjes mee te maken heeft. Met  |
|onderwijs.       |als neveneffect dat veel ouders voor hun kinderen   |
|                 |liever een zogenaamde 'witte school' buiten het     |
|Meer kinderen    |stadsdeel kiezen. Samen met de scholen en de ouders |
|naar de          |willen we het tij keren: zo min mogelijk            |
|voorschool.      |achterstanden aan het begin van de basisschool,     |
|                 |hogere CITO-scores en minder uitval op de middelbare|
|Steun voor ouders|school. Er zijn al initiatieven van scholen en      |
|die werken aan   |ouders zélf. Die ondersteunen wij.                  |
|betere           |                                                    |
|buurtscholen.    |Jongeren verdienen een eerlijke kans om een         |
|                 |zelfstandig bestaan op te bouwen. Succesvolle       |
|                 |schoolloopbanen worden bevorderd en er zijn genoeg  |
|                 |stages als opmaat naar werk. Leerlingen die         |
|Begeleiding bij  |spijbelen worden door een strikte handhaving van de |
|de overstap naar |leerplicht bij de les gehouden. Tot je              |
|de middelbare    |drieëntwintigste zit je op school, loop je stage of |
|school.          |ben je aan het werk.                                |
|                 |                                                    |
|Eén centraal punt|Van de jongeren verwachten we dat ze hun best doen  |
|met databank voor|de kansen die ze krijgen te pakken. Niet alleen op  |
|stages.          |school, stage of werk, maar ook in hun vrije tijd.  |
|                 |Ze krijgen meer te zeggen over de activiteiten die  |
|                 |voor hen beschikbaar zijn. Daar staat tegenover dat |
|                 |ze zelf ook verantwoordelijkheid nemen voor         |
|                 |activiteiten gericht op scholing en werk.           |
|Jongeren krijgen |                                                    |
|en nemen         |Hierbij kunnen de ouders niet buiten beeld blijven. |
|verantwoordelijkh|Ouders doen actief mee op school, ondersteunen hun  |
|eid voor vrije   |kinderen en treden op als hun kinderen overlast     |
|tijd en          |veroorzaken. De stadsdeelwethouders,                |
|ontwikkeling.    |leerplichtambtenaren en andere professionals        |
|                 |aarzelen niet de ouders thuis op te zoeken, als de  |
|                 |situatie daarom vraagt.                             |
|                 |                                                    |
|                 |De gezinsgerichte aanpak biedt allochtone vrouwen   |
|                 |een kans om aan het maatschappelijk leven deel te   |
|Met ouders       |nemen. En met succes: het lukt steeds beter         |
|afspreken dat ze |allochtone vrouwen uit hun isolement te halen. De   |
|thuis met hun    |komende vier jaar betrekken wij ook hun mannen      |
|kinderen taal    |erbij.  De aanpak zoals we die kennen uit 'bouwen   |
|oefenen en       |aan burgerschap' krijgt een vervolg en uitbreiding. |
|daarvoor zonodig |Doel blijft: meedoen aan het maatschappelijk leven. |
|Nederlands leren.|Dit begint met Nederlands leren.                    |
|                 |                                                    |
|                 |                                                    |
|                 |                                                    |
|                 |                                                    |
|Gezinsgerichte   |                                                    |
|aanpak:          |                                                    |
|emancipatie en   |                                                    |
|participatie     |                                                    |
|vrouwen én mannen|                                                    |
|                 |                                                    |
|                 |Zorg voor elkaar                                    |
|                 |                                                    |
|                 |De komende jaren zullen ook in het teken staan van  |
|                 |de invoering van de Wet op de maatschappelijke      |
|Eisen aan de WMO:|ondersteuning (WMO). Stad en stadsdelen krijgen meer|
|                 |mogelijkheden om zelf invulling te geven aan de     |
|één loket voor   |combinatie van zorg en welzijn die geboden wordt.   |
|alle informatie  |Dit is een kans om maatwerk te leveren en beter in  |
|en diensten;     |te spelen op de behoeften van de mensen. In De      |
|dienstverlening  |Baarsjes willen we de WMO zo invoeren dat de        |
|zo veel mogelijk |voorzieningen voor de mensen die ze het hardst nodig|
|op peil houden;  |hebben op peil blijven. Tegelijkertijd is het ook   |
|alle informatie  |belangrijk dat mensen niet onnodig afhankelijk      |
|gratis naar      |worden van zorg. Daarom willen we dat de            |
|55-plussers;     |welzijnsvoorzieningen die voor zelfstandigheid      |
|zeggenschap voor |zorgen niet in het gedrang komen. Zelfs als de      |
|gebruikers.      |invoering van de WMO gepaard gaat met een           |
|                 |bezuiniging van het rijk.                           |
|                 |                                                    |
|                 |Ouderen en gehandicapten verdienen extra aandacht.  |
|                 |Het stadsdeel heeft de taak om er samen met hen voor|
|                 |te zorgen dat zij zo lang mogelijk zelfstandig      |
|                 |kunnen wonen. Daarvoor zijn genoeg geschikte        |
|Voor rolstoel    |woningen nodig, voldoende hulp en zorg aan huis,  en|
|toegankelijke    |activiteiten en goed toegankelijke voorzieningen die|
|openbare         |aansluiten bij de behoefte.                         |
|voorzieningen.   |                                                    |
|                 |In De Baarsjes leven ruim vierduizend gezinnen van  |
|Voorzieningen    |een inkomen op of rond het minimum, dat is ruim     |
|klussenhulp en   |twintig procent van alle huishoudens in De Baarsjes.|
|buurtbus blijven.|In Amsterdam leeft 74% van de achttienjarigen van   |
|                 |een minimum. In De Baarsjes is het aantal           |
|                 |minimajongeren in 2004 met elf procent gestegen.    |
|                 |Armoede is een risico voor deze jongeren, voor De   |
|                 |Baarsjes en voor Amsterdam. De mogelijkheden om hier|
|                 |als stadsdeel wat aan te doen zijn beperkt: we gaan |
|                 |niet over de hoogte van de uitkeringen of de huren. |
|Voorzieningen    |Wel kunnen er we ervoor zorgen voor dat iedereen die|
|voor het         |mogelijk in aanmerking komt voor                    |
|bestrijden van de|inkomensondersteuning, toegang heeft tot de         |
|armoede naar     |benodigde informatie hierover. En dat mensen die dat|
|mensen toe       |nodig hebben, direct terecht kunnen bij de          |
|brengen.         |schuldhulpverlening.                                |
|                 |                                                    |
|                 |                                                    |
|                 |                                                    |
|Wachttijd bij    |                                                    |
|schuldhulpverleni|                                                    |
|ng maximaal 2    |                                                    |
|weken.           |                                                    |
|                 |Straat op orde                                      |
|                 |                                                    |
|                 |Bewoners, bezoekers en mensen die overwegen om in De|
|                 |Baarsjes te gaan wonen, willen een buurt die veilig |
|                 |en schoon is. De eerste indruk moet goed zijn. Een  |
|                 |buurt waar je makkelijk kunt parkeren en waar       |
|                 |tegelijkertijd genoeg ruimte is om je kinderen      |
|                 |veilig te laten spelen. Een buurt ook waar het      |
|                 |schaarse groen er goed bij ligt en waar - binnen de |
|                 |grenzen wat voor een stadsdeel redelijkerwijs       |
|                 |haalbaar is - de lucht schoon is.                   |
|                 |                                                    |
|                 |De Baarsjes is veiliger geworden. Toch moet het     |
|                 |beter zolang vooral ouderen zich nog onveilig       |
|                 |voelen, kleine ondernemers nog te veel last hebben  |
