Ingezonden persbericht


STER PLEIT VOOR ZUIVERE DISCUSSIE OVER RECLAME OP DE PUBLIEKE OMROEP

NEDERLANDS PUBLIEK NIET BEREID TE BETALEN VOOR RECLAMEVRIJE PUBLIEKE OMROEP

Hilversum, 14 april 2006 - Het Nederlands publiek denkt duidelijk anders over reclame op de publieke omroep dan de politici in de Tweede Kamer. Dat blijkt uit een onderzoek dat TNS NIPO heeft uitgevoerd in opdracht van Ster. Zo vindt bijna tweederde (63%) van het Nederlands publiek de discussie over reclame op de publieke omroep onnodig. Een zelfde groep (62%) is ook van mening dat reclame op de publieke omroep volstrekt geaccepteerd is in Nederland. Bovendien blijkt een meerderheid (61%) niet bereid mee te betalen aan het reclamevrij maken van de publieke omroep. Het Nederlands publiek is het dus duidelijk oneens met haar volksvertegenwoordigers op het punt van reclame en de publieke omroep.

Niet meebetalen

Opvallend is het aantal VVD'ers in de groep die de discussie over reclame onnodig vindt, terwijl juist deze partij zich heeft uitgesproken tegen reclame op de publieke omroep. 70% van de VVD-stemmers vindt reclame op de publieke omroep volstrekt geaccepteerd. Een ruime meerderheid van het Nederlands publiek (61%) blijkt niet bereid te zijn een steentje bij te dragen ter compensatie van gederfde reclame-inkomsten, indien de overheid zou besluiten deze te verbieden. Bovendien zegt ook nog een kwart van de overige respondenten (25%) dat dit afhankelijk is van de hoogte. Ook hier valt weer het verschil op met de politieke standpuntinname. Meer dan de helft van de CDA-stemmers (55%) toont zich namelijk niet bereid bij te dragen aan een reclamevrije publieke omroep, terwijl die partij in de Tweede Kamer over haar achterban het omgekeerde beweert.

Zuivere discussie

Arian Buurman, Algemeen Directeur Ster: "Het onderzoek geeft duidelijk aan dat reclame onlosmakelijk verbonden is met ons dagelijks leven. Reclame heeft naast een wervende ook een informatieve functie voor het publiek. Zelfs bij een compensatie uit de algemene middelen (en een garantie daarop voor de lange termijn, hetgeen weinig realistisch lijkt) zal dit, door de enorme marktverstoring, niet voldoende zijn om een brede en vitale publieke omroep te behouden met een hoogwaardig programma-aanbod. De discussie over reclame op de publieke omroep is tot nu toe grillig en in sommige gevallen eenzijdig geweest. Wij vinden het cruciaal dat rekening wordt gehouden met de standpunten van alle stakeholders. Het publieke bestel is te waardevol voor het publiek, de omroepen, de overheid en niet te vergeten de adverteerder. Ster doet daarom ook een dringend beroep op de overheid en de politiek om de discussie over de toekomst van het publieke bestel zorgvuldig te voeren en alle dimensies in het debat mee te nemen."