Vrijdag 14 april
Beckett: woorden en muziek in Perdu
Aanvang 20.30
Toegang 6/5 euro
Met Johanneke van Slooten, Richard Rijnvos en Jan van de Putte
Samuel Beckett vergeleek zijn werk graag met muziek. Zowel in zijn proza, zijn
poëzie als in zijn dramatische werk nodigt Beckett de lezer uit tot luisteren.
Zijn personages bezitten vaak het vermogen zich op te splitsen en te spreken met
meerdere stemmen, allen met hun eigen ritme, toonhoogte en timbre, die op elkaar
reageren in een dramatisch gevarieerde polyfone samenspraak. Sommige
toneelteksten schreef Beckett speciaal op het timbre van een bepaalde acteur, en
in enkele toneelstukken krijgt Muziek als personage een zelfstandige rol
toebedeeld. Beckett's muzikaliteit wordt in sterke mate bepaald door de
Anglo-Ierse spreektaal in Ierland, een taal die geënt is op de sobere syntaxis,
het typische Ierse ritme en de klankrijkdom van de Ierse liedkunst, de songs en
balladen.
Van hun kant hebben veel componisten, waaronder Morton Feldman, Gyorgy Kurtag,
Luciano Berio en Gyula Csapo weer inspiratie gevonden in het werk van Beckett of
er op uiteenlopende wijzen gebruik van gemaakt. Beckett's werk leent zich echter
niet voor een recht-toe-recht-aan toonzetting (en voor zulke toonzettingen wordt
ook nooit toestemming verleend).
In deze avond zal de filosoof, hoboist en publicist over literatuur en muziek,
Johanneke van Slooten, van wier hand binnenkort het boek Woord en wederhoor over literatuur en muziek verschijnt, een lezing geven over de muzikaliteit van
Beckett, en zij zal opnames laten horen van Beckett's toneelstukken en van Ierse songs en balladen. Vervolgens zullen de componisten Richard Rijnvos, die een versie
met muziek uitwerkte van Beckett's hoorspel Rough for Radio, en Jan van de
Putte, componist van onder meer muziektheatrale instrumentale werken en de opera
Wet Snow, een voordracht houden over hoe zij met Beckett's erfenis om zijn gegaan.
Perdu