|Aantal           |van criminaliteit, slechte horeca zorgt voor een    |
|coffeeshops      |vervelende sfeer op straat en er rondom sommige     |
|terugdringen.    |coffeeshops sprake is van overlast.                 |
|                 |                                                    |
|                 |Van de politie verwachten wij dat ze met ervaren    |
|                 |mensen die de buurt goed kennen, zichtbaar op straat|
|Afspraken met    |aanwezig is. Samen met bewoners en ondernemers gaan |
|politie over:    |wij praktisch aan de slag: portiekverlichting,      |
|voldoende ervaren|verlichting op onveilige plekken, inventarisatie van|
|mensen;          |risico's voor ondernemers plus de aanpak daarvan.   |
|snel reageren op |Daar hoort ook bij dat bewoners aangifte doen bij de|
|meldingen;       |politie van overlast, overtredingen en crimineel    |
|handhaven        |gedrag.                                             |
|politiepost      |                                                    |
|Mercatorplein.   |Vuil rond containers, fietswrakken, zwerfvuil en    |
|                 |hondenpoep geven de buurt een slechte aanblik.      |
|                 |Bewoners ergeren zich aan de rotzooi die anderen    |
|Over 4 jaar moet |maken en misschien ook wel aan hun eigen rotzooi.   |
|70% van de       |Wij gaan beter handhaven door harder op te treden   |
|bewoners tevreden|tegen overtreders, en door klachten sneller te      |
|zijn over de     |verhelpen. Verder willen we bewoners betrekken bij  |
|aanpak van       |en belonen voor het schoon houden van hun straat.   |
|zwerfvuil.       |Wij gaan scholen vragen om een gebied rond hun      |
|                 |school schoon te houden, waar wij activiteiten voor |
|De milieupolitie |leerlingen tegenoverstellen.                        |
|krijgt een target|                                                    |
|voor het opsporen|Ruimte is schaars in De Baarsjes. De bewoners hebben|
|en beboeten van  |behoefte aan speelruimte, groen en parkeren. De     |
|overtreders.     |oplossing waar we voor kiezen is: meer parkeren     |
|                 |onder de grond en meer ruimte voor spelen en groen  |
|                 |boven de grond. Daarom spreken wij af dat steeds als|
|                 |er twee parkeerplaatsen onder de grond bijgekomen   |
|                 |zijn, we er één boven de grond weghalen.            |
|250 extra        |                                                    |
|parkeerplaatsen: |Omdat de Jan van Galenstraat één van de straten is  |
|500 onder de     |met de slechtste luchtkwaliteit in Amsterdam, willen|
|grond erbij, 250 |wij dat er alleen nog schone vrachtwagens door De   |
|boven de grond   |Baarsjes rijden. Op termijn willen we af van het    |
|eraf.            |vrachtverkeer van en naar het Food Center (dat      |
|                 |overigens buiten De Baarsjes ligt). De coalitie wil |
|                 |daarom samen met andere stadsdelen zoeken naar      |
|                 |mogelijkheden om het Food Center te verplaatsen.    |
|                 |                                                    |
|                 |                                                    |
|                 |                                                    |
|Alleen           |                                                    |
|vrachtwagens met |                                                    |
|roetfilters door |                                                    |
|De Baarsjes.     |                                                    |
|                 |Uit en thuis: veelzijdige buurt                       |
|                 |                                                      |
|                 |We willen dat in onze buurt zowel huishoudens met een |
|Gemiddeld 30%    |laag als een hoog inkomen kunnen wonen. We willen ook |
|sociale huur bij |dat er plek is voor ouderen, gehandicapten, jongeren  |
|nieuwbouw.       |en studenten. Om dit te bereiken is het nodig dat de  |
|                 |komende jaren geïnvesteerd wordt in een grotere       |
|                 |diversiteit aan woningbouw. Niet door grootschalige   |
|                 |straatgewijze sloop-nieuwbouw. Wel door bij           |
|Splitsen en      |nieuwbouwprojecten goed te kijken naar wat nodig is.  |
|samenvoegen vanaf|Uitgangspunten daarbij zijn: gemiddeld 30% sociale    |
|40 vierkante     |huur waarbij we rekening houden met de behoefte aan   |
|meter.           |extra woningen voor ouderen, gehandicapten, jongeren  |
|                 |en studenten. De bestaande woningvoorraad moet ook op |
|                 |een hoger niveau gebracht worden. Nog te veel huurders|
|                 |wonen in slecht onderhouden huizen. Wij gaan dus      |
|                 |verder met de actieve aanschrijving van               |
|                 |woningeigenaren, zij moeten hun huizen opknappen.     |
|                 |                                                      |
|                 |De komende periode komen nieuwe gebouwen beschikbaar  |
|                 |waar bewoners van De Baarsjes elkaar regelmatig gaan  |
|                 |tegenkomen: het Sieraad (gerestaureerde               |
|                 |Edelsmedenschool), het nieuwe zwembad Mercatorplaza,  |
|                 |de Westermoskee en la Rainbow. Bovendien maken wij    |
|                 |plannen voor nieuwe publiek toegankelijke projecten,  |
|Nu dóór met      |zoals het Mercatorpark en Nieuw Vredenburgh.          |
|Stedelijke       |                                                      |
|vernieuwing.     |De kern van het winkelgebied van De Baarsjes bestaat  |
|                 |uit het Mercatorplein, de Jan Evertsenstraat en een   |
|                 |stukje van de Cabralstraat. Dit gebied krijgt de      |
|                 |komende jaren een grote opknapbeurt. Het Mercatorplein|
|                 |moet als evenementenplein het kloppend hart van De    |
|                 |Baarsjes worden met veel activiteiten die grote       |
|                 |groepen bewoners aanspreken. De kwaliteit van het     |
|Mercatorplein    |winkelaanbod moet hier echt omhoog. Wij gaan          |
|evenementenplein.|ondernemers zoeken die een nieuw gezicht aan het      |
|                 |winkelgebied willen geven. Het doel is dat de bewoners|
|                 |graag hun boodschappen doen op en rond het            |
|                 |Mercatorplein, iets gaan drinken op het plein of samen|
|                 |een activiteit bezoeken.                              |
|Belwinkels weren.|                                                      |
|                 |Onder het motto 'meer te doen, te zien en te beleven' |
|                 |doen wij ons best om activiteiten naar De Baarsjes te |
|                 |halen die meer leven brengen in ons stadsdeel. Daarbij|
|                 |denken we zowel aan activiteiten voor buurten als aan |
|                 |grootschalige activiteiten met een stedelijke         |
|                 |uitstraling.                                          |
|                 |                                                      |
|                 |Met het vestigen van ateliers in de Witte de          |
|Kunstwedstrijd   |Withstraat en de Admiraal de Ruijterweg heeft De      |
|voor jongeren uit|Baarsjes zich de afgelopen jaren voorzichtig op de    |
|Amsterdam-West   |kaart gezet als vestigingsplaats voor kunst en        |
|                 |cultuur. Op deze basis gaan wij verder. Allereerst    |
|                 |door nog meer ateliers aan te trekken. Daarnaast      |
|                 |willen we de ateliers laten wortelen in de buurt. Door|
|                 |buurtbewoners en kunstenaars met elkaar in contact te |
|Nu dóór met      |brengen en door schoolkinderen de mogelijkheid te     |
|vestigen van     |bieden met de kunstenaars aan de slag te gaan.        |
|ateliers in de   |                                                      |
|Witte Ruijter.   |Een andere kans die we voor De Baarsjes zien, is      |
|                 |creatieve bedrijvigheid. Samen met de andere          |
|                 |westelijke stadsdelen binnen de ring gaan we ons      |
|Kunsttegoedbonnen|profileren als vestigingslocatie voor deze bedrijven. |
|voor scholen te  |                                                      |
|besteden bij     |                                                      |
|kunstenaars in De|                                                      |
|Baarsjes.        |                                                      |
Bijlage: Afspraken programma-akkoord PvdA en VVD


