Ingezonden persbericht


"Meer dan 50.000 ZZP'ers in de bouw"

Op dit moment zijn er ruim 52.000 ZZP'ers (Zelfstandigen Zonder Personeel) actief in de bouwsector. Tweederde (ca. 35.000) van dit aantal kan als generalist worden gezien. Zij voeren allerlei klussen uit, variërend van schilder- en stukadoorswerk tot metsel- en timmerwerk. Het overige deel (ca. 17.000) bestaat uit specialisten (schilders, tegelzetters, metselaars, dakdekkers, stukadoors, loodgieters en installateurs). Dit blijkt uit een telling bij de Kamer van Koophandel uitgevoerd door USP Marketing Consultancy. Het aantal ZZP'ers zal de komende jaren in de bouw alleen maar verder toenemen en de rol van de ZZP'er is ook aan het veranderen. Fungeerde de ZZP'er vroeger alleen maar als onderaannemer, tegenwoordig is de 'zelfstandige zonder personeel' steeds meer verantwoordelijk voor de keuze van het materiaal, het merk en de aankoopplaats.

In maart 2006 heeft USP Marketing Consultancy, op basis van bestanden van de Kamer van Koophandel, een telling gedaan van het aantal ZZP'ers in de bouwsector. Uit deze telling blijkt dat er op dit moment ruim 52.000 ZZP'ers actief zijn in de bouwsector. Hierbij kan onderscheid worden gemaakt tussen specialisten en generalisten. Tweederde van de ZZP'ers (35.400) kan omschreven worden als generalist, waarbij de meeste ZZP'ers als klusbedrijf (18.700) of timmerbedrijf (11.400) zijn ingeschreven. De specialistische ZZP'ers (17.000) zijn met name actief als schilder (6.000), loodgieter (2.800) of stukadoor (2.300). Het aantal ZZP'ers is de afgelopen jaren gestaag gestegen en het zal de komende jaren blijven groeien, onder andere onder invloed van de nieuwe EU-landen.

|Aantal ZZP'ers in de bouw                    |
|Marktpartij           |Aantal ZZP'ers        |
|Totaal                |52.600    |          |
|Generalisten          |35.400    |          |
|Aannemers B&U         |          |5.300     |
|Klusbedrijven         |          |18.700    |
|Timmerbedrijven       |          |11.400    |
|Specialisten          |17.200    |          |
|Schilders             |          |6.000     |
|Tegelzetters          |          |1.650     |
|Metselaars            |          |1.750     |
|Dakdekker             |          |1.150     |
|Stukadoor             |          |2.350     |
|Loodgieter            |          |2.800     |
|Installateur          |          |1.500     |
(bron: Kamer van Koophandel)

De invloed van de ZZP'er wordt niet alleen belangrijker doordat er steeds meer komen, maar ook omdat de 'zelfstandige zonder personeel' een steeds grotere invloed krijgt op de materiaal-, merk-, en aankoopplaatskeuze. Vroeger was de ZZP'er meer een onderaannemer, waarbij de hoofdaannemer de beslissingen nam omtrent het materiaal, het merk en de aankoopplaats. Tegenwoordig speelt de ZZP'er een veel belangrijkere rol in het bouwproces. De vroegere hoofdaannemer schuift steeds meer verantwoordelijkheden van zich af om de rol van coördinator op zich te nemen. Hierdoor krijgt de ZZP'er in het keuzeproces omtrent materiaal, merk en aankoopplaats steeds meer de rol van hoofdaannemer toebedeeld. Op dit moment is de ZZP'er, in het bijzonder de generalist, als hij werkt voor de consument al voornamelijk actief als hoofdaannemer. Uit de ZZP & Klusmonitor 2004 van USP Marketing Consultancy bleek dat de ZZP'er als hoofdaannemer in 75% van de gevallen de beslisser is omtrent de aankoopplaats. Tevens maakt hij in respectievelijk 55% en 49% van de projecten de keuze voor het merk en het materiaal. Door de veranderende rol van de ZZP'er zullen deze percentages alleen maar stijgen.

Daarnaast laten de omzetontwikkelingen bij de ZZP'ers de afgelopen jaren al een positief beeld zien. Uit de ZZP & Klusmonitor 2004 blijkt dat een meerderheid van de 'zelfstandigen zonder personeel' aangaf dat de omzet gestegen was in de voorgaande 2 jaren. Tevens gaf een meerderheid aan dat deze tendens zich de komende jaren zal doorzetten. Dit beeld komt ook naar voren uit recentere cijfers afkomstig van de Bouwbarometer®. Uit deze barometer blijkt dat in 2005 minder dan een kwart van de ZZP'ers een stijging van de omzet voor het eerste kwartaal voorzag, terwijl dit percentage in 2006 is gestegen tot 40%.

Er kan dus geconcludeerd worden dat de rol van de ZZP'er in de bouw niet kan worden afgedaan met een opmerking als 'Ach, het is maar een éénmansbedrijfje'. Integendeel, hij zal steeds centraler komen te staan: (1) er komen steeds meer ZZP'ers, (2) de ZZP'er krijgt steeds meer beslissingsbevoegdheid omtrent de keuze voor het materiaal, het merk en de aankoopplaats en (3) de omzetontwikkelingen van de ZZP'er laten al jarenlang een positief beeld zien.

Deze maand zal USP Marketing Consultancy in samenwerking met Bouwkennis de ZZP & Klusmonitor 2006 uitvoeren. In dit onderzoek zal onder andere aandacht worden besteed aan de beslissingsbevoegdheden van de ZZP'er, alsmede het oriëntatiegedrag en de (tevredenheid met de) aankoopplaatsen van de 'zelfstandige zonder personeel'.

drs. Henri Busker
De auteur is verbonden aan USP Marketing Consultancy. USP Marketing Consultancy voert als onderzoeks- en marketingadviesbureau continu marktonderzoek uit voor onder andere toeleveranciers, brancheorganisaties en uitgevers binnen de bouw. USP heeft begin 2005 ook www.bouwpanel.nl opgezet. Hierbij zijn reeds meer dan 10.000 organisaties uit de ontwerpende en uitvoerende (af)bouw en installatie aangesloten. Wanneer u meer informatie wenst over de activiteiten van USP of de mogelijkheden binnen het Bouwpanel kunt u bellen naar tel: 010-2066900.

USP Marketing Consultancy BV
Kralingseplaslaan 99
3061 DG Rotterdam
tel: 010 206 6900
fax: 010 206 6901
e-mail: busker@usp-mc.nl
www.usp-mc.nl
www.deeluwmening.nl
www.bouwpanel.nl


---- --