1. Kansen voor kinderen

Doelen

We willen:
onderwijsachterstanden wegwerken en voorkomen;
hogere Cito-scores;
een soepeler overgang naar de middelbare school en daardoor minder uitval in het voortgezet onderwijs;
dat ouders hun kinderen op scholen in de buurt doen; dat kinderen leren elkaar te respecteren en tolereren.

Maatregelen


2 Miljoen Euro extra voor onderwijs

We trekken twee miljoen euro extra uit voor onderwijs, naast de kosten van de GOA-operatie. We willen:

2. Extra inzet van leerkrachten om onderwijsachterstanden te voorkomen en te verminderen.

3. Ouders betrekken bij de school, ouders stimuleren om met hun kinderen de taal te oefenen en ze daarbij helpen, zo nodig en mogelijk de inzet van ouders vastleggen in schoolcontracten.

4. Coaching bij de schoolkeuze en een mentoraat in het eerste jaar van de middelbare school.

5. Scholen met een eigen gezicht.
Per school kijken we welke maatregelen het beste passen; het gaat om maatwerk. De maatregelen moeten wel passen bij de hierboven geformuleerde doelen.
Met de schoolbesturen maken we afspraken over co-financiering.

Voorkomen en wegwerken van onderwijsachterstanden

De negatieve effecten van de landelijke bezuinigingen op GOA compenseren we, voor zover de middelen niet worden overgeheveld naar de scholen en voor zover dit overeenkomt met de doelstellingen in dit programma-akkoord. Met de scholen maken we afspraken over de inzet van middelen in de nieuwe situatie.
De deelname aan de voorschool willen we verder vergroten en moet gelijke tred houden met de behoefte. We beginnen in ieder geval met één extra peutergroep in 2007.
We behouden de extra inzet van leerkrachten voor kinderen met onderwijsachterstanden.
We sluiten aan bij het eventuele stedelijk plan (en de daarvoor beschikbare middelen) om scholen extra capaciteit te geven voor huisbezoek door leerkrachten.
Ouders worden meer betrokken bij de school:

6. Met ouders spreken we af dat zij samen met hun kinderen (taal) oefenen en - als zij de taal onvoldoende beheersen - zij Nederlandse les gaan volgen.

7. We zorgen voor voldoende plaats op de Nederlandse les. De Nederlandse les wordt voor zover mogelijk gegeven op de school en onder schooltijd.

8. Waar nodig kunnen ouders een beroep doen op maatschappelijk werk en opvoedingsondersteuning.

9. Samen met scholen kijken we hoe we met de ouders de afspraak kunnen maken dat ze hun kinderen begeleiden, bijvoorbeeld door het afsluiten van een schoolcontract (naar voorbeeld van de Joop Westerweelschool).

Doorgaan met brede school

We gaan door met de brede school. Met de scholen maken we afspraken over het pakket aan activiteiten. Zonodig formuleren we een minimumpakket waaraan een brede school moet voldoen.
Als het nodig is voor de buurt, zetten we de schoolgebouwen ook in voor andere buurtgerichte functies.
Met één of meer scholen uit De Baarsjes experimenteren we met voor- en naschoolse opvang vanuit school (kantoorschool), zo mogelijk als (stedelijke) pilot.

Begeleiding bij overstap naar middelbare school

We faciliteren en ondersteunen ouders en leerlingen bij de keuze van de middelbare school. We letten speciaal op te lage schooladviezen. Voor de leerlingen komt er een mentoraat in het eerste jaar. We organiseren het mentoraat in samenspraak met basisscholen en koppelen dit aan het bestaande mentoraat en de huiswerkbegeleiding.

Werken aan tolerantie, respect en veiligheid

Met de basisscholen ontwikkelen we een lesprogramma voor de oudste leerlingen met als doel leerlingen een open, tolerante en respectvolle houding ten opzichte van anderen aan te leren (naar voorbeeld van De Roos). We willen meer veilige/vreedzame scholen in De Baarsjes (naar voorbeeld van de Joop Westerweelschool).

Herkenbare scholen met een eigen gezicht

We ondersteunen activiteiten (kunst, cultuur, sport, techniek) van scholen en ouders als die de school een eigen gezicht geven. Ouders die willen werken aan betere scholen voor de buurt worden door ons met raad en daad terzijde gestaan.

Doorgaan met verzelfstandiging basisscholen

De ingezette verzelfstandiging van de openbare basisscholen zetten we voort. In de afspraken met besturen en directies nemen we op dat scholen medeverantwoordelijk zijn voor het oplossen van de achterstandsproblematiek in De Baarsjes.

2. Kansen voor jongeren

Doelen

We willen:

dat jongeren uit De Baarsjes beter presteren op school; minder uitval van jongeren tussen 16 en 23 jaar (school, stage, werk); dat jongeren meer gebruik maken van de voorzieningen, deelnemen aan activiteiten;
minder overlast van jongeren.

Maatregelen

Bevorderen succesvolle schoolloopbanen

Samen met de jongeren en hun middelbare scholen kijken we wat jongeren nodig hebben om beter te presteren (een rustige plek voor huiswerk, kunnen werken met de computer, bijspijkercursus, buddy). De voorzieningen die getroffen worden passen bij de behoeften van de jongeren. Samen met vrijwilligersorganisaties breiden we de huiswerkbegeleiding uit. We spreken ouders aan op hun rol en verantwoordelijkheid.

Strikte handhaving leerplicht

We willen de leerplicht strikt handhaven. Daarvoor moeten netwerken rond jongeren beter samenwerken. We willen toe naar een systeem waarmee we jongeren die uitvallen (of dreigen uit te vallen) kunnen volgen. Nu raken te veel jongeren 'zoek'.
Hardnekkige spijbelaars bieden we een speciaal 8 tot 8 uur programma aan dat structuur, onderwijs, ontwikkeling, kansen en ontspanning biedt. Afspraken hierover leggen we vast in een contract met leerling en ouders. Het programma ontwikkelen we samen met scholen, schoolbesturen en jongerenwerk.

Tussen 16 en 23: school, stage of werk

Aansluiten bij initiatief zeven stadsdelen en stedelijke plannen.

Activiteiten voor jongeren

We onderzoeken aan welke activiteiten jongeren behoefte hebben. Jongeren krijgen meer verantwoordelijkheid voor het zelf organiseren van activiteiten. Zij krijgen meer zeggenschap over de activiteiten. Die grotere verantwoordelijkheid betekent dat jongeren óók verantwoordelijkheid nemen voor activiteiten die gericht zijn op het vergroten van hun eigen kansen.
Sporten wordt goedkoper door kleinschalige initiatieven te ondersteunen met een lage zaalhuur en makkelijke huurcontracten. De bekendheid van de lage zaalhuur vergroten we.
Het sportbuurtwerk breiden we uit.
Bij de herontwikkeling van het Mercatorpark zetten we in op extra sportfaciliteiten.

Overlast op straat

Voor overlastgevende jongeren van 16 jaar en ouder, komt er een sluitende aanpak. We laten zien dat het zin heeft om aan je eigen toekomst te werken. Dat kan bestaan uit (een combinatie van) werk, stage, leerwerktraject, sport, ontspanning, etc. Blijven de jongeren overlast veroorzaken, dan pakken we ze stevig aan.
Met de politie en welzijnsorganisaties spreken we af dat bij incidenten direct actie wordt ondernomen. We wachten niet tot 'het vaker gebeurt'. Waar nuttig en nodig gaan we door met straatcontracten, zoals in de Van Speijkstraat / Van Kinsbergenstraat.

3. Minder armoede

Doelen
We willen:
dat bewoners de stedelijke voorzieningen voor het tegengaan van armoede kennen en benutten;
niet langer dan twee weken wachten op schuldhulpverlening; een actieve rol van het stadsdeel bij sociale activering en bij de begeleiding naar werk.

Maatregelen

Stimuleren gebruik van (stedelijke) voorzieningen voor armoedebeleid

De (stedelijke) voorzieningen voor de bestrijding van armoede brengen we actief onder de aandacht.
We besteden speciale aandacht aan de ondersteuning bij kosten verbonden aan het volgen van onderwijs.
Net als in de Orteliusbuurt gaan we ook in andere buurten op huisbezoek. We maken gebruik van de ervaringen die we hebben opgedaan in de Orteliusbuurt. De buurten (en straten) selecteren we op basis van (vermoedelijke) ernst en intensiteit van de problematiek. De huisbezoeken koppelen we aan activiteiten van het nieuwe dienstencentrum. Bewoners die kampen met problemen vinden in het dienstencentrum ook belangrijke informatie die helpt om de problemen op te lossen.

Schuldhulpverlening

We handhaven de extra capaciteit voor de schuldhulpverlening. De wachttijd bedraagt maximaal twee weken.
Door het aanbieden van cursussen budgetbeheer (via schuldhulpverlening) proberen we te voorkomen dat bewoners zich in de schulden steken.

Meer mensen sociaal activeren en naar werk begeleiden

Het stadsdeel pakt een actieve rol bij sociale activering en begeleiding naar werk. Sociale activering en begeleiding naar werk moeten beter samengaan.
Bij sociale activering en begeleiding naar werk zoeken we aansluiting bij de activiteiten van DWI.

4. Zorg voor elkaar

Doelen

We willen:

Het aanbod van welzijnswerk afstemmen op de vraag, de gebruikers moeten tevreden zijn;
organisaties van en voor buurtbewoners versterken; adequate kinderopvang voor doelgroepen;
goede en toegankelijke voorzieningen voor zorg en welzijn, in het bijzonder voor ouderen en mensen met een handicap;
ouderen die dat willen, langer thuis laten wonen.

Maatregelen

Welzijnswerk goed laten aansluiten bij de behoeften van de bewoners

Om de kwaliteit te verbeteren, is de afgelopen jaren de uitvoering van het welzijnswerk anders georganiseerd en aanbesteed. In 2007 start de evaluatie.
De sturing op de samenwerking tussen de verschillende welzijnsorganisaties wordt versterkt via de aanbesteding en de regie van het stadsdeel.

Versterken van de inzet en betrokkenheid van bewoners (civil society) We handhaven de subsidie aan bewonersgroepen die werken aan sociale samenhang.
Als onderdeel van de ondersteuning van vrijwilligersgroepen en zelforganisaties werken we aan het versterken (empowerment) van vrijwilligersorganisaties. We brengen organisaties bijeen om kennis (expertise) uit te wisselen, voor werving, om de relatie met buurt en stadsdeel te verbeteren en om gezamenlijke activiteiten te ontplooien. We evalueren de buurtbudgetten en er komen heldere spelregels voor de verdeling van de budgetten. Zonodig stellen we extra geld beschikbaar. De Baarsjesdag krijgt een nieuw format. Doel is om vrijwilligers(organisaties) een podium te bieden, nieuwe vrijwilligers te werven en de vrijwilligers te bedanken.
Naar voorbeeld van de Augustinusschool bevorderen we, in overleg met de scholen, de intergenerationele activiteiten (voor jong en oud).

Gezinsgerichte aanpak

De emancipatie van vrouwen en mannen wordt een expliciet doel van de gezinsgerichte aanpak. Het project Bouwen aan Burgerschap wordt voortgezet en uitgebouwd. Er komt een nieuwe ronde trajecten.

Kinderopvang

De plaatsen voor zogenoemde doelgroepen blijven beschikbaar conform het bestaande beleid.

Wet maatschappelijke ondersteuning (WMO)

Aan de wijze van invoering van de WMO stellen we de volgende eisen: 2. één loket voor alle informatie en diensten;
3. de dienstverlening houden we zo veel mogelijk op peil; 4. voor 55-plusser is alle informatie gratis;
5. hebben mensen recht op ondersteuning dan kunnen zij zoveel als mogelijk zelf aangeven hoe zij van die ondersteuning gebruik willen maken;
6. patiënten- en consumentenorganisaties worden betrokken bij de invoering;
7. welzijnsvoorzieningen die zelfstandigheid bewerkstelligen mogen niet in het gedrang komen, zelfs als de invoering gepaard gaat met een bezuiniging van het rijk.

Toegankelijkheid voor gehandicapten

Openbare voorzieningen moeten toegankelijk zijn voor rolstoelen. Bij de herinrichting van straten zorgen we ervoor dat rolstoelen makkelijk de stoep op en af kunnen.

Langer thuis kunnen blijven wonen

De herontwikkeling van Nieuw-Vredenburg moet voorzieningen opleveren voor ouderen in de omgeving. Zo kunnen deze ouderen langer zelfstandig blijven wonen.
We proberen het aantal ouderenwoningen, zoals vastgesteld in het Programma Maatschappelijke Investeringen (PMI), te realiseren. We handhaven de voorzieningen klussenhulp en de buurtbus.

5. Winkelstraten, winkels en horeca

Doelen

We willen:

dat bewoners en gebruikers positiever oordelen over het winkelgebied; dat bewoners en gebruikers positiever oordelen over de activiteiten op het Mercatorplein;
een grote diversiteit aan winkels en minder belwinkels.

Maatregelen

Impuls voor kernwinkelgebied

Het gebied Mercatorplein, Jan Evertsenstraat, Vespuccimarkt en een stukje van de Cabralstraat zien we als één winkelgebied. Initiatieven in dit gebied toetsen we aan de wens om het gebied als geheel een impuls te geven.

De Jan Evertsenstraat, het Mercatorplein en de pleinkant van de Cabraltstraat knappen we op. Als onderdeel van de opknapbeurt van het Mercatorplein willen we meer groen en betere horeca. Het Mercatorplein blijft een evenementenplein; we willen meer evenementen dan nu. Daar gaan we met alle betrokkenen aan werken. Bijvoorbeeld een bijzondere markt op iedere eerste vrijdag en zaterdag van de maand. De Vespuccimarkt kan blijven zolang daar belangstelling voor is. Initiatieven van ondernemers op de Vespuccimarkt ondersteunen we alleen als ze bijdragen aan de versterking van het hele kernwinkelgebied.

Betere winkels

We weren belwinkels.
Voor lege winkels zoeken we actief naar (jonge) ondernemers die een nieuw gezicht willen geven aan het winkelgebied.
De Stichting Beheer Mercatorplein (SBM) wordt geëvalueerd. We kijken daarbij in het bijzonder naar de taken en de samenwerking.

6. Wonen

Doelen
We willen:
een grotere diversiteit van de woningvoorraad en een andere verhouding koop/huur;
meer woonruimte voor ouderen, gehandicapten, jongeren en studenten; kwaliteitsverbetering van huurwoningen.

Maatregelen

Een grotere diversiteit in de woningvoorraad

Er komt een nieuwe woonvisie voor De Baarsjes, waarin de onderstaande maatregelen uitgewerkt worden:
2. Splitsen en samenvoegen van woningen is mogelijk vanaf 40 vierkante meter.
3. Met behulp van (stedelijke subsidies) proberen we meer woonruimte te realiseren voor ouderen, gehandicapten, studenten en jongeren. 4. Bij nieuwbouwprojecten in het stadsdeel streven we naar gemiddeld 30% sociale huur. Bij de invulling van die 30% houden we rekening met de behoefte aan type woningen van ouderen, gehandicapten, studenten en jongeren.
5. We kunnen (vanzelfsprekend) ook woningen voor de genoemde doelgroepen buiten de 30% sociaal realiseren. Het gaat dan bijvoorbeeld om studentenwoningen, ouderenwoningen of zorgwoningen. 6. Er vindt geen grootschalige straatgewijze sloop-nieuwbouw plaats.

Kwaliteitsverbetering woningen afdwingen
Het actief aanschrijvingsbeleid om eigenaren te dwingen woningen op te knappen, breiden we uit.
We versterken en professionaliseren de bewonersondersteuning. Er komt een centraal punt voor advies aan en ondersteuning van bewoners bij splitsen/samenvoegen, herstructurering.
Het stadsdeel ondersteunt de stedelijke aanpak van illegale (over)bewoning door signalering en gaat wietplantages tegen.

Chassékerk

De locatie Chassékerk krijgt een nieuwe functie in de buurt, zo mogelijk een combinatie van ouderenwoningen en voorzieningen voor de buurt. De inzet hierbij is die uit het stedelijke vernieuwingsplan voor de Chassébuurt. Het stadsdeel maakt incidentele middelen vrij voor de financiering van eventuele kosten die samenhangen met de fysieke realisatie van de sociale voorzieningen.
Voordat we besluiten over de toekomst van de kerk, raadplegen we de bewoners.

7. Meer te doen, te zien en te beleven

Doelen

We willen:

De Baarsjes versterken als vestigingsplaats voor kunst en cultuur; de wisselwerking tussen bewoners en kunstenaars vergroten; zelf activiteiten ontwikkelen en activiteiten naar De Baarsjes halen die bijdragen aan een levendig stadsdeel. We zoeken daarbij de balans tussen activiteiten voor de buurt en het stadsdeel enerzijds en grootschalige activiteiten met een stedelijke uitstraling anderzijds. de speelmogelijkheden voor kinderen vergroten.

Maatregelen

Uitbouwen de Witte Ruyter

Doorgaan met de vestiging van ateliers in de Witte de Withstraat. Laten wortelen van de Witte Ruyter in de buurt door buurtbewoners en kunstenaars met elkaar in contact te brengen, community art. Schoolkinderen van verschillende scholen ondernemen samen culturele activiteiten. Scholen krijgen kunsttegoedbonnen; zij kunnen die verzilveren bij kunstenaars in het stadsdeel.

Meer activiteiten in West met West

Samen met Slotervaart proberen we in omvang grotere activiteiten - zoals die van de Parade of het Bevrijdingsfestival - naar het Rembrandtpark te halen.
Samen met andere stadsdelen (in het kader van West-binnen-de-ring) organiseren we een nieuwe kunstwedstrijd voor jongeren uit Amsterdam-West en organiseren we een festival voor straatmuzikanten. We proberen om de marathon van Amsterdam naar De Baarsjes te halen.

Speelmogelijkheden voor de jongsten

De vliegende skatebaan (mobiele speeltuin) wordt structureel.

8. Stimuleren creatieve bedrijvigheid

Doelen

We willen:
Meer bedrijvigheid en werkgelegenheid in de creatieve sector.

Maatregelen

Aantrekkelijkheid als vestigingsplaats verbeteren en communiceren

Gezamenlijke presentatie als West-binnen-de-ring: de locatie voor creatieve bedrijvigheid in Amsterdam.
In het Ondernemershuis West komt een cultureel consultant. De activiteiten van die consultant richten zich ook op het stimuleren en coachen bij ondernemerschap.
Samen met 'creatieven' die wonen en werken in De Baarsjes maken we plannen en voeren die uit om meer (kleinschalige) bedrijven naar De Baarsjes te trekken.

9. Stages en werk voor jongeren

Doelen

We willen:


1. Meer stages en werk voor jongeren.

Maatregelen

We breiden het huidige stageproject uit. We realiseren meer stages voor jongeren bij ondernemers in het stadsdeel (ook culturele ondernemers) en de stadsdeelorganisatie zelf. Van jongeren zelf verwachten we een actieve houding. Hun inzet wordt zo mogelijk vastgelegd in stagecontracten en gevolgd.
Verder werken volgens lijn ingezet met afspraken tussen 7 stadsdelen. De stagebegeleiding bij MKB-bedrijven vindt plaats vanuit één centraal punt voor stages in De Baarsjes. Hier komt ook een stagebank (databank voor stageplaatsen), bij voorkeur in samenwerking met andere stadsdelen. We betrekken de MKB-ondernemers in het stadsdeel bij beleid en uitvoering. Er bestaan veel regelingen (op Europees, landelijk, provinciaal en stedelijk niveau), bedoeld om de jeugdwerkloosheid tegen te gaan. De Baarsjes gebruikt die regelingen en coördineert.
Samen met ondernemers zorgen we voor leer-werkplekken op het Mercatorpark. Sterkere koppeling tussen sociale activering en werk. Verbinden acties stadsdeel en DWI.


10. Werken aan veiligheid

Doelen

We willen:

de veiligheid in het stadsdeel vergroten;
een afname van huiselijk geweld;
minder overlast op straat;
minder verkeersslachtoffers.

Maatregelen

Een veilig stadsdeel

Het stadsdeel wil de volgende afspraken maken met de politie:
2. Er zijn voldoende goede politiemensen in het stadsdeel aanwezig.
3. De politie is zichtbaar aanwezig en reageert snel op meldingen en signalen van bewoners. Ook bij overlast van jongeren treedt de politie snel op.

4. De politiepost op het Mercatorplein wordt gehandhaafd. De aanpak van slechte horeca, zoals in de Chassébuurt, wordt ook in andere buurten toegepast. De aanpak met behulp van de wet BIBOB zetten we voort en breiden we uit naar vastgoed.
We gaan huiselijk geweld tegen, met behulp van het steunpunt. De inspanning richt zich op signalering, zichtbaar maken, bespreekbaar maken, kennisoverdracht en op optreden door hulpverlening en politie. Samen met de bewoners beoordelen we de verlichting op straat en brengen we onveilige (akelige) plekken in beeld en pakken die aan. Samen met bewoners vergroten we het veiligheidsgevoel door het verbeteren de portiekverlichting en inbraakpreventie.
Samen met de buurtregisseurs wordt extra aandacht besteed aan maatregelen die het veiligheidsgevoel van oudere bewoners vergroten. Om het stadsdeel ook voor ondernemers veiliger te maken, inventariseren we samen met hen de risico's en mogelijke oplossingen. Voor buurtbemiddeling komt er een actie om de bekendheid onder bewoners te vergroten zodat het aantal meldingen van bewoners toeneemt.

Minder overlast op straat

We handhaven het verbod op hinderlijk blowen en evalueren dit na één jaar, zoals afgesproken.
We verminderen de overlast door verslaafden en andere zorgbehoevenden, onder meer met behulp van het meldpunt Zorg en Overlast. Er komt drang op opvoedingsondersteuning als ouders hun kinderen niet in het gareel kunnen houden.

Veilig verkeer

We brengen bij alle scholen de verkeersveiligheid in beeld. Waar nodig nemen we maatregelen.
We verminderen het aantal black spots (zeer gevaarlijke verkeerssituaties) met de helft. Hiervoor is wel stedelijke medewerking nodig van WBA en DIVV. Het stadsdeel zet in op die medewerking.
Bij de herinrichting van straten gaan we door met het treffen van fysieke maatregelen die te snel rijden moeilijk maken. Als het mogelijk is, leggen we vrijliggende fietspaden aan en nemen we hindernissen voor minder validen weg.
Met de politie maken we afspraken over het strikter handhaven van het verbod op fietsen op pleinen en stoepen.


11. Schone buurt, schone lucht

Doelen

We willen:

dat 70% van de bewoners tevreden is over de aanpak van zwerfvuil; een schone omgeving bij scholen;
een meetbare verbetering van de luchtkwaliteit, uiteindelijk willen we voldoen aan de norm.

Maatregelen

Intensivering reiniging

We scherpen de aanpak van vuil rond containers en fietswrakken aan (preventie en handhaving).
De veegploeg gaat meer vuil-georiënteerd werken. Dus niet alleen vaste routes, maar daar vegen waar nodig.
De winkeliers in de Jan Evertsenstraat krijgen het aanbod om tegen betaling hun straat extra te laten vegen.
De huidige extra middelen op basis van de nota prijs/kwaliteit voor schone straten blijven beschikbaar.

Actiever toezicht

De milieupolitie gaat de auto uit. Zij posten bij vervuilde plekken. De milieupolitie krijgt een scherpere doelstelling voor het opsporen en beboeten van overtredingen.
Er komt een inspecteur openbare ruimte, gefinancierd uit de bestaande formatie. De inspecteur signaleert vuile plekken voordat bewoners klagen en houdt in de gaten dat een buurtschouw (met bewoners) echt wat oplevert.

Bewoners worden betrokken

Klachten van bewoners willen we sneller verhelpen: we scherpen de normen hiervoor aan.
We bellen bewoners als hun klacht verholpen is.
Er komt een actie 'onze straat schoon': jaarlijks pakken we de smerigste straat van het stadsdeel aan, samen met de bewoners. Is de straat na drie maanden nog steeds schoon, dan komt er een straatfeest. Bewoners die zelf groen willen onderhouden, kunnen het budget zelf besteden. Voor de bepaling van de omvang van het budget en de besteding ervan stellen we spelregels op.
Bewoners kunnen een bloembak adopteren.

Schoon rond school

Milieuagenten gaan voorlichting geven aan ouders en kinderen op school: wat kunnen zij zelf doen om de boel schoon te houden?
Er komt een actie 'schoon-om-de-school': scholen houden zelf een gebied rondom de school schoon. In ruil daarvoor krijgen ze geld voor een activiteit.

Groen

Mooi groen draagt bij aan de leefbaarheid. Groen wat er slecht bij ligt, knappen we op. Hiervoor kan waar nuttig en mogelijk gekozen worden voor het schuiven met parkeerplaatsen en groen zodat grotere stukken groen ontstaan.

Afrekenen met hondenpoep

De evaluatie van het huidige hondenbeleid halen we naar voren. Bij onvoldoende resultaat: aanlijn- en opruimgebod in hele stadsdeel en aanpak door speciale acties.

Verbeteren luchtkwaliteit

We willen dat alleen vrachtwagens met roetfilters door De Baarsjes rijden. In het eerste halfjaar willen we dat realiseren in samenspraak met Bos en Lommer en Oud West. Daarna probeert De Baarsjes het op eigen kracht; we sluiten aan bij het beleid van de centrale stad.
Het stadsdeel zet in op minder vrachtverkeer door het verplaatsen van het food center. Het stadsdeel trekt hierbij op met de andere stadsdelen. Alle vuilniswagens in het stadsdeel, krijgen een roetfilter. We onderzoeken of het zinvol is om extra meetpunten voor fijn stof op de Hoofdweg en de Postjesweg te plaatsen.


12. Parkeren

Doelen

We willen:

meer parkeerplaatsen;
het aantal auto's dat op straat geparkeerd staat verminderen, meer auto's onder de grond, meer ruimte voor groen en spelen;
ruimere mogelijkheden voor goedkoper parkeren voor bezoekers; groei van autodelen.

Maatregelen

Auto's van de straat naar onder de grond

We willen 500 ondergrondse parkeerplaatsen erbij en 250 parkeerplaatsen van de straat af. De plaatsen op straat verdwijnen pas als de plaatsen onder de grond zijn gerealiseerd.
Voor extra woningen die worden bijgebouwd bovenop de bestaande voorraad wordt voorzien in per saldo extra parkeerplaatsen. Voor het aantal extra parkeerplaatsen kijken we ook naar de parkeerbehoefte van de nieuwe bewoners.
Er komt een flankerend beleid om het gebruik van de ondergrondse parkeerplaatsen te waarborgen. Bewoners van de woningen in de nieuwe complexen waaronder de parkeerplaatsen gelegen zijn, kunnen een ondergrondse parkeerplaats kopen. Zij hebben dan ook geen recht op een vergunning voor het parkeren op straat.
Voor de ontwikkeling van ondergrondse parkeerplaatsen kijken we in het bijzonder naar de locaties Mercatorpark, Augustinus, Surinameplein

Uitbreiding sociaal parkeren

Het stadsdeel spant zich opnieuw in om de centrale stad te bewegen de kraskaart voor bezoekers mogelijk te maken.

Autodelen stimuleren

Bij wijze van proef stimuleren we het autodelen op de volgende wijze:
2. Voor wie zijn parkeervergunning inlevert, betaalt het stadsdeel een halfjaar lang de basiskosten van autodelen.

3. Ook een aantal mensen op de wachtlijst mag meedoen aan de proef.
4. Het betreft 100 vergunningen/wachtlijstplaatsen in één jaar. De verhouding vergunninghouders/wachtlijst wordt nader bepaald. Bevalt het autodelen niet, dan krijgt de deelnemer de vergunning/plaats op de wachtlijst terug.
In de proef zorgen we ervoor dat fraude en strategisch gedrag niet lonen. We evalueren de proef grondig. Daarbij kijken we speciaal naar het aantal mensen dat na het halfjaar afziet van een parkeervergunning en naar fraude en strategisch gedrag.


13. Bestuur en financiën

Bestuursstijl

Er op af: direct aanwezig zijn en zonodig interveniëren wanneer zich problemen of juist kansen voor doen.
Durven experimenteren. Ruimte voor trial and error in beleid en uitvoering, zeker in de situaties waarin snelheid geboden is.
Bindende kracht vanuit het bestuur in woord en daad. Bewoners betrekken: bij het aanpakken van de opgaven waar het stadsdeel voor staat, zijn de ideeën en hulp van bewoners nodig. We stimuleren bewoners actief om zelf verantwoordelijkheid te nemen voor de buurt.

Contract met De Baarsjes

Waar samen leven niet vanzelf soepel gaat, is het nodig in gesprek te zijn en afspraken te maken over hoe we dingen doen in De Baarsjes. Er is al een aantal veelbelovende initiatieven: het Contract met Samenleving, de schoolcontracten, het straatcontract (buurtrespect). Kernbegrippen bij deze aanpak zijn: dialoog verzilveren in afspraken, partnerschap, afspraken zichtbaar maken, afspraken gaan over samen dingen doen. Voor de komende vier jaar kijken we hoe we die aanpak nog kunnen verbeteren door te leren van de genomen initiatieven. En we kijken waar die aanpak nog meer loont.

Bewoners betrekken en waarderen

Internetpanel: een vaste groep bewoners (panel) wordt regelmatig ondervraagd over de kwaliteit van (de dienstverlening) van het stadsdeel. Handhaven buurtoverleggen. Buurtoverleggen worden thematischer en we besteden meer aandacht aan de vorm en de sfeer (niet meer alleen 'talking head').
Smartforces: kennis van bewoners en mensen die zich betrokken voelen bij De Baarsjes inschakelen voor meedenken over de aanpak van ingewikkelde vragen in de buurt
Wethouder biedt bewoners die zich inzetten voor het stadsdeel een BuurtBloemetje aan.
Jaarlijks politiek debat op locatie met partijen.

Financiën

De ten behoeve van dit programma-akkoord opgestelde raming van de budgettaire ruimte voor de komende vier jaar vormt het financiële kader waarbinnen dit programma wordt uitgevoerd.
Bij de financiële planning kijken we naar de prioriteiten van de hele periode en de ontwikkeling van het budget over de hele periode. Het Raadsbudget stellen we vast op 100.000 Euro per jaar.

Functioneren raad

Alle raadsstukken plaatsen we op internet.
Er komt een onderzoek naar een raadsinformatiesysteem met zoekfunctie.

Discussie bestuurlijk stelsel

Samenwerking met andere stadsdelen heeft de voorkeur. Bij druk richting samenvoeging raadplegen we de bewoners van De Baarsjes. Actief zoeken naar nieuwe mogelijkheden van samenwerking om de dienstverlening te verbeteren en kosten te beheersen.